Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 3539 ggr
[..$Dog$..]
4

Rottweiler tik eller hane?

Har tänkt inom en snar framtid att skaffa en rottis, Men vilket kön? har hört att tiken ska vara mer fogliare än hanen. Men har läst att tiken löper fruktansvärt mycket är det sant? för alla hundar i den storleken löper väl lika mycket? nu har ju jag aldrig haft någon tik så jag vet ju inte hur man ska göra med löpandet mm. Hanhundarna är mer bossigare vill vara flockens ledare i de flest lägen de är dominanta för det mesta. så vad tycker ni vilket kön ska jag ha? och kan ni kanske tipsa lite hur man bäst får en trevlig rottis? Har aldrig träffat en aggressiv rottis alla jag träffat har varit underbara 🙂

miine
1

Det är rätt att tiken är lättare att hantera än hanen, men könen spelar egentligen ingen roll, om du ska köpa en rottis valp måste du engagera dig, när du väl är hos upp uppfödaren kommer en av valparna välja dig förhoppnings vis.

[..$Dog$..]
0

#1 ja det är ju klart men vill ändå veta lite om just detta..

[..$Dog$..]
0

Lite tips?😎

Ankilika
0

Av min erfarenhet, då jag köpt och träffat rottweiler av tävlingstyp, så är hanen mer clownig och tar längre tid för att mogna än tiken. Det har varit mer "power" i hanarna än tikarna som haft tassarna mer på jorden. Det ena könet har inte varit mer svårhanterlig än det andra så det tycker jag att du ska droppa. Precis som "folk" säger att hanarna är dominanta så säger "folk" att tikarna är bitchiga. Droppa det tänket och gå på individen. Tänk efter vilken typ av hund du vill ha och berätta det för uppfödaren så kommer du få en valp som passar dig. Om det inte är så att du exempelvis tycker löp är skitäcklig och jobbigt, då faller ju naturligtvis valet på en hane istället.

Lilllens
1

Nej varför skulle rottisar löpa mer än andra? Och släpp det där om dominans. Jag har en rottistik, och det har aldrig varit mycket tryck i henne. Väldigt samarbetsvillig men inte speciellt mycket power. Jag åkte på mycket saker tillsammans med både henne och hennes bror, brorsan var precis som Ankilika säger mer clownig och omogen. Fast även där kan det skilja, visst finns det tikar mer tryck i också. Sen tycker jag inte att det ena könet är värre än det andra.

Ambrose
7

För att få en trevlig rottis så krävs det arbete arbete och mer arbete. De blir kanske inte aggressiva, men jobbar du inte med dem så hittar de på eget att göra och slutar bry sig om att lyssna på dig. Blir lite orolig TS för du gör så många olika trådar med alla möjliga olika hundar som du ska skaffa, men en Rottis är inte en hund man bara skaffar sådär. Det krävs en passion/stort engagemang och de med trevliga Rottisar har antagligen jobbat stenhårt för att få n harmonisk samarbetsvillig hund. Vad gäller hona vs hane så har jag förutom min tik valp bara erfarenhet av hanar, men uppfödaren som har hållt på med rasen i snart 20 år sa att en hanar var mer dominanta och utmanade mer.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se