Ditt dröm-dagis?
Hur ska ett dagis vara för att du ska kunna tänka dig lämna din hund där? Vad har du för krav? Vad har du för önskemål? Vilka saker gör att du ABSOLUT inte skulle vilja sätta din hund där?
Vill du att hunden ska rastas i koppel eller i rastgård?
Ska hunden gå i flock eller ensam? Hur stor flock? Med samma kön eller blandflock? Med samma storlek på hund eller blandflock?
Hur lång omväg kan du tänka dig köra när du ska lämna/hämta hunden?
Vad är rimligt pris enligt dig?
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Min hund går på dagis idag. Det enda jag tycker är negativt är att hon äter så mycket skit där. Både gammalt bajs och massor annat hon hittar. Glömmer någon låsa till en box där någon hund lämnat mat är min hund där och äter upp det. Så för mig skulle det vara viktigt att man är noga med att plocka bort matskålar med mat i eller låsa boxar där det står mat.
Min hund klarar heller inte av att bli inlåst i ett rum/egen box så jag vill att hon får vara med dagispersonalen hela dagen. Kön och storlek spelar ingen roll på de andra hundarna hon är med. Bara det är hundar med ett bra språk som låter henne vara när hon inte vill busa. Min hund är en rätt liten cocker spaniel så det får inte vara några stora hundar som inte klarar av att leka fint. De flesta hundar klarar dock av det bra och då är det inga problem.
Jag vill att hundarna har möjlighet till både koppel(eller lösgående om det inte är någon direkt trafik/väg i närheten)promenader och rastgård. Men jag vill att rastgården töms på bajs flera gånger om dagen.
Jag vill inte att min hund leker med pinnar och jag vill inte att pinnar ska finnas i rastgården. Hon äter pinnar och sedan blir hon dålig i magen (hon både kräks och får diarré).
Jag tycker det är viktigt att kunna följa hundägarnas krav och önskemål.
Jag betalar 2500 för min hund heltid på dagis. Skulle inte betala över 3000 för en hund på heltid.
Mvh Linn
Hur ska ett dagis vara för att du ska kunna tänka dig lämna din hund där? Inte ligga för långt bort, ha samma syn på hundar som jag har eller i alla fall snarlik. att det är en säker miljö och kunnig personal så jg inte behöver oroa mig för om något skulle hända medan han va där.
Vad har du för krav? Att de som arbetar där ska ha en liknande syn på hundar som jag har.
Vad har du för önskemål? Att han får sällskap, rastning och leka med någon annan hund under dagen. Vill även att de ska berätta för mig hur dagen gått. har han kissat inne, gnällt mycket, varit väldigt stressad m.m. Han är valp så vill veta vart vi är i träningen därför tycker jag det är väldigt viktigt att veta när han spenderar så mycket tid där.
Vilka saker gör att du ABSOLUT inte skulle vilja sätta din hund där? Om de som arbetade där va otrevliga mot mig eller hunden. Eller om de inte lyssnade och följde mina önskemål. Skulle även ta honom därifrån om jag misstänkte att han inte blev väl behandlad
Vill du att hunden ska rastas i koppel eller i rastgård? Jag vill att han rastas med koppel. Han har redan sen han va liten behövt ha en promenad för att göra ifrån sig ordentligt. Tror inte han hade tömt blåsan ordentligt i en restgård.
Ska hunden gå i flock eller ensam? De har honom i flock idag när de är på promenad. Men de har ett boxsystem som han har fått anpassa sig till. Jag tycker personligen att det har varit bra träning för honom och han har mycket lättare att slappna av när han inte är med andra hundar runt sig hela tiden.
Hur stor flock? Är inte petig med antal utan det ska inte vara fler än att den som promenerar med hundarna kan ha kontroll på dem i alla situationer så att ingen av dem skadas.
Med samma kön eller blandflock? Spelar ingen roll. Anser att det är bra att min hund får lära sig att gå med andra hundar oavsett kön. Så länge den som promenerar med hundarna har kontroll och kan kontrollera alla hundarna.
Med samma storlek på hund eller blandflock? Jag tycker det är jätte bra om de blandar storlekar. Jag har själv en liten hund och jag vill att han ska lära sig att umgås med både stora och små hundar. Det viktigaste är att man matchar hundarna utifrån deras personlighet.
Hur lång omväg kan du tänka dig köra när du ska lämna/hämta hunden? Nu har vi tur och det är bara 5 minuter med bil till vårat dagis men skulle nog kunna tänka mig max 20 minuter enkel väg om det inte låg på vägen till skolan/jobbet då kan det vara längre.
Vad är rimligt pris enligt dig? Vi betalar idag 3175 kr och är heltid är väl det rimligt men det är i högsta laget av vad jag hade velat betala. Om vi hade haft ett annat val än hunddagis så hade vi antagligen tagit det istället. Får väl också nämna att det inte finns någon direkt konkurrens här om man inte vill åka till en annan stad.
Hade gärna använt mig av en dagmatte istället men är nyinflyttad och har inte hittat någon. Det jag tycker är jobbigt är att man bara kan lämna och hämta mellan vissa tider. Ibland hade det passat bättre att lämna mitt på dagen och hämta vid vanlig tid. Men jag studerar ju nu och man måste ju förstå att det inte funkar praktiskt om folk ska hämta och lämna vilka tider som helst på dagen.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Har också min på dagis.
Vill gärna att dagiset ska finnas i närheten av min bostad (har idag 20-30 minuter promenadväg, vilket är ok, morgonprommis behövs ju ändå). Ha bra öppettider, trevlig, öppen och kunnig personal som man kan prata/diskutera hunden med. Som har koll på vad som hänt hunden under dagen med varje hund. Som använder "mjuka", positiva metoder.
Inte ha för många hundar. Box är inget problem, det sitter min i idag, så länge de är stora, ljusa och med soffor, bäddar, etc. Inga leksaker eller annat som hundarna kan börja bråka om.
Skulle gärna se att de inte går med så många hundar på promenaderna. Men att de gärna varvar med rastgård, promenad, etc (det gör mitt dagis).
Kön/blandflock spelar ingen roll. Mitt dagis har delat in enligt storlek, och det tycker jag är rätt bra. Men dagiset ska också kunna flytta om och matcha hundarna enligt personlighet.
Mitt dagis tar emot löptikar, men de måste sitta i avskild box. har ingen åsikt om det egentligen men som hanhundsägare skulle det förstås vara lugnare ibland utan löptikar… ;) De har heller inget krav på att hanhundar ska vara kastrerade, vilket vissa dagis har.
Jag betalar 3000 idag vilket är min smärtgräns. men skulle jag få välja mellan ett ok dagis för under 3000 och ett bra för strax över skulle jag vara beredd på att betala extra.
Skulle gärna ha hunden på ett "mobilt" hunddagis - det vill säga att dagiset hämtar och lämnar. Lämnandet är inga problem för mig, men hämtandet kan vara lite stressigt ibland.

Det enda jag vill är att det ska vara mycket folk på dagiset! Hellre att det har 5 praktikanter och 3 personal som myser och leker med min hund än att några välutbildade personal ska visa upp sina kunskaper inom hund. Jag vill att min hund ska ha något att göra på dagiset och då spelar det ingen roll om personalen vet de bästa inlärningsknepen eller inte :)
Anpassa grupper efter vad hundarna klarar av :)
Hur ska ett dagis vara för att du ska kunna tänka dig lämna din hund där?
Så nära som möjligt och det ska helst gå att ta sig dit med buss/tåg. Trevlig personal och miljö.
Vad har du för krav?
Att dom som jobbar där har intresse för hund och har samma syn på hundar som jag har.
Vad har du för önskemål?
Gärna möjlighet att lämna hunden tidigt på morgonen. Jag skulle även vilja veta hur dagen varit och att hunden har sällskap av en eller flera andra hundar.
Vilka saker gör att du ABSOLUT inte skulle vilja sätta din hund där?
Om personal var otrevliga eller behandlar hundarna illa.
Vill du att hunden ska rastas i koppel eller i rastgård?
Gärna både och.
Ska hunden gå i flock eller ensam?
Jag hade helst velat att var och en fick gå på egna promenader men förstår att det kan vara svårt att hinna med.
Hur stor flock? Med samma kön eller blandflock? Med samma storlek på hund eller blandflock?
Ingen speciell åsikt.
Hur lång omväg kan du tänka dig köra när du ska lämna/hämta hunden?
Helst i närhet till buss/tåg eftersom jag inte har körkort.
Vad är rimligt pris enligt dig?
Högst 3000kr.
Min hund bor på hunddagis i veckorna då jag är i skolan.
Dock rastar jag ju honom på lunchrasten.
Just skoldagiset är nog det ideala hunddagiset ändå.
Hundarna sitter två eller tre stycken i varje box som är rymlig och väl inredd med soffa, utsiktsplats och fällar. En hund som behöver sitta själv får självklart det.
De har i halvdagar tillgång till en rymlig rastgård med utsiktsplats och snart hundkojor. Då kan de gå ut och in som de själva vill.
Sen får de gos, vara med på lektioner m.m
Ska min hund stallas upp på ett "vanligt" hunddagis kommer jag nog ha skyhöga krav haha!
Han måste sitta med hundar som han verkligen passar med, och de måste vara mindre än honom.
Han ska ha tillgång till rastgård (som ska vara välstädad) och minst en lång koppelpromenad. Liten aktivering & fix skulle inte heller skada.
Personalen ska vara kunnig & aldrig bete sig olämpligt mot hundarna.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund