Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 5353 ggr
Godisburk
0

Bästa hundgymnasiet ?

Hej, det är så att jag är intresserad av att söka till ett hundgymnasium då det är dags. Cirka 2 år kvar, men ändå. Jag bor i Finland men det ska väl ändå inte hindra mig från att ansöka till Sverige, för det spelar väl ingen roll om man kommer från ett annat land men kan svenska, eller ?

Men som rubriken lyder, vilket hundgymnasium är bäst, vilket får man mest utbud av jobb från, vilket rekommenderar ni, fördelar och nackdelar med det stället ?

Ja allt ni kommer på 😃

Tack i förväg.

Godisburk
0

Och hur är det med grans naturbruksgymnasium. Jag skulle gärna vela gå där, men har inte hittat så mycket fakta om hur det är där och så. Någon som vet ? 🙂

LuLeLo
1

Vad jag har förstått det ska Forshaga Akademin vara det bästa hundgymnasiet. Bästa lärarna med den bästa undervisningen. Känner en som går där.

Tass Josephine

Sugar Mist
4

Jag går Forshaga Akademin just nu, och det är en kanonskola. Duktiga lärare som pysslat med allt från jakt till skyddet, och även uppfödning. 

Det kan dock vara tufft med vänner, och det är ofta klasser på 30+ med bara tjejer, så det blir en heeeeeeeeeeeeel del drama väldigt fort. Kan bli en hel del konflikter mellan folk och det blir en hel del stress för hunden, speciellt om man bor i boendet. Min egna hund fick under helgen åka hem då det blev för mycket för honom, så han kommer att få vara kvar hemma fram tills vårterminen. Är du nyfiken på något om skolan så är det bara att skicka ett PM! :)

-

Godisburk
0

Tack för era svar 🙂

#3 nämnde boendet. Men jag undrar, får man bo där över helgerna om man har längre väg hem, eller hur är det ?

Och kostar det att gå på skolan, isåfall hur mycket ?

Vad kostar boendet ? 

Är det hundstall och får alla isåfall en egen bur till hunden  eller hur man ska säga ? 🙂

Är det ett ''test'' för hunden, isåfall är det svårt och vad händer på det ? (Såsom lydnad, hantering m.m)

Sugar Mist
1

#4 Jag har gått här sedan 15 augusti och har inte varit hemhemma ännu, det borde besvara den frågan ;) Jag bor 30 mil ifrån mitt hem-hem och det är inte rimligt att åka upp och ner varje helg, det blir liksom 400 spänn varje helg isåfall. 
Under loven dock får man inte bo kvar.
Hyran ligger på 2800kr/mån har jag för mig, och utöver det ligger en hundstallshyra på 200kr/mån, jag tycker det är helt okej, för man får ett badrum, ett kök, ett mindre vardagsrum och varsitt rum. Beroende på i vilket område man bor så får man även en balkong/liten trädgård, även ett förråd. Man delar alltså en lägenhet med en annan människa.

Ja, man har hundarna i hundstall medan man har lektioner, då får dom en box och en utegård. 

Ett test görs på varje hund som ska befinna sig i skolan i undervisningen, ett så kallat hanteringstest. Det är inte svårt alls, hunden ska låta sig kännas igenom, gå brevid en annan, gå igenom en folkgrupp och kunna bindas.

-

Godisburk
0

Tack för att du svarar på mina frågor :)

Men kom på några få frågor till angående stället.

Finns det bra promenadvägar att gå på, tillgång till skog nära och vatten (Såsom sjö, hav m.m) ?

Får man lunch i skolan ?

Får man frukost och kvällsmål, eller är det sådant man köper själv ?

Hur många lektioner har man med hunden per vecka ?

Sugar Mist
3

#6 Lunch får man i skolan, resten av måltiderna får man fixa själv. Vi har jättefina vägar här omkring, och skolan är precis vid Klarälven, så när till vatten har vi också. Lektioner med bara hund har jag på fredagar, då är det mycket praktiskt såsom städ av hundboxen, egen träning, veckobesiktning osv. Annars finns det mycket hund och dylikt i dom andra ämnena, exempelvis har vi som svenskauppgift just nu att skriva om vår egna ras. Vad dom andra årskurserna har för något på schemat har jag inte en aning om…

-

Godisburk
0

Tack för att du tog dig tid och svarade på frågorna, var verkligen till stor hjälp för mig. Låter som en toppenskola 😃

Undrar dock fortfarande om någon vet något om grans naturbruksgymnasium inriktningen hund då såklart :)

VendelaS
0

Jag ska söka gymnasium i år, blir ForshagaAkademin för mig. :D

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Godisburk
1

#9 Åh vad kul, vad fick dig att välja det framför de andra ? 🙂

VendelaS
1

Jag tycker det verkar vara mer seriöst. Mer insatta lärare osv. Sedan vill jag mycket hellre boning lägenhet än i studentrum. Ska söka i december/januari. :)

www.lakritsnos.com

Promenadmatte
1

Jag läser första året på Dingle naturbruksgymnasium, och Summerdogs läser andra året!

Är själv jättenöjd med valet av skola! Perfekt blandning av god teori och praktik. Vill du veta mer får du gärna skicka ett PM! :)

Det är ju inte ett renodlat hundgymnasium, men linjen är ändå så pass bred att det kan erbjudas en stor variation av arbeten enligt min åsikt!

Bit inte när det räcker att morra.

Sugar Mist
1

#12 Förutom att rummen är ungefär lika stort som mitt badrum här i forshaga och att det är mycket spring och bank i korridorerna, samt att lektionerna inte är det bästa är väl dingle en helt okej skola :-)

-

Promenadmatte
13

#13 Alla har olika preferenser och upplevelser! För mig räcker storleken på rummet. I mitt hus är det tyst när det ska vara det och lektionerna är bra enligt mig (och jag siktar ändå på veterinär i slutändan).

Men skolan passar inte alla, det förstår jag! Man ska dock fortfarande inte se ner på andra skolor för att man själv inte föredrar den.

Bit inte när det räcker att morra.

Wellcraft
0

Rekommenderar Himmelstalund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Godisburk
0

#14 Tack för att du gav ett förslag 🙂

#15 Hur är det där ?, finns det internat/lägenheter att hyra ?  Hur många gånger i veckan har man lektion med hunden och hur många lektioner ?

Får man lunch på skolan ?

Om det finns internat/lägenhet vad ligger hyran ungefär på ?

m.m 😃

Godisburk
0

Fortfarande ingen som vet något om grans naturbruksgymnasium ?

Är väldigt intresserad att få reda på mer om det. 😃

luckysheltie
0

#17 jag vet inget men har du kollat om de har någon hemsida?

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Godisburk
0

#18 Jo, har tittat igenom deras hemsida. Men vill gärna få personliga åsikter så jag får lite mer ''kött på benen'' 😉

Wellcraft
0

#15 Det finns elevboende!
Skolan är ett underbart ställe där alla accepterar alla & det är ytterst sällan större bråk.
Lunch får man i en lokal bredvid skolan (f.ö väldigt god mat, restaurang mat typ).
I ettan är det inte jätte mycket hund men i tvåan & trean så har vi fyra lektioner i vecka med hund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frida B
0

Utan att vara ett dugg partisk så rekommenderar jag "min" skola ;) August Kobbs gymnasium! Ligger mitt inne i Göteborg, är inte lika mycket hund som forshaga men väljer man hundinriktningen så är det hyfsat mycket hund ändå! Väldigt trevlig skola, tyvärr mest tjejer men spelar ingen roll lika trevligt ändå. Eller tyvärr och tyvärr, hade varit kul med lite variation dock ;) Skicka gärna ett PM om du undrar någonting, jag svarar mer än gärna :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Godisburk
0

#20 Låter intressant, ska ta reda på mer om skolan 🙂

#21 Finns det ett lägenheter/internat där ? 🙂

Frida B
0

#22 nej haha missade att du skrev att du bodde i Finland..

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Godisburk
0

#23 Haha 😉

Mika-S
8

Även jag går första året på ForshagaAkademin och jag är supernöjd! 

Jag har inte märkt detta problem som sugar_mist uttrycker med vänner utan tycker att om man beter sig trevligt mot andra så blir man behandlad väl och hittar lätt vänner.

En annan viktig sak skulle jag säga är att man skapar sin tid  och lärdom  på FA själv. Det finns mycket alkohol tillgängligt och det är många utan det minsta hundintresse på skolan men om man hittar rätt folk att umgås med och kan ta stort ansvar så är detta verkligen en sjuk bra skola!

Om du undrar något om skolan eller hundgymnasium i allmänhet så svarar jag gärna på frågor. :)

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Godisburk
0

#25 Tack för ditt svar. 🙂

Jag undrar dock en sak. Vad blir man efter utbildningen hund på forshaga ?

Sugar Mist
0

#25 Det beror väl på vilken bakgrund man har, jag har kommit ifrån 10 år av konstant utfrysning och att skaffa vänner och direkt "komma in i gänget" är extremt tufft för mig, men jag har mina små guldkorn nu. Men ptja, har man alltid haft vänner och vetat hur man skaffat sig sådana är det väl relativt lätt. Att gå runt och säga att det "bara" är att bete sig trevligt mot andra är extremt trångsynt, väldigt. Så lätt är det inte, speciellt inte eftersom det går så mycket snack om folk så himla fort.

-

Godisburk
0

Finns det fortfarande ingen som vet något om grans naturbruksgymnasium ? 🙂

För jag hittar inte mycket om den skolan.

Mika-S
2

#27 Eller så är det sant.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

Sugar Mist
0

#29 Stolt över dig själv nu va? :)

-

Turast
7

Låt inte ert smågnabb gå ut över Ts tråd nu..

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Godisburk
0

Fortfarande ingen som vet något om grans ? 🙂

Och hur är det med Forslundagymnasiet i Umeå ? Märkte att det är djurvårdare  inom hund men är fortfarande rätt intresserad av skolan. Men hittar inte mycket fakta om den. Så någon som vet något ? 🙂

Rush
0

Jag har en kompis som har gått på Grans med inriktning hund. Vad jag har förstått så var hon väldigt nöjd med den skolan. Jag har själv följt med henne under några skoldagar när hon gick där och jag blev imponerad faktiskt. Lärarna verkade vara riktigt duktiga och kunniga.  Maten var nog den godaste skolmaten jag någonsin ätit, haha👍

Godisburk
0

#33 Åh vad kul, låter ju toppen 😃

Vet du något om de tar in elever från Finland ? 🙂

Rush
0

Det vet jag tyvärr inte. Men du kan ju testa att maila Grans studievägledare och fråga? 🙂 http://grans.naturbruksgymn.se/SYV/tabid/132/Default.aspx

minbebis
1

Jag gillar det internatet jag går på nu, ingelstad naturbruksgymnasium. Finns två hundinriktningar, det finns vanlig hund och sen naturvetenskap hund. Kostar ca 3000 kronor för mig per månad, då får jag frukost, förmiddagsfika, lunch, middag, kvällsfika inkluderat och valt att bo ensam, vilket jag måste när jag har hund. Tycker det är riktigt trevligt, skaffade vänner på direkten, alla är trevliga vilket jag förvånades över och man verkar aldrig sluta lära känna folk. Problem med att hunden blivit för stressad av skolmiljön har inte hänt mig, vilket är skönt för hade inte kunnat gå kvar då. Det är en trevlig miljö där man passerar kor, kalvar och hästar på promenaden :)

VendelaS
0

Var ett uppslag i det nyaste numret av Härliga Hund om Grans Naturbruksskola :)

www.lakritsnos.com

Godisburk
0

#37 Åh, jag önskar att jag hade tillgång till tidningen, den säljs inte längre i våra affärer här jag bor. 😕

Rush
0

Om du har en surfplatta eller en smartphone av något slag så kan du ladda ner appen Readly. Där kan man läsa Härliga Hund har jag hört🙂

Rush
0

Jag köpte senaste numret av Härliga Hund idag. Så om du vill kan jag skanna in sidorna de skrev om Grans och skicka till dig 🙂

FridaR
3

Går andra året på naturbruksgymnasiet i Dingle inriktning hund och har aldrig haft så roligt som jag haft de här! Massa trevligt folk, grymma hundlärare osv. Har lärt mig väldigt mycket på kort tid! Om du ska bo här på helgerna får du ett rum med kök, toa med dusch osv och dom rummen är stora och fina. Förstår inte riktigt vad du menar #13 då jag absolut inte har upplevt det. Är det "mycket spring och bank" någon gång är det bara att ringa ett snabbt samtal till securitas :) Storleken på rummet har aldrig stört mig så mycket och är för mig inte så viktigt, jag kom inte hit för att springa runt i cirklar på rummet direkt hehe ;) Lektionerna är också jätte roliga så undrar verkligen varför du inte tycker att dom är bra :/

Vänliga hälsningar Frida Ramstedt
Sajtvärd för Terrier iFokus & medarbetare på Hundar iFokus
springandetassar.weebly.com

Godisburk
1

#40 Fick tag på numret av tidningen 😃

#41 Tack för ditt svar 😃

Sugar Mist
0

#41 Det är min personliga erfarenhet av Dingle under mina 2 praktikveckor. Storleken på rummet störde mig väldigt mycket, iof har jag klaustrofobi så det kan väl spela in.

-