Rallymix
Jag har precis börjat med rallymix med min hund. Det är en rätt ny hundsport som är riktig rolig! Tänkte höra om det är någon mer här inne på hundar som sysslar med rallymix? :)
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Vilken sötnos! Hur gammal och vad är det för ras?
Nej men jag är nyfiken på vad det är. Det låter som en blandning av rallylydnad och något mer.
Verkar vara som rallylydnad men med andra skyltar? Vad är egentligen skillnaden?
"På natten är alla katter svarta"
Tack så hemskt mycket! :) Det är en norsk lundehund på 14 månader.
Rallymix är en blandning av rallylydnad, agility, lydnad och freestyle.
Den kallas för "den belönade hundsporten" och sporten kommer från Sverige. Positiv förstärkning och glädje är ledstjärnan i denna sporten!
Skråmyrs blogg

http://www.rallymix.se/rallymix-vs-rallylydnad-14543149
jo, en "ny" sport som egentligen är en modifiering av rallyn. Kanske tydligare, roligare och mer intensiv (?) än rallyn, men jag tycker att de är för lika för att det skulle anses vara olika sporter egentligen.
Verkar kul iallafall. :)
"På natten är alla katter svarta"
Jo, fast den enda egentliga likheten är att man går en bana och det är skyltar. Helt olika poängsystem och inte samma typ av krav i precision av olika moment i träningsklass. Du får poäng för belöning och du får belöna på banan.
Vi rallymixare tycker att det är minst lika hundsport som agility och freestyle t.ex.
Den är riktig rolig och den växer! :)
Skråmyrs blogg

Det verkar ju superkul och spännande! Bra för oss som tycker att alla grenar är roliga :) det ska vi testa! Tack för tipset :) Hoppas du får fler svar av dem som faktiskt testat! Bra tråd :)
Är den "erkänd" av SBK eller SKK? Alltså, kan man få någon titel och registreras tävlingarna i hunddata?
Tass Josephine
#6 javisst! Det tycker jag, det är jättekul. Väldigt motiverande! Tack ska du ha. :)
#7 näe, inte än. De ska göra om hemsidan nu och lägga in en databas för tävlingsresultat. Men den är inte officiell ännu.
Skråmyrs blogg

Jag går en kurs i det just nu med min äldsta Storpudel! Riktigt roligt är det och vi älskar det båda två! :)
Ja den påminner mycket om Rallyn men denna är så himla belönande för hunden genom hela banan, mycket lättare att göra rätt tycker jag! Och det är något väldigt positivt för mig då jag inte är någon tävlingsmänniska då jag känner så stor press och för mycket allvar men detta kan jag absolut tänka mig att tävla i :)
Vi har typ 2 gånger kvar av kursen och sen ska det avslutas med en liten tävling där man kan få ett godkänt resultat om man är tillräckligt bra, ska bli spännande hur det går! :)
Låter spännande, men vad jag sett finns inte skyltarna online (rätta mig om jag har fel) utan man måste gå kurs, vilket jag tyvärr inte är så intresserad av när jag inte riktigt vet vad det är för moment det handlar om.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/

#3 Jag har aldrig hört talas om sporten innan och tycker det är ett konstigt koncept att det inte går att få ut mer info på nätet, känns mer uppbyggt runt att tjäna pengar än att få ihop en ordentlig sport…
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#10 jag vet att innan jag började kursen så googlade jag runt och hittade ett Youtube klipp där alla skyltarna visades plus så tror jag att en person med hund visade dom också, så det finns :) Jag tror att det är att den är så pass ny att det är därför all info inte kommit ut. Annars finns där ju en hemsida om man googlar å har man frågor så kan man ju kontakta dom, dom kanske t.o.m kan skicka skyltarna online om man frågar :)
Men man får ju belöna i rallylydnad också, visst inte med godis/ leksak men med rösten. Håller med #11.
#9 vad roligt! Jag håller med dig. Är inte heller en tävlingsmänniska, men man blir så motiverad i rallymixen! Vi ska också ha en liten tävling som avslut.
#10 #11 sporten är varumärksskyddad. Jag har fått skyltar, men jag får inte sprida vidare dem.
"Rallymix är en varumärkesskyddad hundsport eftersom vi på det sättet kan behålla en enhetlighet i alla länder där sporten kommer att finnas, samt se till så att regler och skyltar ligger fast, och lärs ut och bedöms på samma sätt överallt. Rallymix består av 150 skyltar, oavsett var du befinner dig. När sporten blir ännu mer internationell än den är idag (finns nu i Sverige, Norge och Danmark) kommer det med andra ord att gå att tävla var som helst enligt samma system." källa:http://www.rallymix.se/rallymix-vs-rallylydnad-14543149
#12 man får belöna på hela banan i rallymix, i träningsklassen. Dessutom finns det skyltar där belöning ger poäng. I rallylydnad får man väl inte belöna med godis/leksak på banan har jag för mig? Kanske har fattat fel.
Skråmyrs blogg

#14, det är korrekt, ingen godis/leksak på rallylydnad
Tass Josephine

#14 Jo, jag läste den texten och det låter som en ursäkt för att det ska se bättre ut. Sporten i sig låter jättetrevlig, men jag skulle inte vilja sponsra såna här personer som gör en sport för egen vinning, när det inte ens går att läsa på nätet hur sporten bedöms eller fungerar. Ska jag hålla på med en hundsport så vill jag bestämma själv vem eller vilka jag går kurs för, eller ens om jag går kurs över huvud taget, och även vilka jag ger mina pengar till. Det är en sak att ge sina pengar till en ideell förening, en annan att ge dem till privatpersoner som jag inte vet något om…
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Ja okej, förstår hur du tänker. Men den är ju som sagt varumärksskyddad, så skyltarna får inte spridas hur som helst. Vem som helst får utbilda sig till rallymixinstruktör dessutom, min instruktör är jätteduktig och har utbildat sig hos de som grundade sporten. Den är ju så ny, så jag väljer att inte att döma någon än. Men jag förstår hur du tänker, men jag betalar gärna för en sport som faktiskt passar oss och det är inte för en egen privatpersons vinning.
Skråmyrs blogg