Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 806 ggr
nashjamie
0

Hur hård får man lov att vara?

Hur hård får/kan man vara mot en hund enligt er? Min hund har kommit in i en redig slyngelålder och vissa tillfällen när hon ex drar mot andra hundar (från att aldrig gjort det tidigare) vill jag markera med ett bestämt och ordentligt "vad gör du" och ta tag i henne vid halsen då jag vet att det skulle funka (inte hårt så klart) men försöker istället desperat locka med korven, slänga med en boll/leksak eller börja leka helt för mig själv, precis som jag blivit tillbedd av alla, och se ut som ett fån medan hunden totalskiter i mig. Skvaller har jag testat och det fungerade helt okej någon vecka och helt plötsligt blev hon ännu värre med stressen och sedan jag slutade med skvaller har hon lugnat ner sig. Nu ska hon "bara" fram till varje pris istället.

Hunden i fråga är väldigt känslig (förarvek, strykrädd) men har nu i denna ålder (2.5 år) börjat testa mig mer och mer (hoppa upp och bita i armar & ansikte, dra fram mot hundar tex) och jag har alltid hört "avled och beröm när hunden slutat" vilket känns så fel på något sätt för då inbillar jag mig att hon tror att hon gör rätt i att bitas, eftersom jag inte säger åt henne. Är nästan lite rädd att ta i hunden eller säga ifrån för att jag blivit så inprintad med "ignorera det hunden gör fel och belöna det den gör rätt"-tänket. 

Att tillägga: jag är helt och hållet för positiv inlärning, utan tvekan. Negativ bestraffning finns inte med på kartan. Men just nu går inte positiv inlärning fram i vardagslydnaden riktigt och jag börjar oroa mig att hon tror det är helt okej att nafsas, att dra mot hundar m.m och att detta kommer bli något hon fortsätter med och även förvärras.

Hoppa upp och bita i ansikte och armar för att sen ränna iväg i kopplet  är något hon gör i koppling med stress, i detta fall på kursen, så det är ingen situation jag kan undvika och det jag gjort hittills är att jag tagit tag i hennes halsband och satt henne ner och pratat lugnt med henne. Ursäkta för ett otroligt långt och rörigt inlägg. 🤐

[FridaGenborg]
0

Jättesvårt, alla hundar kräver olika metoder. Jag har lärt min hund vad "Nej" betyder, och behöver inte göra mer än att säga Nej när han går mot en annan hund. Jag skulle aldrig, aldrig någonsin ta tag i honom för han är alldeles för vek, det skulle göra så mycket mer skada än nytta.

Min förra hund fick jag ta tag i ibland, inte hårt men för att visa honom att det han gjorde inte var ok. Honom funkade det inte med att locka med en korvbit eller leksak, han brydde sig heller inte i ett "Nej". Såå, ja det är väldigt individuellt och jag känner inte din hund så jag kan inte säga hur du bör göra med henne men om du skriver att hon är vek så skulle jag vara väldigt försiktig.

-Aida-
0

När min hund anföll mig på samma sätt fick jag också höra att de är ett stress beteende och jag fick tips om alla möjliga grejer för att slösa på hans energi, men ju mer jag aktiverade honom med dessa tips, desto mer stressad blev han och mer höll han på så där, att avleda beröm funkade inte alls på min hund, de gjorde bara att hans fel beteende blev värre och han struntade i de som var bra, så jag vände lite på de, jag sa nej eller liknande när han gjorde fel och sa ingenting när han gjorde rätt, då gjorde han alla saker rätt efter de, låter inte logiskt tycker jag men han funkar så och lär sig jätte mycket bra på de.
Alla metoder funkar inte på alla hundar, man får hitta sin egen metod, har du provat att stå långt ifrån andra hundar men i samma område så din hund ser den andra på distans och göra kontakt övningar, berömma med kontakt med dig?
De fungerar för mig, kommer man för nära hunden så blir han låst och ska fram till varje pris, då avbryter jag träningen och tar honom i halsbandet och bara går bort, säger ingenting, sen börjar jag om träningen på samma kontakt övning, när vi upprepat övningen så kan man gå närmare andra hundar utan att han bryr sig, i slyngel åldern fick jag avbryta all träning, inget funkade på ett par månader.

nashjamie
0

#1 Jo det håller jag absolut med om. Och jag har testat mig runt med olika saker och hon är inte så vek att hon lägger sig och skakar på backen (antyder icke att din är det, vill bara ge lite beskrivning på hur vek hon är) om jag ryter till. Det är himla svårt att förklara hur hon blir. Hon blir lite mer försiktig bara. Denna hund lyssnar ofantligt bra till "ah-ah" och "nej" men tyvärr inte i dessa läget!

#2 Jag tror jag förstår hur du menar för när hon gör den attacken och man berömmer när hon står på alla 4 igen så är hon lika fort uppe igen. 

Det har jag testat, och hon är fruktansvärt duktig. Det är när vi kommer väldigt nära hon håller på, och jag vet att man ska hålla avstånd för att inte utsätta hunden för den inte klarar av men tyvärr funkar detta inte alltid då jag bor väldigt tätbyggt med mycket mycket hundar kors och tvärs…

Jag har testat lite grann med att ta tag i henne och markera att det inte är okej och DIREKT när hon bjuder på kontakt så får hon mycket beröm som "braaaa, duktiiig tjej, så ja" i lugn och ljus röst och då skiner hon upp. Att latja runt med boll, kamptrasa och you name it gör saken värre bara. Men jag vill inte vara så negativ mot henne. 

Samma med koppelinlärning. Vet ni vad som verkligen funkat bäst? Att säga NEJ när hon går för långt fram, be henne backa och när hon går rätt så säger jag lugnt "braaa" och fortsätter gå. Som sagt, vill inte behöva vara negativ jämtemot henne och därför undrar jag om det är för hårt att ta tag fysiskt och bryta beteendet så samtidigt som man säger nej och berömmer när hon gör rätt efter?

Cahira
0

Apache var ett riktigt stressvrak. Han har mycket stress kvar även nu som nästan treåring men med både honom och en annan unghund så fungerade det asbra att få ut stressen i fysisk motion. Jag väljer att cykla med mina slynglar tills de springer i meditativt tillstånd och det funkar jättebra för mig. Både med Apache, Frodo och med Ådi som inte finns mer. 

Varken hårda eller mjuka metoder går in i en hjärna som har ångest av överskottsenergi. Du måste ge hunden ett utlopp tills explosionen är över och hjärnan kan tänka igen. Cykla en halvtimme eller så och ge hunden en stund att sniffa, vila och sen kan du gå ut igen och se om det går bättre. Det går inte över på en dag, utan när musklerna kliar så måste energin ta vägen nånstans.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kadoor
0

Jag tror att det är olika för olika hundar. Vissa är känsligare än andra, och självklart beror det på hur situationen ser ut! Ibland måste man säga till på skarpen, för annars kommer hunden tex inte sluta göra utfall mot andra hundar.

En sak som är viktig när det gäller korrigeringar och beröm är att man gör det i rätt tajming. Gör man inte det betyder det ingenting för hunden, för den förstår inte vad den gjorde rätt eller fel. Så om den till exempel gör utfall, man ignorerar det och berömmer när man går kommer hunden inte förstå vad den gjorde rätt eller fel, och jag tror knappast att den slutar göra utfall. Den kopplade inte situationen när den gjorde utfallet och när man berömde för att den gick med ägaren. Vet inte om du tänker på samma sätt som jag, dock. ;)

Sedan tycker jag att en ordentlig korrigering när hunden gör fel, i rätt tillfälle(!!) är tusen gånger bättre än att hålla på med en metod som inte fungerar på hunden (men självklart ska man vara väldigt försiktig om hunden är vek och inte så stark, då det gör mer skada än nytta som #1 skrev), eller att hålla på och dra i hunden hela tiden när den drar. Visst, man ska inte rycka allt man har så att hunden flyger, men ett eller två ryck i kopplet istället för att försöka få hundens uppmärksamhet, är enligt mig en bättre metod.

Jag är helt emot att behandla hundar illa och att hålla på att rycka i kopplet, men ibland behöver man säga till ordentligt. Och likaså när den gör rätt, ska man berömma. Tajmingen är ju det viktigaste, kan jag känna. Om man berömmer eller skäller på hunden 3 minuter efter att den gjorde något som är fel eller rätt, kommer den inte förstå vad man menar. De tänker ju inte på samma sätt som vi. Vi kan ju tänka "Jaha, igår struntade jag i det här & i det här som mamma sa till mig, det är därför hon är arg på mig idag.", men hundarna kopplar ju inte på samma sätt. :)

Men som sagt, alla hundar är olika och alla hundar är olika känsliga. Man får helt enkelt gå efter hunden, vissa kan man ignorera all negativt på och bara få fram det positiva, men på vissa måste man korrigera "negativt" när den gör fel. Jag tycker att en blandning av det är det bästa, att berömma det hunden gör rätt men samtidigt korrigera när den gör fel på något sätt.
Det är svårt att skriva hur du ska göra med just din hund, du får helt enkelt försöka hitta ett sätt som passar er båda. Om de metoderna som du har testat inte fungerar får du kanske hitta ett annat sätt! ^^

Hoppas mitt svar inte är allt för rörigt eller konstigt hehehe, har gått på egna erfarenheter och det jag har lärt mig från en föreläsning(med en som jobbar med djur och deras beteende, samt träning av dem). :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

nashjamie
0

#4 Finns det någon annan sätt än just cykla? Är rädd att cykla med hundar eftersom det hänt mig en del olyckor med hundar och cykling och eftersom hon ska fram till allt och allt så blir det extremt svårt kan jag tänka mig. Är också rädd för att hon snappar upp ett djur mitt i allt och ränner efter den och jag har noll kontroll mitt upp i farten. Litar inte på henne riktigt.

#5 Just hundmöten så stressar hon inte upp sig så värst alls, utan ska bara fram och drar då en del dit och en eller två ryck i koppel har vi nog allt testat, haha.. Det är där jag vill ta tag i henne och säga till på skarpen, och nu när jag testat så har det funkat helt okej men känns som tidigare sagt fel att vara så negativ mot henne.

Hur hade ni gjort om en 40kg klump med muskler flyger upp i ansiktet och käften klappar igen någon milimeter från näsan på er, greppar tag i armar och ränner runt i koppel där varken lockning, leksak eller dyl fungerar? Jag har bara reagerat genom att skydda ansiktet genom att puttat bort henne, greppat halsbandet och satt henne ner och stannat upp en stund. Om jag inte ska ta tag i henne så vill jag verkligen veta då vad som kanske skulle fungera. Och motion har hon alltid fått innan kurstillfällen på olika sätt. Lösspring, pw, spring i svårt terräng, grustag m.m. 

Hoppas ni inte uppfattar mig som arg eller otrevlig nu, känner mig bara desperat efter tips hur jag kan göra

Kadoor
0

#6 Okej, jag använde hundmötena som ett exempel. Jag är väldigt trött och trög i huvudet just nu så jag uppfattade texten lite fel dessutom haha!
Uppfattar dig inte som arg, förstår att du blir desperat om sätten du försöker med inte fungerar.
Hon kanske behöver mer stimulering mentalt? Låter lite som att hon kan vara understimulerad, ett tips är att låta henne använda sin nos, tex att hon får nosa efter godis. Att hon rör sig fysiskt hjälper inte alltid, då det många gånger sitter i huvudet.
Förstår att det känns fel att vara negativ, men när det börjar gå för långt och det inte fungerar med att tex motivera eller locka så måste man börja bli lite strängare. Det verkar på henne som att hon inte verkar ta det på allvar utan tror att hon kan göra som hon vill. När hon bits och håller på gäller det att istället säga till på skarpen, att göra så är inte okej och det måste du försöka få henne att förstå! Ibland känns det kanske hopplöst, men hundar är också individer och man får försöka klura ut varför hunden gör som den gör, och sedan utgå efter det när man finner en lösning. Ibland mår de kanske inte bra psykiskt heller om de är understimulerade tex, och det är vår skyldighet att försöka hitta sätt som får hunden att må bättre. :)

Kadoor
0

Såg nu att #4 hade skrivit att motion kan hjälpa mot stress, för när jag läser igenom lite uppfattar jag det också som att hon är stressad.
Hur var hon när hon fick motion? Var hon likadan eller var hon mindre stressad? Du kanske kan hitta andra sätt än just cykling som motion?
Finns det inte något ställe där ni inte möter så många, typ att du kanske kan åka dit och motionera? Det hade kanske kunnat fungera, om du är rädd att hon sticker eller försöker dra mot djur osv som ni möter.

Cahira
0

Hur gammal är hon? Du kan säkert börja träning inför dragweight. Du borde även köpa ett halti tror jag tills du känner att du har bättre kontroll. Dragweight träning börjar med att bara lära hunden vid selen och lägger till nåt lätt bakom, typ petflaska. Sen kan man öka med att fylla flaskan med vatten eller sand. Men när det kommer till drag så är det bra om hunden har bra leder. Riktig vikt kan man vänta med tills hunden är lite äldre. Dragweight är som det låter, hunden drar vikt bakom sig. Ofta kejdor eller liknande under en promenad. Det gör det lite mer motstånd i promenaden och hunden kan bli lugnare. 

Du kan även dra med en dragkampleksak och använda som belöning. Kampa tills armarna inte orkar längre. Det är en outlet med som är rätt så fysisk. Detta kan för ett tag göra det värre med kamp av koppel men om du drar med leksaken kan du avleda med den om godisar m.m. inte är värde nog. 

Du kan ge hunden en ryggsäck och få bära vikt den vägen, men samma där så får du läsa på lite så du inte överbelastar eller snedbelastar och vad för ryggsäck som passar just din hund. 

Du kan träna apportering med dummy om hunden är föremålsintresserad. Det är stressande också men det finns positiv stress och negativ stress. Positiv stress ger bättre arbete och negativ stress är skadlig i längden inombords. Apportering kan starta inomhus och sedan bli nåt att göra ute. Genom att köra en stressande aktivitet kanske 20 minuter nån eller några gånger i veckan så blir även det en outlet. Apportering funkar finfint för mig och Apache, han får ett yrke och känner sig viktig och älskar att få nåt att fokusera på och göra.

Du kan köra spår. Om du lägger spår så är även det tröttande och kan minska stress. 

Gå i terräng, vattentramp, simning, djupsnö.. finns mycket som är fysiskt krävande. :) 

Tänk dig att dina muskler kliar och du får inte göra nåt åt det. Du blir ängslig, blir stressad och får ångest. All aktivitet i sån situation är bra. Ge massa "bra" aktiviteter istället för massa "nej" aktiviteter om du förstår vad jag menar. Varje myrsteg ute som du kan vara ett team med hunden (som troligen säger åt dig kom igen då och all reaktion ger en liten tillfredsställelse i ängslan hos hunden) kommer vara givande. Du får ta reda på vad just din hund finner tillfredsställande och testa dig fram. Men om matbelöning inte fungerar såsom godis så skulle jag försöka mig på leksaker. Kasta inte boll överdrivet men boll eller pipis kan vara avledning vid hundmöten och belöning vid gott uppförande.

Vid hundmöten kan du även sätta dig i diket så det inte blir nos mot nos konfrontation. Du kan be hunden sitta och ställa dig ivägen så du kan blocka hunden om du känner att du blir stark nog för sån position. Halti hjälper annars att hunden inte kan dra iväg. Genom att ge hunden massa jobb, som "mitt jobb just nu är att sitta med arslet i marken. that's it."

Att försöka lära massa tricks och annat kan fungera men det brukar inte kännas som ett jobb direkt. Du kan även börja dog parkour, låta hunden hoppa upp på föremål och balansera. 

Finns som sagt massor man kan göra. :) Men att bara neja kommer inte fungera alls, hur du än gör. Hunden är i obalans nånstans och om hunden blir mer balanserad kommer dessa beteenden försvinna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nashjamie
1

#7 Jag har vart "försiktig" med aktivering eftersom hon är så svår att fokusera så någon agility eller lydnad är inget vi ägnar mkt tid åt. En vanlig dag ser ut ungefär som såhär: morgonpromenad 40min lös där hon rör sig konstant, tränar kontakt och inkallning + frukost i högt gräs, undangömt eller gömt i handduk om jag har bråttom. När jag sedan slutat får hon 6km drygt där hon går lös och samma där - inkallning och kontakt under hela rundan och korv/köttbullar gömmer jag i gamla trästubbar, i träd, under saker och i blåbärsris. Detta gör vi i någon timme totalt. Så promenaden blir ca 2 timmar. Och kvällsrundan blir samma runda som på morgonen och då brukar det oftast vara lite mörkt och då blir det pw och fokus på att gå fort. Sedan utfodras hon aldrig i matskål utan får alltid söka efter det. Vi kör mycket på hopp upp på stenar, balans osv på promenaderna.

Utöver detta försöker jag vara duktig och lägga personspår någon gång i veckan vilket hon älskar. Sedan gör vi lite småövningar som fotposition, frittfölj och ligg under gång. Och vi är noga med att hon ger ögonkontakt in och ut genom dörrar. Har säkert missat något nu. Vi lägger stor energi på passivitetsträning varje dag. Men jag vet inte, hon kanske är understimulerad? Jag upplever henne likadan oavsett vad vi gjort under dagen tyvärr.

Ja det känns otroligt fel att vara negativ men jag har gett henne alldeles för fria tyglar. Låtit henne hälsa på i princip alla hundar vi träffat, låtit henne leka med alla, låtit henne dra m.m. Jag tror det har skapat en stress i sig, och felet ligger hos mig. Hon tar mig verkligen inte på allvar om jag inte är konsekvent och är bestämd. För alltid när jag sagt åt henne så fjäskar hon som satan, ska leka, är överallt och ingenstans och då vet jag inte hur jag ska göra och tycker synd om henne och ja. 

#9 Hon är 2.5 år snart. Halti och vgw är stort nej tyvärr. Hon går så bra annars, och det är inte ofta hon drar emot hundar sådär så jag känner inte att det behövs. Men tack för tipset iallafall! Dragweight låter intressant, ska spinna vidare på det. Hon har tråkigt nog inte någon kamplust, haha. Vi kämpar dock på det. Även klövjeväska har jag funderat på och vill ha en av märker ruffwear. Apportera boll och pinnar tycker hon är snuskigt kul men det är inget vi gjort som aktivitet så utan bara för skojs skull. Men kanske borde köra på det någon gång i veckan? 

Pipleksaker, bollar, pinnar och kampleksak har plockats med ut som hjälp i inkallningsträningen och där har det fungerat utmärkt. Jag  har försökt variera och få henne intresserad men när hon väl är stressad så har hon inte tid med att leka så då fungerar nog mat bättre. Och det är just när jag leker med henne ute som hon biter mig. Bollar och det andra jag nämnde använder jag endast som belöning, står inte och bara kastar boll efter boll. 

Jag har faktiskt kört på det. När jag märker att hon inte kommer klara mötet lägger jag henne och säger stanna eftersom hon älskar platsliggning och gör det superbra 95% av fallen beroende på hur nära vi är. Och hon är duktig, jag vill bara få henne att ge tusan i att gå fram till andra hunden.  

Menar absolut inte att jag skulle gå runt och säga nej till allt hon gör. Absolut inte. Säger jag nej är jag extremt noga med att berömma efteråt. Och det är sällan jag använder mig av nej eftersom jag inte vill tjata ut det. Som sagt är det sällan hon drar fram mot andra hundar, och när hon väl gör detta så vill jag markera att det inte är okej genom att dra henne tillbaka fysiskt (utan obehag) samtidigt som jag säger nej, sätter henne ner och berömmer sedan.