Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3647 ggr
monstermash
1

Visst kan man klippa en valp?

Min bästa vän köpte för ett tag sedan en liten valp, och har lite frågor som jag vill dubbelkolla på.

1) Valpen kissar på sin päls, och är dessutom svart/vit och har tjock päls så det är jobbigt i värmen. Eftersom hon inte kommer syssla med utställning så anser jag att hon kan klippa pälsen på valpen för valpens skull. Hon är dock osäker eftersom hon blev nekad på hundtrimmet som inte tar in hundar under 7 månader. Borde hon vänta eller tänker jag rätt? Brukar hundtrim ha åldersgräns på valparna? :)

2) Lite foderproblem har gjort att hon behövt byta foder 1-3 gånger (hon fick fel i djuraffären, sena foderleveranser, och sedan fel foder igen innan hon fick det nuvarande som hon skulle ha från början) och valpen matvägrar/äter lite i dagsläget. Jag har fått henne att eventuellt gå med på färskfoder, men är själv inte insatt i det, hur ska man räkna ut hur mycket hon ska äta, vad för färskfoder passar bäst till valpar osv? 🙂 Och tips på hur man ska locka valpen att äta?

På tal om det söker hon även bra godis till hunden, gärna som hon kan tillaga själv.

3) Hon har kört det klassiska "ta allt valpen inte får ha" utan byteshandel, så nu springer valpen iväg med allting den inte får ha. Något tips på hur hon kan få bukt på det? 🙂 Jag har redan informerat henne om att alltid köra byteshandel i fortsättningen och det är hon med på noterna om, men nu har ju valpen redan vant sig att springa iväg med sitt byte…

Cahira
0

Klippraser sasom Pudel m.m. rakas fran ung alder sa de vanjs vid det sa visst gar det! Gor man det regelbundet nar de ar sma sa klarar de hanteringen mycket battre resten av livet. 

Jag klippte ned min puffvalp nar han var ca 17 veckor. Men han blev rakad i ansiktet sedan han var hos uppfodaren.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

monstermash
0

#1 Tack för svaret!

reverse
4

Jag har ingen sådan åldersgräns på mitt hundtrim. Däremot brukar jag inte ta emot små valpar för att göra "hela paketet", alltså klipp, bad och fön. Det blir för mycket för en liten valp generellt, utan endast klipp och fokus på att det ska vara en så angenäm upplevelse som möjligt, viktigare än att det blir en snygg klippning i den åldern. =)

//Lina

SparklingTindra
1

En fråga jag anser är ganska relevant: vad är det för ras/raser? Olika raser har olika päls som dessutom är olika när dom är valpar.

Misarn
1

Tycker det beror helt på vilken ras det är, är det en trimras så som shih tzu eller dylikt, och sen hur gammal valpen är. Är den under 7 månader så kan väl inte pälsen växa så extremt? Är det en typ av molosshund så som Landseer eller liknnde ska man inte klippa pälsen då den fungerar som ett skydd från solen och värmen, men om valpen kissar på sin päls så kan man självklart klippa bort pälsen som det kommer urin på.

monstermash
1

#3 Hon hittade ett hundtrim med det erbjudandet, men jag kanske ska rekommendera att hon väljer bort det och bara tar klippning isåfall? :) Vad definerar du som små valpar förresten?

#5 Det är ingen molosshund eller liknande. Och nej, pälsen har inte växt extremt men ägaren vill dels klippa pälsen pga att det kommer urin på pälsen och för att underlätta för valpen i värmen.

SparklingTindra
0

Men vad är det för ras/raser?

lillvilda
0

Om du ska klippa pälsen hänger på vilken ras det är. Har hunden underull och stickelhår typ schäfer bär man inte klippa för då blir de ännu känsligare för värmen utan då klippar man bara bort lite lite isåfall för hygienens skull, typ hårstrån som hänger ner vid snoppen.  Är det en Pudel eller liknande så behöver de ju klippas då och då oavsett ålder.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund