Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1664 ggr
sofia1992
0

Mängd foder till valp

Nu är min Molly 11,5 veckor gammal. Hon kom till oss när hon var 9 veckor. När hon kom hade hon fått 1dl torrfoder uppblött 3ggr per dag (eukanuba puppy medium). Jag fick de instruktionerna från uppfödaren att jag inte skulle följa förpackningens anvisningar för fodermängd utan sakta öka portionerna med ca 0,5 dl åt gången sakta men säkert. När Molly kom till oss blev hennes mage riktigt upp och ned pga alla stress över första gången åka bil, nytt hem, nya människor och hundar m.m. Hon åt bra under tiden magen krånglade men allting rann rakt igenom och hon blev väldigt mager. När magen blev bättre ökade jag sakta fodergivan och nu har jag några dagar gett 4,5 dl foder/ dygn + ca 50 gram köttfärs. Nu har hon gått lite upp i vikt men är fortfarande underviktig. När jag vägde henne senast vägde hon ca 7,5kg men jag skulle nu gissa att hon väger 8-9 kg. Hon växer otroligt mycket. Nu till mitt problem; hon är hungrig hela tiden. Hur mycket skall en aktiv, ~ca 12 veckors golden retriver valp äta? Vågar jag öka fodergivan ännu mera till 5-6 dl när hon hela tiden är hungrig och ganska smal? Hon är avmaskad så hungern kan inte bero på det. Känner mig så osäker när det kommer till mängden mat och hur mycket jag vågar öka och hur fort jag vågar öka fodergivan när hon är min första stora hund och växer så otroligt fort… Tacksam för svar// Sofia