Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 5696 ggr
Ambrose
0

Hur många ben om dagen?

Min lilla dam har precis börjat tappa tänder så det kliar ju som bara den i munnen på henne. Hon får ben av mig, men hon har inte tålamod nog för stora ben så hon får sådana där små rullade ben. Ca 1cm tjocka och kanske 10cm långa. Det tar henne kanske 10-20 minuter att göra slut på ett sådant, men problemet är att hon bara sväljer den sista biten. Kanske 3-4cm.

Hon är inte dålig i magen, men hur hälsosamt är det? och hur många av dessa små ben kan hon äta om dagen?

För att inte tugga på kattställningen istället så hade hon nog behövt i alla fall 4 ben.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

-Aida-
0

Menar du rullade små ben av råhud? Min veterinär sa max 4 per dag, jag gav min däremot en ihoprullad t-shirt och köpte repknutar som han kunde tugga på, mycket grenar ute fick han ligga och gnaga på.

Sugar Mist
0

Köpte sådana där stora råhudstuggringar till min grabb(Och gör det fortfarande).

Håller i någon/några veckor, och är bra mycket billigare än små tuggrullar.

-

Ambrose
0

Vridet tuggben vit från trick & treat. Jag har större grejer men problemet är hennes tålamod. Får hon inte sönder bitar från det på 1 minut så är det inte intressant längre

//Ambrose

Ambrose
0

Att bara ligga och tugga är inget kul.. så därför råkar hennes filtar, kattställningen och min soffa illa ut istället :P Hon har repknut, boll och en bra hård vedbit, men som sagt. De är bara kul när jag leker med henne, inte att tugga på :P

//Ambrose

Sugar Mist
0

Min valp var också sån, sen började jag kampa med dom… Då vart dom helt plötsligt mer intressanta när han "vann" dom. Precis som att våran pudeltiks lilla tuggring är MYCKET roligare än hans egna, så numera får våran tik den stora och han den lilla från början för då blir det i slutet rätt ändå typ.

-

vallhund
2

Prova med riktiga ben istället, t ex revben.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[fabienne]
2

Äter hunden många tuggben får hunden i sig mycket koncentrerat protein och mycket fosfor. Vissa hundar reagerar med till exempel klåda om de får för mycket protein, det gjorde både min tidigare hund är hon var 1-2 år och min nuvarande hund när han var valp. Äter hunden mycket fosfor utan ett större intag av kalcium så kan hunden få problem då kroppen måste kompensera och ta kalk från sitt lager (skelettet) för att få rätt balans av kalcium och fosfor. 

Hunden har dessutom troligen ett högre behov av kalk nu i tandömsningen då hunden ska bilda nya tänder och samtidigt växa så det är en extra kritisk period då mycket händer i kroppen, så en obalans i kroppen blir en jobbig belastning och kan resultera i "allergisymptom" som svamp, klåda, infektioner etc. 

Det var mitt långa svar. Mitt korta: Absolut, ge tuggben då och då men jag skulle inte rekommendera att ge fyra om dagen om det är en liten hund, i synnerhet om kosten inte kompletteras med benmjöl. 🙂 Dessutom, om hunden får en massa tuggben och äter sig mätt på det så är risken större att hunden börjar tramsa med att inte äta upp sin mat.

Ambrose
0

#7 Hon äter nästan 1 liter mat om dan och är riktigt glupsk, så mätt blir hon nog inte, men jättebra att du berättar om lite saker man bör se upp för. Har du några förslag på vad jag kan göra istället? Alternativt hur jag ökar hennes tålamod så att hon bryr sig om de större benen? :)

//Ambrose

Wellcraft
1

Som #6 säger, prova med råa ben.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[fabienne]
1

Jag skulle också prova med råa ben, men se till så att hunden kan smälta det ordentligt och att hunden inte bajsar slem-bajs för då är det för hårdsmält för hunden, och magproblem på en unghund är INTE kul. (Det är väl aldrig kul, men på en valp/unghund kommer kostrelaterade problem ofta snabbare än på en vuxen hund, då det är lugnare i den vuxna kroppen. Det är så viktigt att magen fungerar bra på en hund som växer, så äventyra inte magen för mycket.)

Annars tycker jag "mjuka" horn är bra! Dovhjortshorn köpte jag till min och det lossnade små flagor och trots att han har väldigt känslig mage så klarade han av att smälta det utan problem. Men om hunden inte är jätteintresserad om det inte händer något på en gång så kanske det inte är det ultimata tugget.

Jag känner inte att jag har några supertips angående att övertala hunden att tugga då jag bara haft tugg-galna hundar. Någon annan kanske har mer erfarenhet och tips. 🙂

russin
1

Råa nötrevben är super till små valpar och deras kliande tänder - och mycket bättre även för magen än råhudsben🙂

Har du någon djuraffär som säljer Vom och Hundemat (färskfodret) så brukar dom sälja även deras revben (även nötnackar och kalkonhalsar, men revbenen är det bästa till valpar tycker jag)

Fenix_Chicci
1

Nötrevben har min valp fått mycket av och speciell vid tandbytet, det har hon haft i stort sett hela tiden. När hon ätit upp köttet har benen fått ligga och lufttorka så de kan ligga framme och hon kan tugga på dem när hon vill. Men hon fick även Mush renben och lammnackar under tandbytet (nötnackar funkar också men jag gav inte det just då för fick inte tag på det förrens nyligen), dessa fick dock inte ligga framme och torka utan hon fick tugga på dem tills de börja lukta illa. Hon har även haft massa kartonger i olika utformningar som hon fått bita sönder. Råhudstugg kommer inte innanför denna dörr.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Ambrose
0

Var på djuraffären och kollade. Fanns bara torkade grejer tyvärr så fick bli 2 oxsenor med ben. Smala i ena änden och blir bredare. Än så länge väldigt uppskattat och tar gott om tid att tugga sönder. Kan man hitta frysta revben eller liknande i vanliga affärer? Har bara lidl, hemköp pch willys här i närheten

//Ambrose

labradoodle
0

Men hade de ingen frysdisk? :) Alla djuraffärer har en frysdisk i min stad, vad jag vet, men det kanske varierar! Fast det är väldigt lätt att missa dem ibland eftersom några affärer placerar frysdiskarna väldigt långt in eller "dolt".

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Ambrose
0

Fanns bara rullar färskfoder i. Tyvärr inga ben.

//Ambrose

labradoodle
0

Så synd! Lägg in ett förslag vettja! :) Men kolla i köttdisken på Willys då, du kan säkert hitta något gott där, t.ex. tjocka reven. Jag brukar hitta mycket köttsnask på City Gross och Ica Maxi. City gross har utan tvekan det allra bästa köttutbudet tycker jag, och de styckar själva i butiken.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Ambrose
0

Önskar verkligen att det fanns ett City Gross i Göteborg. Skitkonstigt att de inte gör det för de har ett så jäkla bra köttutbud :s Men får ta en titt på Willys.. fast är en väldigt liten butik. Lite halvdumt när man har valp som kanske bara fixar 1h själv och ingen bil :)

//Ambrose

doodlebreak
0

Jag har hittat på Willys! :-)