Stressad/Orolig Collie
Hejsan!
Jag skulle vilja berätta lite om min Mamma's hund "Treo"
Treo är en väldigt fin Collie som fyller 6år den 28e Februari. men sen en tid tillbaka så är han väldigt stressad/orolig, de finns många teorier om varför men ingen av oss har lyckats komma fram till någon lösning på problemet. Treo vill ALLTID leka, antingen med sin boll utomhus eller med sin gosedjur (Elefanten).
så fort vi får besök av någon (spelar ingen roll vem) så springar han fram till dörren lite skeptiskt o sen letar han fram Elefanten och sen lägger fram den till vem de nu är som kommer o besöker oss. han upplevs väldigt stressad och slappnar nästan aldrig av,
Detta upplever vi som väldigt jobbigt, dels pga av hans egna hälsa och välmående, och dels för att de tar ganska mycket energi o glädje från oss familjemedlemmar.
De krävs säkert ingen Cesar Melan för att få ordning på Treo, men ingen av oss vet hur vi ska bära oss åt? kan någon snälla ge lite tips på hur vi ska försöka hjälpa Treo? de skulle uppskattas vädligt mycket.
Om jag har glömt skriva något som ni tycker er behöva veta för att hjälpa oss/Treo så skriv gärna det, så svarar ja så utförligt o snabbt ja kan :)
Tack på förhand!
Vad händer om ni stänger in han i ett rum? Gärna dämpad belysning och kanske ett ben el hans mat?
Testat att ta bort leksakerna?
Jag tycker generellt att man ska ta kontakt med en veterinär när ett problembeteende helt plötsligt dyker upp som hunden inte haft innan. Det finns många sjukdomar som påverkar beteende, både exempelvis smärta och hormonella förändringar. Man kan alltid ringa en klinik och diskutera igenom problemet.
Bytte ni foder i samband med att han blev mer stressad? Jag har just erfarit tre veckor av en hund på foder som innehöll majs och gluten och skillnaden i stressnivå var enorm. Jag hade aldrig trott att beteendeförändringarna skulle bli såpass stora jämfört på majs- och glutenfritt foder.
Om fodret Treo äter innehåller något eller båda av dessa kan det vara väl värt att testa att ge foder som inte innehåller detta och se om det blir någon skillnad.
Hände det annars något i samband med att han blev mer stressad som kan påverka? Vad är era teorier? Hände det ingenting speciellt utan förändringen kom fastän allt var precis som det brukade så vore nog ett veterinärbesök på sin plats.
Lord Vulcan: Det är inget vi har testat, tror du att det kan hjälpa? hur vet man om det funkar? Då mamma lägger sig i soffan och tittar på tv:n så lägger han sig nedanför soffan även han och sover eller tar igen sig osv, men han upplevs ändå stressad och outvilad eller liknande.
Oliviahack: Vi har prövat att ta bort Elefanten, vilket resulterar i att han springer och letar den som en osalig ande
Annamaja27: Detta problem är något som har vuxit fram mer och mer under hans uppväxt, min styvfar lekte väldigt mycket med Treo i "tid o otid " som man brukar säga, vilket är en av våra (mammas) teorier till varför Treo är som han är, men nu vill vi ta tag i det här problemet och försöka lösa det
Fabienne: Nej vi har inte bytt hundfoder, Mamma köper sitt hundfoder från uppfödaren, och har alltid gjort det. Det som händer då han blir stressad eller då vi upplever att han blir stressar är inget speciellt eller någon speciell händelse egentligen, då vi släpper ut hundarna (vi hon har en Chihuahua "grogg" oxå) på gården då Mamma eller jag, ska vistas på gården så springer Treo direkt till sin boll/letar upp den, och sen lägger den nedan för fötterna på mig eller Mamma, backar några steg och sen stirrar med förväntan tills nån av oss sparkar iväg den, vanligtvis så brukar ja sparka iväg bollen några gånger, för ja tycker om att leka me Treo på de sättet, han får springa lite osv, men jag har oxå prövat att INTe sparka den där bollen då vi gått ut på gården, men han ger sig aldrig, de går inte att lägga undan bollen eller gömma den, för han söker den hela tiden, han kan ge upp till o från, men går vi då iväg till te.x andra sidan av huset, så tror han att vi söker efter bollen eller ska ge honom den, och stirrar upp o blir helt energis på nytt
#5 Tv kan i sej vara stressande. Blir han lugnare så funkar det. Min hund ligger gärna med huvudet under en filt när jag tittar på tv.
Det låter som att Treo behöver ny, lugnare aktivering som får honom trött i hjärnan. Vad gör ni annars med honom? Spårar ni, tränar tricks, parkour eller liknande? Fortsätt inte uppmuntra boll-lekarna när han blir så stressad av det utan försök leka och aktivera honom på annat vis.
Låter som en slags föremåls stress ! Ta bort allt som har med leksaker att göra ! Har samma sak med min omplacering ! Och träna med både motion och hjärnaktivitet ! Spår lydnad sök olika trix !
Try_To: Ja de ska vi göra :)
#8 Då låter det verkligen som han behöver mer kondis och motion! 6 år är ju ingen ålder så det borde inte vara några som helst problem för honom att hänga med dig ut och springa. En väldigt bra idé att sätta upp regler för hur det går till när man leker och för när leken är slut.
Viktigt med mental motion också. Kanske rallylydnad vore något att pyssla med? Spår är suveränt. Det låter som han behöver använda huvudet mycket mer än vad han gör idag. Mer motion och mer aktivering för hjärnan är en bra start tror jag. 🙂Öka motionen sakta såklart, så att han inte överanstränger sig.
Fabinne: Ja men precis! kör lite sakta o öka gradvis. jag håller på att träna inför för ett test som ska leda till Brandmans yrket, så jag har inte ritkigt den tiden just nu, men ja ska köra igång med Treo om några dagar :)
Tack för all tips o vägledning! :)
#12 Låter bra! Nu vet inte jag hur mycket ni redan gör i vardagen, men är han inte van att använda huvudet så mycket så kan en bra början vara att gömma mat och godis i kartonger som han får ha sönder. Man kan gömma maten inomhus på olika ställen så att han får leta, eller för den delen utomhus. Eller frysa in något gott i en kong och gömma. Man kan göra många sådana små saker i vardagen med enkla medel som inte alls tar lång tid, men hunden får fundera och pyssla lite. 🙂Om hunden lätt blir stressad och otålig så var extra noga med att han ska vara lugn innan han tillåts springa iväg och leta.
Träna in tricks är ju annars bra. Lär in med klicker och shaping så blir hunden trött. Finns mycket kul man kan träna in! På promenaderna kan man be hunden hoppa upp och sätta sig på stubbar eller stenar, eller balansera på nedfallna träd, sätta upp framtassarna mot träd osv.
Det blir som en grund för mental träning och kanske kommer han kräva mer eller så nöjer han sig på detta. Det är i alla fall en start. Lycka till med testet!