Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 5773 ggr
tenevallaren
0

Schäfer från FM

Hej, jag funderar väldigt mycket till och från om jag ska ta en valp från Försvarsmakten under sommaren 2015, eftersom att jag gått ut skolan då. Jag har läst på ganska mycket om att ta en valp därifrån och jag är fullt medveten om att man möjligtvis kommer får lämna bort hunden vid 1,5 års ålder… 

Är det någon som har erfarenhet av just schäfern? Behöver den timtals med mental träning varje dag ? Hur mycket motion behöver hunden för att vara nöjd? Kan Schäfer rasen ta det lugnt ibland? För av det jag har fått höra från massa andra forum så har Schäfern i princip  ADHD hela tiden! 24/7. Nu skulle jag vela veta om det bara är en myt.

Jag tänkte skriva lite om hurdana förutsättningar jag har och hur mitt liv ser ut. Och jag hoppas att någon kan hjälpa mig att avgöra om jag kan ha en Schäfer. 

Jag är en 18 årig tjej som just nu går skola, jag går sista året på gymnasiet. Jag bor med mina föräldrar i ett relativt stort hus på landet med en normalstor trägård. Jag har en häst som jag är hos i några timmar varje dag. Så jag har möjligheten till att ta med en hund på ridturer i skogen. Jag  har en hund med familjen sedan tidigare, det är en Berner Sennen hund och han är inte nog aktiv för att klara av att följa med till hästen. 

Så jag skulle vela ha en lite mer aktiv hund som kan följa med lite överallt. Jag har dock inte tid att lägga ner massor av mental träning varje dag. Men jag har möjlighet till långa skogspromenader, ridturer i skogen, cykla med hunden så långt det krävs för hunden. 

Jag vill ha mig en liten utmaning och träna mycket dressering! Jag är också väldigt intresserad av klicker träning. 

Vad tror ni som har erfarenheter av Schäfer? 
Tror ni jag har dom rätta förutsättningarna för den rasen? 

Tacksam för seriösa svar av erfarna Schäferägare! :) 

/Amanda

Sugar Mist
5

Ska du skaffa schäfer skaffa en riktig sådan. FM's är inte reggade i skk och du kan därmed inte kolla upp dom.

-

Lexie82
2

Jag har en FM hund som flåsar mig i nacken just nu. =)

De är härliga hundar, men jo, de behöver mycket mental stimulans och motion. Det här är hundar som trivs med att arbeta. Men den mentala träningen behöver inte ta flera timmar varje dag, men en del vill de allt ha.

"Min" hund har en kompis som är berner senner, och han orkar inte alls med min Jazzos takt. Så en aktiv hund får du absolut. Men det är klart att de även KAN ta det lugnt. Faktum är att just passivitetsträning är en av de viktigaste sakerna de vill att du tränar med hunden. Det och miljöträning.

Det jag tror att du behöver tänka på är att du får en valp. Det kan mycket väl hända att det blir en mycket kort tid du faktiskt kan ha hunden med dig i skogen när du rider, eller när du cyklar, innan det är dags att lämna tillbaks den. 

Jag tror att dina förutsättningar är bra, bara du kommer ihåg att en FM hund är en hund som du måste räkna med att mest bara ha under valpstadiet. De är ju fortfarande ganska unga när de gör sina tester.

Lexie82
5

#1 Vad menar du med en "riktig"?? De är ju inte gjorda av plast direkt! Och att de inte är reggade i skk behöver inte vara fallet längre om ett år, eftersom FM och SKK ligger i förhandling nu. Förhoppningen är att det bara är temporärt det där med reggningen.

tenevallaren
0

#2: Ja alltså jag är fullt medveten om att den är valp när jag får den och att valpar inte orkar med så sjukt mycket. Utan det är när dom börjar bli äldre som dom blir mer och mer aktiva. Men jag tänkte bara så att jag har dom rätta förutsättningar för en Schäfer ifall att det kanske blir så att jag kan behålla hunden som jag haft på foder från FM. Och när jag tar hunden från FM så behöver jag ju inte heller behålla den efter testet. Om jag känner att det inte alls känns rätt för fem öre.

Eller om jag tar nu en FM hund och den blir kvar där så vet jag till framtida hund om det kändes rätt eller om den var på tok för aktiv för mig osv osv. Jag vill testa på och ha en Schäfer, sen som sagt om jag har dom förutsättningar för att jag ska kunna tillgodose hundens alla behov :)

tenevallaren
2

#1: Jag har för mig att FM:s Schäfrar är top notch! Att dom är dom bästa Schäfrarna?

Lexie82
0

Det tycker jag att det verkar som att du har. Jag bor i lägenhet med en FM schäfer, och det funkar alldeles utmärkt,

Lexie82
6

#5 Det är svårt att jämföra FMs schäfrar med andra, för de avlas inte på samma egensaker. FMs schäfrar avlas för att ha mycket motor, mycket driv. En vanlig brukshund skulle aldrig orka vad de här hundarna ska orka sen när de blir tjänstehundar. Däremot struntar man i utseende och såna saker i den här aveln, för det är inte viktigt.

tenevallaren
3

#7 Okej, tack så jätte mycket för snabbt svar! :) Jag ska tänka lite på det och sen får jag se om jag ska satsa på en Schäfer från FM. 

Jag tycker inte heller att utseende är det viktigaste, det viktigaste för mig är att det är en hund som är avlad på bra leder och ryggar, att den är mentalt stabil, pigg och glad. Jag gillar inte vart världen har tagit dessa utställnings Schäfrar… Deras ryggar är som räkor.

Sugar Mist
9

Ja asså, vill man ha en hund med HD, ED och klåda, kör på FM's schäfrar. Mentaliteten är inte heller speciellt bra, antingen har jag träffat måndagsexemplar eller så äre helt enkelt så att min bild av dom stämmer. 
Finns bättre schäfrar på marknaden.

-

[FridaGenborg]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft Schäfer från försvarsmakten, två stycken. Båda helt underbara hundar, vår första hund hade inte svårt att ta det lugnt och slappna av men krävde ändå en del. Han älskade motion och våra cykelturer var guld för honom, men mental aktivering är också viktigt. Båda våra Schäfrar var riktigt krävande vildar som små och tiken hade vi bara tills hon var 1½ år, hanhunden hade vi tills han somnade in vid 10 års ålder.

Skickar med en bild på min hanhund Oppius som inte längre finns med mig ❤️

Om du är intresserad av att veta mer så är det bara att skicka ett PM 🙂

tenevallaren
3

#9: Jo men om man tar en hund FM så är det bra som ett test för sig själv om man klarar av en sådan hund. Sen om det inte passar så får man kanske satsa på en hund med lite lugnare avelsanlag. Men jag känner inte att jag kan köpa en hund just nu och de första jag gör är att satsa på en Schäfer som jag inte alls har någon erfarenhet av. 

Jag vill få möjligheten att testa ha en Schäfer från FM. Och passar ju mig perfekt när jag är en fattig student liksom. Jag har redan nu börjat spara pengar så jag ska ha råd med en helt egen hund och om det då blir att jag köper ut hunden av FM så kommer jag ha råd att ha den också. 

Går man till en kennel och vill köpa en hund så får man nog inte ha den på prov i ett år innan man köper den. Så detta känns som ett bättre tillfälle för just mig.

tenevallaren
0

#10: Åh vilken fin grabb du hade! Jag har skickat ett PM till dig.

[FridaGenborg]
2

Jag kan hålla med Sugar Mist till viss del, iallafall vad gäller mentaliteten. Min hund tog vi för ganska längesen och hans mentalitet var det inget fel på och han var frisk hela sitt liv. Han hade eksem som liten, därför fick vi köpa ut honom men eksemen försvann sedan. Men jag har på senare tid träffat hundar från FM med väldigt kass mentalitet och mest på grund av den anledningen kommer jag inte ta en till hund därifrån. Dock tog vi tiken därifrån för inte så många år sedan och hon var underbar så det behöver såklart inte gälla alla hundar.

tenevallaren
1

#13: Ja men så är det väll med alla hundar? Alla är ju olika och ibland blir det inte så som man tänkt :)

Lexie82
3

Att ha en FM hund i ett år är som du säger, bra sätt att se om man fixar att ha en hund innan man betalar tio tusen för att köpa en.

tenevallaren
0

#15: Ja det var precis så jag tänkte också! :)

Sugar Mist
4

Vill bara inflika att FM är utesluten ur SKK av en anledning, och den anledningen bör vara tillräckligt stor för att man borde fatta att det inte är några bra djur.

-

Lexie82
1

#17 Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om varför SKK valt att utesluta FM. De ligger i förhandling, och ingenting är ännu skrivet i sten. Jag har inte fått intrycket av att det har med djuren att göra, utan snarare tjafs om hur tester utförs och vem som utför dem.

Ja, det är en del ledproblem hos en del av de här hundarna, och en del allergiproblem. Men jag tror inte att det är något unikt för FM. Schäfrar är ju kända för att ha problem med lederna. Men när du säger att "man borde fatta att det inte är några bra djur" så låter de dels väldigt förolämpande, dels väldigt trångsynt. Och det gäller oavsett vilka djur du pratar om. Jag tycker inte att man kan säga "det här är inga bra djur" om NÅGON hund.

Det här är härliga djur. De kräver mycket av sina förare, ja. Men de ger enormt mycket också. De är stora personligheter och de ger så enormt mycket tillbaks. Jag har haft min FM hund i drygt 5 månader, och jag kommer gråta floder när han ska lämnas tillbaks. Så fruktansvärt gosig, sällskaplig och mysig hund. Och jag tror att de flesta som haft FM hund skulle hålla med mig.

Michaela-N
1

#17 Tänkte bara upplysa om att det inte är på grund av hundarna är "dåliga" som de inte får registreras hos SKK längre, du verkar ha missuppfattat anledningen.

Sugar Mist
3

#19 Jag har inte missuppfattat något alls :) Klarar man inte av att låta avelsdjuren genomgå ett MH så är man helt enkelt inte tillräckligt funtad för att få fram bra hundar.

-

Michaela-N
12

#20 Det är ju inte direkt så att de inte klarar av ett MH. Utan att Försvarsmakten ansåg sig ha bättre verktyg för avelsutvärdering (Lämplighetstest) än MH och tyckte därför att det inte var någon vits med att låta hundarna genomgå båda testen, då det skulle innebära en större ekonomisk belastning.

Du är väl medveten om att det inte krävs ett särskilt MH-resultat för att få registrera schäfrar? Alltså hade det inte varit ett problem för SKK att fortsätta låta FM registrera sina schäfrar, men SKK:s villkor var att de skulle genomgå BÅDE lämplighetstest OCH MH, det var aldrig snack om ett uteslutande för att hundarna inte skulle "klara av" ett MH.

Em_
0

Sugar Mist
0

#21 Nu är det du som missuppfattar mig, jag skrev att klarar dom inte av att låta sina hundar genomgå ett mh test så är dom inte rätt funtade att få fram bra hundar. Jag sa aldrig att hundarna inte klarade av att gå MH. Att dom dessutom utöver det avlar på hundar med HD och dylikt är ju en annan femma.

Jag är inte korkad, jag pysslar ju själv med brukshundar och är väl medveten vad som krävs för att man ska få regga valpar, och jag tycker att kan man inte ens följa en sådan simpel regel tycker jag det är fullt förståerligt att dom söker sig till en klubb med väldigt låga regler när det gäller reggande av valpar.

-

Ison
2

#7 måste bara få fråga vad det är som gör fm hundarna så exemplariska i användbarhet? Hur många brukshundar har du träffat efter ditt uttalande? Jag är beredd att inte hålla med dig i att dom är exceptionella och bättre än registrerade schäfrar. Jag skulle inte vilja ta en fm hund just för att den ska lämnad bort om den klarar deras tester. När man haft hunden ca 1,5 år så är det nog det jobbigaste man måste genomgå, att förlora en familjemedlem. Nej jag skulle antagligen bli ledsen eller inte kunna ge valpen en rättvis uppfostran(kärleksmässigt) för att den snart ska lämnad iväg och då vilja slippa ha starka band till hunden.. De är knepigt, alla klarar sånt olika:) det är ju bara att prova TS.

Flubben
1

#23 De avlar inte på hundar med HD! Var har du hittat den infon?

Dumpuck
6

Jag hade planer på att ta en FM hund tidigare, ångrar inte en sekund att jag inte gjorde det. Precis som #1 säger så är deras hundar, för det första, inte reggade någonstans. Du kan, med andra ord, inte kolla upp sjukdomshistora vilket också leder oss till sak nummer två.
FM´s hundar är inte känd för att vara friska utan snarare tvärtom, de har kass pälskvalité, stressade, bristande mentalitet, klåda m.m.

FM tar också fram cirka 200-300 valpar per år, av dessa går mindre än 50st hundar vidare till faktiskt tjänstehund = en extrem massproduktion, säger sig självt om deras avel. Privata uppfödare får fram både fler och bättre tjänstehundar än FM själv.

Många väljer att ta hund ifrån FM just för att man får hunden och allt vad det innebär, mer eller mindre, gratis fram till att hunden är 1.5år gammal.
Vilket lockar många men ger en mycket dålig bild utav hur det faktiskt är att äga en hund, vilka kostnader det faktiskt innebär.

Jag har träffat flera FM hundar, har inget positivt att säga om de. Alla har haft diverse problem, är det inte det ena så är det något annat.

Vill du ha en Schäfer (hund överhuvudtaget) så ta ifrån en seriös uppfödare istället eller gå till Hundstallet och kolla efter en passande hund där.

Hime
1

#27 Alla försvarsmaktens hundar är reggade i Welt Union Schäfer Verain (WUSV), så du kan visst kolla upp sjukdoms statistik.

Här är lite läsning du kan göra innan du uttalar dig.   http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/3-organisation-forband/livgardet/hundtjanst/fm-avelsprogram-2014-2018--produktionsresultat-2005-2013.pdf

Lexie82
1

#24 Till att börja med, gör inte jämförelsen FM hund/registrerade hundar. Det är ganska nyligen som SKK bestämde att FM inte får regga hundarna. Min valps föräldrar är till exempel reggade. Och jag baserar mitt uttalande på den information jag fått. Anledningen till att FM började avla själva istället för att köpa in sina hundar ifrån uppfödare var för att uppfödarnas hundar inte höll måttet. De orkade inte vad en tjänstehund måste orka.

Som #27 säger så är de inte oreggade, de är bara inte reggade i SKK. Det jag tror att många glömmer är dessutom att SKK är en intresseorganisation, inte en allsmäktig stormakt (även om de själva verkar se sig så)

Sugar Mist
4

Då får väl jag lämna tråden med orden att jag tycker man borde satsa på en riktig schäfer om man nu måste ha, finns så mycket bättre och trevligare schäfrar ute på marknaden än just FM's schäfrar. Tack och hej, leverpastej.

-

Dumpuck
7

#28 Måste bara fråga dig då…
Om FM´s egna hundar är så bra - hur kommer det sig att de då måste ta fram hela 200-300(!!) valpar per ÅR?
Det är dessutom bara ca. 50 nya som behövs, men utav de där 200-300 valparna så går mindre än 50 vidare. Dvs. minst 150-250 valpar som inte klarar sig.
Ännu en fråga, hur kommer det sig då också att FM köper in flertalet hundar ifrån privata uppfödare när deras egna ska ha bättre prestanda?

Ser ingen logik i det där.

Hime
0

#30 De har otroligt höga krav på tjänstehundar. Bland annat måste hundarna ha HD A eller B status. De måste också vara ua, inte ha patella, eksem m.m. Ca 20% blir underkända pga Medicinska skäll. Sen måste hundarna ha utmärkt mentalitet.  50% diskas pga att det inte uppfyller rätt mentalitet. Saker som kan göra att man inte kan använda hunden är tex för dåligt nosarbete, hunden har ingen av eller på knapp, lättstressad, för dåligt driv, den kanske är lättskrämd. Anledningen till att FM köper in flera hundar från privata uppfödare är främst för att få variation i avelsarbetet.

vallhund
1

#31 O var kan man läsa om att den lilla obskyra hundklubben ställer dessa krav, o var kan man kolla upp resultaten?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Hime
0

#32 Förstår inte om du menar FM s information eller menar WUSV? De mesta står om du går in på försvarsmaktens hemsida. Finns bland annat 4 pdf filer för den som är intresserad. Annars kan man gärna höra av sig på mail till FM. De svarar gärna på frågor. 🙂

Hiro
5

FM´s avel är inte avel på testade hundar. Alla som sysslar med schäferavel följer samma regler, förutom FM. SKK har givit dem chanser men FM har kört sitt eget rejs och nu så föder de upp blandraser. Inga stamtavlor, inga garantier. Jag har träffat många och många har haft klåda och allergier. Ska du ha en schäfer så köp en som har en stamtavla där du kan följa den bakåt. Köp inte en blandras för du blir otroligt begränsad och finns inga garantier.

tenevallaren
0

Okej, tack så mycket allihop! Jag har nog nu fått svar på mina frågor och fått en uppfattning om hur FM Schäfrar är och inte är :)

Asja
1

Men du, om du går ut skolan till sommaren, hur vet du att du kommer att ha tid för en valp då? Vad har du tänkt göra efter skolan, jobba, plugga eller vad? Finns det någon hemma hos hunden?

Dumpuck
1

#31 Med tanke på att de, enligt dig, har sådana krav på sina hundar så finner jag det väldigt lustigt att FM´s hundar är kända för att ha diverse problem både fysiskt och psykiskt.

[FridaGenborg]
1

Dom har höga krav på sina hundar, det är inte så många som klarar testet, ca 20 % har jag hört. Dom avlar heller inte på hundar som inte klarar testerna, vår hund fick avelsförbud pga eksem som valp. Eller rättare sagt, ska jag säga, var det så när vi tog vår första hund därifrån och det är över 10 år sedan. Det kan ju ha ändrats.

tenevallaren
0

#36: Alltså jag har ju inte bestämt mig ännu att jag ska ta en FM valp. Men om jag gör det så ska jag ju se till att jag har tid för den. Nej jag ska inte plugga och möjligt vikariera lite om det finns efter frågan för vikarie här jag bor. Men om det blir så att jag ska jobba lite, så finns det alltid folk här hemma, så nej hunden behöver inte alls vara ensam under hela sommaren. 

Men som jag sa, jag har inte bestäm mig ännu hur jag kommer göra.

Lojs
1

Jag tycker inte riktigt det låter som att en aktiv schäfer är vad som skulle passa in i ditt liv. Jag har en vän som lever aktivt med häst, egen gård osv, hon skaffade en schäfer och han passar inte alls in i det livet utan skulle behöva mycket mer mental aktivitet för att må bra och funka i vardagen, han har massa problem med svårt att vara ensam hemma, han är jobbig mot hästarna (kan inte följa med på ridturerna längre, han försöker "valla" hästarna och nyper dem), har svårt med folk mm, mycket grundar sig troligtvis i att han skulle behöva mer mental stimulering än vad min vän har möjlighet att ge. Min vän inser i efterhand att hon skulle letat efter en hund som klarar av att hänga med på en massa äventyr men som nöjer sig med det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Forest]
3

Jag känner 3 st som har skaffat schäfrar som är reggade i skk , trots att dom ihärdigt letat efter bra uppfödare så har dom trasiga hundar. Ena är värre en ungtik som opererats 1 gång och ska op snart igen hon halta redan som 4 mån valp. Hon har ingen klåda men det har dom andra två, dessutom är dom två kassa i lederna. Det lutar åt att denna ungtik kommer tas bort om hon inte blir bättre efter sin andra operation. Så att säga att man får en riktig hund en utan problem med leder eller klåda är galet fel 😐

Jag vet inget om FM hundar men ville bara påpeka att det finns sjuklingar även dom som innehar stamtavla genom SKK.