Hyra utan att tala om?
Hej vet ni hur det är när man ska hyra lägenhet, måste man tala om ifall man har hund? Det är inte privat ägt

Nej, du behöver inte tala om om du har hund eller tänker skaffa. Vad du gör i ditt eget hem är din privatsak, så länge det inte är störande eller skadar.
Tror inte man måste det men tycker det är bättre att vara ärlig mot den som hyr ut, visa respekt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fråga om de tillåter djur i bostaden - vissa hyresrätter/lägenheter tillåter inte detta utan de har speciella uppgångar/bostäder där djurägare får vara
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!

Det är ju alltid trevligare för den som hyr ut att få reda på om du har planer på att skaffa djur/eller har djur.
Tänk också på att lägenheten går igenom en besiktning innan du flyttar in, och om du flyttar och det har skett någon slags skada på lägenheten som kan ha orsakats av dig eller husdjuret får du stå för skadekostnaden
Jag har aldrig någonsin behövt säga om jag har husdjur eller inte. är det ett bolag som inte tillåter husdjur så ska dom vara mycket noga med att visa det/tala om det innan dom hyr ut.
Jag hade struntat i det. Enbart speciella allergiboende eller liknande har rätt att sätta djurförbud ändå.
Nej, de bostäder där det är förbjudet att ha djur hyrs inte ut via "vanliga" kanaler, då de är öronmärkta till de med riktigt svåra allergier.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja?? Klart jag vet att jag måste betala skada på lägenheten om det har skett någon, suck!!! Jag har aldrig skadat en lägenhet och min lilla tuss kan inte förstöra något!!! Shit!!!!!!! Det hade inte med saken att göra. Ville beta om man hade plikt att tala om ifall man har djur!!!!!!!!!!!
är det ett bolag har jag aldrig uppgett att jag har djur. Jag tycker de får vara tydliga i kontrakt och ord att säga till om de inte vill ha djur i deras lägenheter.
Ett hem utan en hund är inget hem
#8 Snälla ta det lugnt. Inget att brusa upp sig över?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#8 förlåt att jag ens nämnde det.

Vi hyrde lägenhet av en privat och vi var tvugna att åtminstone höra hur han ser till att man har djur. Vet även ett större uthyrningsföretag som inte tycker om att man har djur och väljer gärna bort en om man har djur, inte att dom sa det rakt ut, men vi hörde och förstod när dom velade om vi kunde hyra lägenheten att vi själva tackade nej.
Är det privat bör du fråga om det är ok med djur.
Är det företag ska dem ju skriva om det är djurförbud :)
det va ett stort företag, jag skrev på kontraktet idag och i kontraktet stod det
Husdjur: hundar och katter ska hållas kopplade på bostadsområdet.
Jag har min tös lös när det är mycket gräs som det är där.. kan inte vara någon fara, hon är juh bara en liten skällande sheltie?? men om någon är livrädd för min tjej på 5kg så håller jag henne så klart kopplad men om ingen säger nåt ska det väl gå bra?
#14 Nej, du ska ha henne kopplad i bostadsområdet, det är rent respektlöst mot grannarna att ha hunden lös i bostadsområde och i trappuppgång, speciellt när det uttryckligen står i trivselreglerna. Man ska inte behöva säga till om man är hundrädd.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
vi bor typ i skogen, huset står på en jättestor äng och 12 personer kommer att bo där. Om jag släpper ut henne så hon får kissa utan koppel tror jag inte är någon fara. att ha koppel på henne i trappen är juh en grej men om det finns en jättestor gräsplätt precis utanför dörren så ska man väl få använda den, jag har ju ingen rottweiler direkt
#14, 16: Det är otroligt respektlöst och otrevligt att förutsätta att man har rätt att strunta i reglerna bara för att man känner för det. Hur resonerar man när man skriver på ett avtal med full avsikt att bryta det i nästa sekund?
De andra som bor där har valt att bo där MED de angivna reglerna, inte för att du ska få göra som du vill. Gräsplätten är kanske inte till för din hund, utan för att alla de boende ska kunna vistas på den utan att behöva undra om den är fullpinkad? Och, som sagt, har man valt ett boende där lösgående hundar är förbjudna, så ska man inte behöva utsättas för lösgående hundar. Oavsett vad du tycker.
#16 Förlåt, men det är väldigt tråkigt med respektlösa hundägare. Står det att hunden ska vara kopplad, varför inte respektera det? Är det så jobbigt att gå några få meter till för att rasta hunden?
När man skaffar hund så tar man väl med i beräkningen att den behöver promenader?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#17 Skriver under på detta så slipper jag upprepa det du sagt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Håller med #15, 17, 18, 19
Du berättar ju att du precis har skrivit under ett kontrakt. Ska du då börja med att bryta det?
/Maria
oj trodde att jag hade skrivit inne på hundar? kanske råka skriva inne på "icke hundmänniskor" . ja självklart får hunden promenader men jag vill ge henne lyxen att gå lös. Jag bryter inget kontrakt genom att låta min hund gå på en gräsmatta lös.. Jag släpper henne alltid lös här och här bor det mer folk och ingen har klagat. alla med hund här släpper dom lösa på gräsplättar. jag är en hundmänniska och jag tycker att folk får ha sina hundar lösa så länge dom har tränat sina vovvar så dom lyssnar på sina ägare, har man en olydig hund som attackerar andra människor eller hundar så ska den självklart vara kopplad . OMG!!
#22 Att vara en hundmänniska innebär att man inser att det är en själv som valt att ha hund och inte att ens medmänniskor gjort det valet åt en. För de har ju inte blivit tillfrågade.
…och att man har ett personligt ansvar för hur andra uppfattar hundägare som grupp.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Finns andra ställen man kan ha hundar lösa på. Hundrastgårdar till exempel, eller ha hunden i lina. Eller om din hund är duktig och lyssnar vad som än händer, kan man ju ha den lös där det inte finns några människor som går förbi.
//Flöffo
Har man skrivit på ett avtal där det står uttryckligen att hunden ska hållas kopplad, så ska den hållas kopplad. Punkt slut. Vill man ha den lös får man se till att göra det på platser där detta är tillåtet.
Det finns liksom ingen förmildrande omständighet. Om nu fler skulle göra detsamma spelar ingen roll, bara för att en person bryter mot en regel gör det inte att det är okej för andra att också göra det… Det har inget att göra med om man är hundmänniska eller inte, det har att göra med respekt, och att kunna ta sitt ansvar och vara vuxen nog att följa det avtal man själv godkänt.
Vår närmaste granne är livrädd för hundar. Jag mötte henne en gång när vår yngsta hund var åtta veckor gammal och hon fick panik och höll på att börja gråta trots att jag hade honom i famnen. Jag vill inte veta hur rädd hon skulle bli om jag skulle ha hundarna okopplade, tycker det är respektlöst och även ett väldigt bra sätt att bli av med lägenheten om du har otur och många klagar.
#27 Jag som har spindelfobi kan ju säga att är man rädd, då är man rädd. Då spelar det ingen roll hur "ofarligt" det är. För den som är rädd, oavsett om det är en fobi eller inte, är det lika traumatiskt oavsett vilket. Jag fick en panikattack och började gråta okontrollerat av att det hängde en död spindel i en tråd i några bekantas hus när vi hälsade på.
För mig handlar det om att visa respekt, det är trots allt ganska vanligt med hundrädda, kanske just för att så många låter hundarna springa lösa…
#28 Jag har stor respekt för fobier, blir arg på människor som rycker på axlarna och tycker att man är fånig som blir rädd för något "helt ofarligt". Nu har jag ingen fobi så jag kan inte säga att jag vet hur det är men jag avskyr fästingar, dock på en hanterbar nivå (om man nu kan kalla det hanterbart att karva en grop i sig själv i ren panik för att få bort ett fästinghuvud ;-) Har fortfarande ett ärr..).
Tycker synd om vår granne och försöker anpassa mig så mycket jag kan, kollar alltid ut innan jag öppnar dörren så hon inte är i trapphuset och går alltid undan och ställer mig mellan henne och hundarna om jag möter henne utomhus.
#29 gör samma sak här hemma, vi har precis fått nya grannar från Thailand och de har dåliga erfarenheter av gatuhundarna där - så när de mötte mig och min hund blev de livrädda trots att han är en liten ras och var kopplad.
Man ska respektera sina grannar, och man ska definitivt respektera de som har fobier =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Det handlar inte om vad du tycker eller vad du tror, det handlar om att visa respekt till andra personer runt omkring och de som bor i området.
Jag förstår hur du tänker när du skriver att hunden ska få vara lös, för det ska hunden få vara, men det finns ju förmodligen tillåtna ställen där man får ha hunden lös. Varför inte hålla sig till de områdena istället för att bryta regler som är för allas trivsel?
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
antagligen så kommer jag att vara själv ute på gården om ingen annan har hund. Tycker att det är konstigt att ni som tydligen ska vara hundmänniskor inte vill ha era hundar lösa. trist för dom. Det är som att man är kriminell för att man har en hund, helt sjukt. aa slut diskuterat! tänker inte gå in på denna igen!
#32 Varför inte läsa det folk skriver istället för att hitta på annat? Självklart får hundar vara lösa…där det är TILLÅTET ,vilket det inte är i anslutning till ditt hem.
#32 Men det är ju ingen som säger att du inte ska ha hunden lös, de säger ju bara att du ska ha hunden lös på rätt ställen. Ta bilen och åk till något trevligt ställe där du kan ha hunden lös istället för att bryta mot kontraktet. Eller ta en promenad en bit bort. Så svårt är det väl inte att respektera kontraktet du just skrivit på?
Inte nog med att kontrakt är lagligt bindande, det är koppellag i sverige. Vill du att hunden ska ha lyx så kan du skaffa långlina.
Det finns nåt som heter hundägaransvar. Och det jag hör i denna tråd är inte bara respektlöst utan även ansvarslöst. Hundägaransvaret innefattar både att man följer lagar och reglement, och plockar upp efter sin hund.
Folk som inte har hund vill trampa i hundbajs eller ha en hund framspringande lika lite som ickerökare vill andas rök eller icke hästfolk vill se hästskit mitt i vägen.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Och så har Månen avslutat sitt konto😉
/Maria
Väldigt omoget månen.
Tråkigt att hon inte läste vad vi skrev utan bara hittade på. Skrev liksom ingenstans att hunden inte ska få vara lös, utan bara att den inte får vara lös kring området för att visa respekt.
Visar bara att hen inte kunde diskutera, eftersom att hon raderade kontot. Tycker att det är väldigt trist med folk som blir medlem på forum och som sedan inte kan diskutera utan att brusa upp. Vi är ju här för att hjälpa till… Känns som att hon får skylla sig själv lite om hon inte får bo kvar om de märker att hon bryter mot reglerna och skiter i det andra säger, när det gäller andras trivsel.. :(
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Hon kommer säkert tillbaka igen skall ni se, detta var inte hennes första användare på forumet…