Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 7849 ggr
[..$Dog$..]
0

Var på snoppen (hjälp)

Hejsan

Märkte idag när jag kliade honom på magen att det var något gulaktigt flytande sak på snoppen alltså kom det där ifrån kan visa bild,  jag har sett det 3 gånger alltså varje dag i 3 dagar tror jag, Han har även sätt ut att va lite hängig han dricker inte äter knappt, Han är ett matvrak, Tog lite glass i och då drack han minsann lite, sen blev han rätt ivrig nu är han hängig igen, Han har även spytt lite. Vad kan det vara?

[..$Dog$..]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här

AnnaFagerell
0

Du kan spola koksalt in i förhuden för att göra rent. Han har säkert ett sår nånstans.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[..$Dog$..]
0

#2 menar du sår på snoppen?

[Sockertoppens_kaniner]
0

Besök en veterinär!

AnnaFagerell
0

Förhudskatarr är mkt vanligt men det kan också vara sår av insekter och värmen nu när vi har så varmt klimat. Ta en 20 ml spruta och spola rent 2-3 gånger om dagen. Det brukar släppa på ett par dagar

[..$Dog$..]
0

#6 Så jag kokar vatten o häller i lite salt o låter det svalna och sedan sprutar på det där nere på snoppen?

AnnaFagerell
0

#7 Köp färdig lösning på apoteket.  Man ska inte använda salt med jod i och det ska vara rätt lösning.  Du kan använda ljummet vatten så länge att börja med tills du köpt. Det ska inte sprutas på snoppen utan in i förhuden. Risk finns att det rinner ut ganska mycket sörja.

[..$Dog$..]
0

Men måste man göra detta om det bara är som en droppe på snoppen? tror han slickade rent där så lite för sent nu kanske?

AnnaFagerell
0

#9 Droppen kommer inifrån. En hund har massor av förhud, snasket sitter längre in

[..$Dog$..]
0

kokade upp lite vatten och tog i en 10 ml spruta och tog även bort den lilla droppen med en bit papper.

Turast
0

Jamie har det där nu också, det är förhudskatarr och är vanligt i den här värmen. Jag har köpt desinfekterande medel på Apoteket och sprutar in i förbunden, håller ihop utgången, masserar och släpper ut. Upprepar tills medlet inte kommer ut gulaktigt :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[..$Dog$..]
0

#12 Ska köpa det imorgon ska ändå inom det ;) Vet du hur mycket det kostar?

Turast
0

Inte mycket, 50kr kanske :p se till att inte fortsätta tvätta efter det gått över då kan de bli mer känsliga för bakterier där

[..$Dog$..]
0

#14 Det är ju billigt, Ska kolla imorgon och se men ska köpa det morgon kan ju alltid komma tillbaka.

Turast
0

Ja de har de rätt länge, man får behandla rätt länge också. Är inte borta på en dag

[..$Dog$..]
1

#16 Första gången Lukas har det nu också så blev lite orolig först.

Turast
0

Som sagt är det vanligt, speciellt nu när det varit så varmt! :) det kan dock bli besvärligt om man inte behandlar och då kan vet vård behövas :)

Karmatarerskanise
1

Det är lätt att göra egen koksaltlösning. Här finns recept. Det används även för att tvätta sår och piercingar.

Mycket billigare att göra själv. Men kom ihåg, inget jod i saltet.

http://bodyart.ifokus.se/articles/4d716349b9cb46222107392f-koksaltlosning

Rafflan
0

Ser ut som förhudskatar, vanligt, när det kommit inne skärp/smuts i förhuden så blir det sådär, det är inget sår.

Jag brukar tvätta max 1 gång/dag med ljummet vatten, i 5  dagar, har hunden fortfarande problem köper jag natriumklorid på apoteket och tvättar med det max 1 gång/dag i 1 vecka, är det fortfarande problem skulle jag kolla hos veterinären.

Det man ska tänka på är att tvättar man för ofta så kan man orsaka en obalans i kroppen och då fortsätter bara hunden ha förhudskatar. Så man ska inte tvätta i onödan utan enbart när hunden har problem, vilket din hund ser ut att ha just nu på bilden :)

[Forest]
0

Spola rent med antigen förhudrens eller koksaltlösning ser du ingen förbättring kontaktar du veterinären.