Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 16709 ggr
padfoot
0

Lägger sig ner vid hundmöten

Hej,

Min hund lägger sig ofta ner vid hundmöten. Och jag blir inte klok på varför. 

Jag brukar strunta i det och fortsätta gå, vilket förstås gör att kopplet spänns. Han stretar emot något ögonblick, sedan kan han kasta sig fram några steg, för att sedan lägga sig igen. Mötande ägare brukar skratta eftersom det inte ser klokt ut.

Har läst flera olika förklaringar: att hundar med beteendet vill visa sig passiva/snälla, att de försöker streta emot kopplet för att sedan kunna kasta sig fram och hälsa, att de försöker göra utfall. 

Min hund är ung, terrier och kastrerad. Han älskar andra hundar och vill hälsa på alla vi möter (jobbar på det). Är genast med på bus, men kan också gå i försvar om den andra hunden agerar hotfullt. Det senare händer dock väldigt sällan. 

Han har det här beteendet ibland både när vi möter hanar, tikar, stora och små hundar, till och med valpar.  Det är inget stort problem, men om jag förstår vad det beror på är det lättare att jobba med.

H-lena
0

Tror att det är för att han visar sig underlägsen. en överlägsen hund som träffar en annan hund, höjer ofta på svansen och huvudet, medan mer underlägsna hundar gör sig mindre. Så har jag uppfattat det iaf. Det kan ju vara att din hund är ung fortfarande. Valpar visar sig ju ofta underlägsna genom att slicka ledarens mungipor, det här kan vara ett annat sätt att visa sig underlägsen. :)

Fenix_Chicci
0

Han vill visa sig fredlig. Så länge han bara ligger still och inte hoppar upp när hunden kommer närmare eller nöstirrar så jag tycker personligen inte att det är ett problem, snarare tvärtom. Men vill du träna bort det så belöna/avled/lek/ge kommando innan han lägger sig ner så han inte får fokus på hunden och samtidigt lär sig att det lönar sig att bara gå förbi.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[SophD]
0

Men Hund gör det om vi möter två hundar eller fler samtidigt. Hon är omplacering och i sitt förra hem blev hon biten av två hundar samtidigt, så jag tror det beror på det. Hon vill visa att hon är snäll och inte vill bråka! Utfall tror jag inte hon vill göra, för hon ser väldigt glad ut och svansen och hela rumpan viftar :) Ja ni vet hur glada labradorer är ;)

[Forest]
0

jag träffar flera som lägger sig ner och vissa hoppar upp så fort dom hälsar på en annan hund eller någon person dom känner. Är det något du vill träna på så skulle jag belöna detta, det är kanske bra om hunden går lös och lär sig ligga stilla vid hundmöte/personmöten.  Våra hundar verkar tycka dessa hundar som lägger sig ner mer ofarliga om man kan säga så nu är ingen av dom så intresserade av att hälsa på andra hundar men vi brukar möta en golden tik som alltid lägger sig ner och hon går 99% lös den hunden och matte kommer några meter bakom så jag tycker det är ganska så bra.

-Aida-
3

En granne jag bodde med, deras hund la sig ner, dom sa att de va för att hunden ville visa sig snäll och underlägsen, tycker min hund kan börja göra likadant.😂

[FridaGenborg]
2

Min förra hund brukade göra så, och det var inte för att visa sig snäll eller "underlägsen" på något vis, han gjorde utfall när den andra hunden närmade sig.

[Daniela1983]
0

Min gör så ibland, mest stannar han bara och kollar in den andra hunden och försöker nosa upp doften. Jag uppfattar det som att han helt enkelt vill ta tid på sig och kolla in hunden man möter.

[tk1971]
0

Jag har mött två slags hundar som gör det där: den ena typen kryper ihop och lägger sig ner och där finns absolut inget aggressivt i det beteendet, snarare tvärtom. Det är så tydligt underkastelse. Den andra typen lägger sig ner, råstirrar för att vid lämpligt läge kasta sig framåt i en aggressiv attack. Två helt olika strategier.

padfoot
0

Tack för era svar! :) Det är ju inget jätteproblem för oss, jag är mest nyfiken på varför han gör så.  Tycker beteendet blivit "värre" sedan kastreringen.

Grejen är att han lägger sig ner - för ofta sedan kasta sig fram när den andra hunden närmar sig. Och ibland varvar han det - lägger sig ner, kastar sig fram, lägger sig ner… Lite blandade signaler tycker jag. Fast "varvandet" beror kanske på att jag fortsätter gå och kopplet spänns.

Har läst just det #9 skriver - att en del vill visa sig snälla, men att det också finns hundar som sedan gör utfall.  Dock ser jag inget aggressivt i hans sätt att hälsa (vid de tillfällen jag låter honom göra det). Svansen är visserligen hög, och hundarna snusar på varann. Sedan försöker han ofta, lite beroende på vad det är för hund vi möter förstås, bjuda in till lek. 

Men tänker det kanske är som #7 skriver - att han helt enkelt vill kolla vad det är för hund vi möter först… Dock gjorde han det till och med med en valp som bodde nära oss förut. När de sedan fick hälsa ignorerade han nästan valpen, som i sin tur älskade min hund och klängde på honom som en igel.

Skvallertränar hur som helst vid hundmöten (han vill som sagt hälsa på ALLA vi möter), men om den andra hunden plötsligt dyker upp för nära oss får jag ingen kontakt, så vi har en del att jobba på.

MelliPirelli
0

Som många andra skriver kan det vara att hunden vill visa sig underlägsen eller att den gör ett utfall när hundarna kommer närmare varandra. För andra hundar kan det vara svårt att läsa av en hund som lägger sig och råstirrar, det framstår oftast som hotfullt. Jag har börjat gå omvägar när jag möter hundar som lägger sig vid hundmöte.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Tanjis
4

Hundar som lägger sig är inte ett dugg underlägsna, snarare väldigt språk säkra. Du säger att din hund älskar att träffa andra hundar och det absolut bästa sättet att visa hur hemskt trevlig och snäll man är är att lägga sig :) det är som att skrika "kom och hälsa nuuuuuu", på hundsvenska heter det avståndsmknskande signaler, om hunden vill ha avstånd gör den sig stor, reser ragg och spänner sig ex och en sån hund som ger avståndsökande signaler har tidigare kallats för dominant eller agresiv, dock är det oftast så att dessa hundar är hemskt osäkra. Finns hundspråkskurser att gå på hundskolor som är väldigt givande :) kolla upp med en instruktör om det :)

padfoot
0

#11 Intressant! Den teorin stämmer ganska bra in på honom. Jättespännande med hundspråk, har funderat på att gå kurser och läsa mer om det. :)

10# Kan förstå dig, speciellt efter vad jag läst om hur vissa hundar som lägger sig agerar.

Nu när jag tänker efter har det också hänt att han lagt sig ner (och viftat på svansen) när vi möter vissa människor. Han älskar nämligen även människor och blir helt till sig om någon typ ger honom ögonkontakt.

nadilda
1

Min hund gör likadant när hon träffar hundar som hon lärde känna när hon var valp. Framförallt när hon ser grannens hund, då lägger hon sig ner när vi är ca 15 meter bort medan svansen går som en propeller.

Tanjis
0

#13 klart att det är extra roligt att träffa en kompis :D