Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 4326 ggr
neapeaw
0

Tandställning på hund?

Hej! 

Nu är det så att en bekant berättade för mig att en vännina till henne hade haft tandställning på sin hund? Jag tycker det låter ganska sjukt att ha tandställning på en hund? eller är det bara jag? 

Hunden i fråga hade fel på bettet  och de blev korrigerat med hjälp av tandställning. Hur ställer ni er till det? har ni haft det? har ni hört talat om det förut?

*Frågar av ren nyfikenhet då jag inte trodde det fanns på hundar och tyckte det lät lite skumt.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
luckysheltie
0

Jag skulle inte sätta någon slags tandställning i min hunds mun. Tycker också att det låter sjukt!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

neapeaw
1

#1 exakt min tanke. Jag menar har hunden ett bettfel får den i varje fall varken avlas på eller ställas ut? tycker det låter sjukt att utsätta sin hund för något sånt om den inte lider av det vill säga då. Men det är ju en helt annan sak.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

nickiee
0

helt sjukt . aldrig hört talas om det .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Cireea
0

Kom ihåg att det inte är tillåtet att  kopiera upphovsrättsskyddat material enligt reglerna på iFokus. Jag tänkte så du inte olovligt tagit bilden från google. Då kan du istället länka. 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

neapeaw
0

aha oj förlåt! fixar det :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

molam
0

Aldrig hört om tandställning på hund förr, det Brukar mamma & pappa skämta om för att vår ena hund har fel bett,o-o Trodde aldrig att hundar verkligen kunde ha det på riktigt.

MEn om dom nu kan de, varför utsätta hunden för de, låt dom leva sitt liv som dom är född tycker jag.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Belimas
0

Aldrig hört talas om att det finns men jag är inte förvånad över att det gör det om det nu är sant. Jag skulle dock personligen aldrig använda det, får hunden bettfel så får den det och så länge den inte lider av det så skulle jag inte göra något för att korrigera det.

russin
3

Tja, om en hund har ett bettfel som hindrar den att äta normalt eller där tänderna skaver i munnen så varför inte - om man har en plånbok som klarar det. Annars är nog tanddragning vanligare vid felställda tänder.

Murmeltuss
0

Sett det på tv, det är om hundens tänder skadar munnen. T.ex. Växer in i gommen. Tycker det är en jättebra grej! :)

neapeaw
1

Såklart är det en bra sak om det är så att hunden har problem. Men gör man det enbart för skönhetens skull är de ju fel..

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

LinaK
2

Som en annan nämner så var det typ förra veckan på tvserien "veterinären på bondi beach" som en hund fick tandställning då de två canin tänderna skavde upp i gommen och gjorde så att hunden fick otäcka sår. Det var i princip bara en plastremsa som de fäste på tänderna och spände åt. Ser inget fel med det så länge det inte skadar hunden och så länge man gör det för att underlätta för hunden om den har problem med sitt bett. Gör man det enbart för att förbättra hundens utseende så ser jag inte positivt på det.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Andersson38
0

Grannens hund vart påkörd och klara sig fint förutom att dunder behövde tandställning jag tycke hon sa att det var något med fixera tänderna rätt då dom blivit lite lösa efter smällen. Detta var innan dom flytta hit 2 tänder vet jag han förlora. Tror inte man fixar tandställning på hund för avel eller för att visa den. Men visst ser jag det som fördel om det hjälper hunden att äta mm. Men det kostar för mycket där med tror jag inte på avel eller visa den.