Flygande öron
Nita, min Rottweiler valp, är nu 14,5 veckor och jag upptäckte idag att hennes högra öra inte längre viker sig som det ska. Istället viker det sig högre upp så det ser skitkonstigt ut. Vad jag har förstått så kallas detta för flygande öron och händer när valpen tappar tänder och huvudet växer etc. Uppfödaren ska visa m7g hur jag tejpar örat bästa vecka, men finns det något jag kan göra tills dess? Hört att man kan massera det, men hur gör man mer exakt? Också hört att det kan fixa sig när alla tänderna är tappade, men eftersom jag har tänkt ställa ut så vill man ju inte gärna riskera att örat fastnar som det är nu :P Har någon några tips och trix? :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Hur menar du? En Bild?
-
Får ta en bil och visa imorgon. Tydligen inte helt ovanligt att Rottweiler öron viker sig fel så någon med Rottis erfarenhet kanske har några tips tills dess? :)
//Ambrose
Vanligt att öron lever ett eget liv under tandömsningsperioden.
#4 Jo jag vet, men detta är/kan bli ett välkännt problem att örat stannar så som det ser ut nu och då är hunden diskvalificerad på utställningar och för att förhindra att brosket i örat hårdnar på fel sätt så brukar man (i alla fall på Rottweiler) massera, tejpa eller t.om. limma öronen så de kommer på plats igen. Här kommer två bilder i alla fall.
//Ambrose
Från ovansidan. Inte bästa bilderna men damen tycker att det är överskattat att sitta still :P
//Ambrose
Haha, din hund har fått ett underbart rosenöra. Oftast växer det bort, min aussies öron stod åt alla håll och kanter som yngre, nu ligger ena bra i perioder och andra åt helvete :) Bara att hålla tummarna att det växer bort!
-
Lite lagom roligt eftersom jag vill ställa ut henne :P Dessutom stör det mig något otroligt. Retades med en kompis om att hennes valp skulle få ett liggande och ett stående öra… tji fick jag för det xD
//Ambrose
#7 Man stör sig galet mycket på det i början men sen börjar man vänja sig åt det.
-
Har också rottis valp just nu, han är 16 veckor cirka. Hans öron är båda åt helvete, om man får säga så, men börjar ge med sig lite. Som redan nämnt så lever öronen ett eget liv under tandbytet, då är det bara till att massera när man märker att det börjar bli fel och om det ändå blir för mycket så är det till att tejpa. Är hon född med bra öron så är det bara att hålla ut och knåda på/tejpa, då ska det med stor sannolikhet växa till sig och ge med sig. Annat är om hon redan som lill liten hade felaktiga öron. Min förra Rottweiler hade klockrena öron hela tiden, så detta med tejp och så är nytt även för mig så tyvärr kan jag inte ge annat tips än att massera eller leta upp videos på hur rottis öron ska tejpas. Skriver från mobil så fel kan uppstå i texten!
Hade skitfina öron… fram till igår. Masserar jag så hamnar de rätt så länge hon är avslappnad. Vaknar hon till så flyger örat upp igen xD #9 Har du lite tips om hur jag ska massera lite mer exakt? Just nu har jag pekfingret på insidan av örat där vecket ska vara och sedan masserar jag med tummen på utsidan.
//Ambrose
Kanske är OT och folk kanske är helt ointresserad, men att tejpa öronen kan inte det skada eller vika örat fel också? Samt när jag har läst om att tejpa neråt öron så ska man ha mynt i(?!), och en person jag vet om hade mynt i på sin hund, den fick ärr i hela öronen, det är väl inte så bra?
Om det inte görs rätt och av någon med kunskap/erfarenhet så kan det säkert göra skada och göra att örat viker sig fel ändå.
Det är därför jag ske få hjälp av uppfödaren att göra det. Jag skulle aldrig läsa om det på nätet och sedan göra ett hemmafix själv.
Massage därimot kan inte göra någon större skada så det vågar jag mig på :)
Sedan undrar jag va fan mynten ska vara till? Tynga ned örat? Hur/var ska de få plats? O.o Låter dessutom väldigt ohygieniskt och irriterande att stoppa smutsiga mynt som hundratals människor pillat på, tappat på gatan och usch vet vad, med vassa kanter dessutom, i örat :s
//Ambrose
#11 Använder man rätt tejp, tejpar rätt och låter det lufta emellanåt så är det ingen fara. Att tejpa fast mynt skulle jag aldrig göra, är bara att böna och be om att det ska hända något. Ambrose, massera runt vid brosket och få det mjukt. Vi masserar vid fästet och han blir bättre och bättre. Han tycker det är jätte skönt med, somnar nästan varje gång. Så att massera öronen, det ska vara en mys stund annars ligger de bara och spänner sig. Se till att inte massera varken för hårt eller löst bara.
#13 Tackar!
//Ambrose