Hund säljes som kamphund
Nu är jag jä***** upprörd. Vet inte om jag får skylla mig själv men häromdagen när jag var hemma hos mina föräldrar, bad min bror mig läsa en annons från blocket. Den gällde en amstaff valp och jag fick liksom han, dåliga vibbar när jag läste den. Minns inte exakt vad det stod (då valpen nu är såld och annons borttagen) men det var typ, "den kostar 5000 men vid snabb affär rear vi den". Inget om vaccinationer eller annat. Så jag gjorde nåt som jag nu ångrar (eftersom det äter upp mig) men jag mejlade denne person att jag var intresserad. Skrev också att jag tänkte kampa med hunden, och om det var okej?
Har sen inte tänkt mer på det så mycket, mer än att jag hoppades att jag skulle få ett nej som svar och att hunden inte skulle få köpas i det syftet. Men när jag var inne och kollade av mina mejl idag, hade jag fått svar. Och det var inte så kul att läsa. "den är tyvärr såld men jag kommer sälja fler.några kan du kampa med utmärkt som vuxen hund.andra är bra till bait hundar.titta om en månad om jag har fler"
Jag har extremt svårt för att vara lugn och sansad när jag blir ställd inför nåt sånt här. Kan säga att planerna som dyker upp i mitt huvud är baserade på raseri och inte bra för en ensamstående mamma att genomföra. Därför frågar jag er nu, vad kan man göra? Valpen är såld och annonsen borta men svaret från annonsören har jag ju i min inkorg. Vet någon vad eller ens om det finns något att göra på ren rättsligt väg? Eller har ni nån ide?
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
Tror inte du kan göra så mycket i detta läge. Har du inga bevis för att de verkligen säljer kamphundar till kamp så är det inte olagligt.
Tänk på att allt som skrivs på nätet inte är seriöst. En del vill bara provocera.
Jag skulle bevaka och googla användarnamn osv och dyker något upp senare kan du polisanmäla. Prova prata med länsstyrelsens veterinärer om vad dom kan göra.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Polisanmäl!! Hundkamp är förbjudet i Sverige!!
//Odjuren
www.odjuren.com
Du måste nog ha mer än ett mejl för att kunna polisanmäla…
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#3 Ja jag anar detta. Därav min frustration. Men kommer naturligtvis att hålla koll på annonserna. Och ville man provocera, har man lyckats väldigt bra. Men om annonsören syns till med fler hundar till salu, inom de närmsta månader, kan det mycket väl stämma. Annars får man ju infiltrera sig eller nåt
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
Polisanmäl, det kommer iaf att väcka misstankar och har världen tur så gräver de lite i frågan och hittar själva bevis nog att sätta dit vederbörande.
// Paltfan
Polisanmäl ändå. Bättre att ha gjort något, även om det inte går vidare än att gå och oja sig över det.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Du vet ju inget om valpens nuvarande liv eller hur seriös säljaren var i sitt svar, det låter mer som om h*n är ivrig att sälja (om valpen ens existerar IRL).
Att sälja en valp med lovord om att den skulle funka till en olaglig aktivitet är såvitt jag vet inte olaglig.
≧◔◡◔≦
#7 Lite så tänker jag också, att hunden kanske har hamnat hos någon som är en bra människa. Sen verkade han ju inte främmande inför den "branschen" . Jag får ringa imorgon och höra mig för lite.
#6 Ojar?
#9 Kanske var lite dåligt ordval från mitt håll. Men det jag menar är att det kanske är bättre att anmäla och veta hur de ser på saken, än att man går runt och känner att man kunde ha gjort mer eller liknande. :)
Av svaret att döma så verkar han mer av en gangster-wannabe, därmed inte sagt att hans hundar kan råka illa ut för det, valpfabriker är inget som skall uppmuntras.
Men vi får hoppas att det är tomma tunnor som skramlar.
≧◔◡◔≦
#10 Ja jag ska ringa imorgon och höra mig för.
Fan! Varför måste jag alltid vara en sån som råkar se och höra om dåliga saker som händer djur
#11 Ja verkligen
Länsstyrelsen är det som gäller när det gäller anmälan. Tror absolut de vill veta.
#12 Det är du inte ensam om. Har själv sett en del sånt jag behövt anmäla eller säga till om. Men det är bra gjort av dig att du reagerar. :)
Du kan skicka en kopia av ditt mail o svaret du fick till blocket för kännedom, mig veterligen tar de bara in annonser där det skrivs att valparna säljes enligt SKKs regler, dvs att de skall vara vaccinerade bl a.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#15 Blocket är gjort nu. Har tagit kontakt med länsstyrelsen via mejl till en av inspektörerna och berättat det lilla jag vet. Och även där vidarebefordrat annonserna.
Hoppas att de inte använder ditt mail MOT dig om du anmäler, dvs att du ju ville kampa med hunden.
# 17 Jo det är klart men har förklarat anledningen till varför jag skrev så. Och vill de ändå ifrågasätta det, får de göra det. Får hoppas att de har mer bakom pannbenet än så. Ingen människa som verkligen sysslar med detta , skulle reagera som jag gjort. Hoppas att nån mer än jag kommer att hålla koll på eventuella annonser som kan dyka upp från detta namn.
#18 , jo jag såg varför du skrev så, säger bara att om du anmäler och vill använda mailet som nåt slags bevis, så kan de lätt försvara sig med att det var DU som ville kampa med hund, och att de svarade som de gjorde för att "hålla kvar dig" och sätta dit dig om du kommer och vill köpa en valp
# 19 Det får bära eller brista. Men blir i så fall lättad. I annonsen reades denna hund ut och mycket mer än så stod där inte. Jo att den var över 8 veckor. I mina ögon verkar det inte vara människor som bryr sig och gjort är gjort
#20 Du kan ju hålla koll och se om dessa människor lägger ut annonser igen kanske, och står det nåt lurt i annonsen, kan man ju anmäla den till Blocket
21 Ja nu har jag inget val mer än att göra detta. Självförvållad huvudvärk
Bra jobbat, tror inte du får några problem.
mvh
#22 Hoppas att det går bra! Själv polisanmälde jag en kursdeltagare igår. Jag håller vardagslydnad och har gjort ett antal år, har aldrig varit med om att jag känt mig nödgad att anmäla, men igår gjorde jag det. Det känns alltid bra att göra det rätta.
#24 Ja det hoppas jag med. Önskar att det är bara ett gäng skitungar som dummar sig. Säkert inte lätt det där med att behöva anmäla någon som du nu beskrev, men samtidigt är det desto viktigare, som kursledare, att det inte finns några tveksamheter till vad din ståndpunkt är ifall man behandlar sin hund illa.
Jag mår så illa när jag tänker på hur ovärdigt vi människor behandlar djuren. Man hör om sånt, ser sånt allt för ofta. Hoppas det går bra för dig också (och kursdeltagarens hund förstås)
#24 , nyfiken som jag är, får man fråga varför/anledningen till att du anmälde din kursdeltagare ?
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#26 Med tanke på att Maja2 inte är speciellt anonym med var hon bor o vad hon har för hundar så vore det inte en bra idé att publicera sånt på nätet.
#27 anledningen till att jag anmälde, är ingen hemlighet, det var människor som bar sig illa åt mot sin hund. Vad spelar det för roll vad jag har för hundar tänker du?
Polis anmäl och kolla om du kan lusta fram adressen till personen och prova anmäla anonymt till länsstyrelsen med texten "jag har misstankar om att denna person på denna adress använda och/eller säljer sina hundar som kamphundar", då personen verkar göra detta regelbundet så kommer ju lst kolla upp dem så fort dem får tid.