Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 528 ggr
[Watercoat]
1

Vilken ras passar mig?

Jag söker en ras som jag främst kan träna lydnad/rallylydnad med. Jag kommer att avancera precis som om jag skulle tävla och kommer eventuellt att göra det när jag känner mig redo. Är även intresserad av att spåra. Gärna liten/mellan i storlek. Pälsvariant spelar ingen större roll. Rasen ska vara följsam och helst dyrka husse/matte. 😉

Jag har kollat runt lite på raser och det känns som att någon av dessa skulle kunna passa mig?

* Shetland sheepdog

* Phaléne

* Lancashire heeler

* Kromfohrländer

* Nederlandse kooikerhondje

* Mellanpudel

Ge gärna exempel på andra raser om ni vet någon som skulle passa!

Saffran0Spice
0

Rekommenderar Phaléne, känner en uppfödare av dessa, mycket roliga och trevliga hundar som verkligen kan bli ''matte grisar'' =)

Amandla
0

Pudel passar säkert bra. Välkommen in till oss på Pudel.ifokus, kika runt och ställ frågor! 🙂

[Watercoat]
0

#1 Dom är så härliga! Jag kom in på phaléne efter att ha träffat en helt underbar hane. 😍

Vet någon om det är en ras som är populär och gör bra ifrån sig inom lydnad? 🙂

Wellcraft
0

Jag helhjärtat rekommendera sheltie, du kommer inte bli besviken.
Tycker det är tråkigt att de ses av vissa som enbart sällskapshundar, för den kapaciteten en sheltie har är svår att finna i alla raser.
Den är typiskt "vallhund", familjekär, lyhörd, förarvek, intelligent & aktiv.
Den älskar att jobba med dig & rasen har visat sig vara utmärkt inom agility, men rallylydnad är även något de passar för.

Jag vågar påstå att sheltien är ett säkert kort om du väljer linjer & uppfödare med omsorg.

Kooikern har jag även hört ska vara duktiga på agility, mer vet jag ej.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tilleli]1
0

Många raser som du skrev är väldigt duktiga inom lydnad!

Praefatio
0

Phaléne är jättetrevliga hundar om de får rätt stimulans. Understimulerade blir de gärna väldigt skälliga och jobbiga, men med det liv du beskriver kan jag tänkte mig att det skulle bli en riktig drömmatchning :)

LuLeLo
0

Hur mycket motion kommer vovven få?

Hur mycket pälsvård orkar du med? (alltså, att kamma, borsta, klippa, trimma osv.)

Tass Josephine

[Watercoat]
0

#7 Cirka 1½ h promenad + kortare kissrundor.

Jag kan tänka mig att borsta/kamma några gånger i veckan.

kigon
0

Har endast erfarenhet av sheltie utav dem raserna, men vår sheltie passade in på allt du skrev och tycker även rasstandarn för dem passar in väldigt bra! 🙂 Motionsbehovet passar även och du behöver bara borsta ca 1 gång i veckan och bada 2 ggr/år (+ avsköljning om de har lortat ner sig förstås 😂)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

CissiD
1

Lancashire heeler är en underbar ras! Den kräver ju en hel del mental stimulans. 

Har själv en Lancashire heeler valp på snart 6 månader och rekommenderar verkligen rasen! Alla de vuxna hundarna jag träffat har dyrkat matte/husse.  De är lättlärda och älskar att jobba.  Ska själv träna och förhoppningsvis tävla i lydnad.  Från vad jag hört ska de va väldigt noggranna i sitt nosarbete men har inte själv gjort så mycket spår ännu.  Kan inte mycket om de andra raserna har träffat några Shetland sheepdog och de har varit väldigt goa hundar men haft väldigt lätt till skall.

Lycka till i ditt rasval!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();