Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2400 ggr
nashjamie
0

För varmt för ena hunden

Har så dåligt samvete för att ena hunden (som är svart, jättelång päls) verkligen aldrig kan följa med ut i den här värmen på promenader. Lider som tusan gör hunden så fort vi kliver utanför dörren. 😭 Är man ute och kissar av henne i knappt 5 minuter så ligger hon och flåsar ett bra tag efteråt. Alltid får hon vara hemma medan den vita, korthåriga hunden hänger med överallt.. Försöker övertala mig varje gång jag lämnar henne att hon mår sämre av att följa med ut än att stanna hemma där det är svalt.😕

Ska ta en 5km promenad med henne i rask takt när solen och värmen lagt sig, så ikväll. Och så fick vi ta bilen till en badplats i närheten där hon fick simma i en timme. Är era hundar också såhär när det är så varmt? Och vad tusan ska jag göra med mitt dåliga samvete när hon inte får följa med ut under dagarna när solen verkligen gassar? 😮🤔

Saffran0Spice
2

Du kan inte raka ner hunden under sommaren då?
Eller iallafall ansa pälsen lite? =)
Annars skulle jag rekommendera ett soltäcke!

nashjamie
3

Alltså pälsen är ju till för att skydda mot solen också (vilket du förmodligen redan vet) så pälsen vill jag behålla.. Ja, det skulle jag nog kunna göra. Ska fundera lite på det!

LinaK
2

Våran lösning här hemma har varit en liten barnpool (hårdplast), Sigge min jack russell blir väldigt avslagen av värmen i vanliga fall. Men nu kan han gå ner där och svalka sig, han brukar ligga där i som en liten säl och guppa runt 😉

Ett annat tips är att klippa pälsen mellan tassarna, min havanais blir också väldigt varm men jag upplever det som att det blir lite bättre om tassarna är luftiga.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Saffran0Spice
1

#2 ja det är klart, men kanske underullen är för tjock?

Testa att borsta igenom grundligt och föna ur löshåren - fick lära mig av en vän med Newfoundland att det kunde hjälpa massor vid värmen + ett soltäcke så gick det mycket bättre =)

Hildgrim
1

Idag är en sådan dag man är glad för att ha en nakenhund. :P Vi har haft 30 grader och kvavt men det har inte varit några problem för hundens del, det är bara matte som lider. :P

Jag undrar hur mycket sanning det ligger i att päls skyddar mot solen egentligen. Eller tja, mot uv-strålar ja visst men mot värme? Jag är inte så säker… Jag tycker iaf det verkar som att hundar med mycket päls lider mer av värmen än korthåriga och nakna. Och vore det pälsen som skyddade mot värmen så skulle väl nakenhundar lida nu på sommaren? ^^

Saffran0Spice
1

#5 Hehehe ^^
Min är ju inte 100% naken, men var samma visa här idag 👍

Jag har hört att tjock päls på hundar (om den är i perfekt skick) är jätte bra mot värme. Den ska fungera ungefär som Burka gör, trots alla lager med päls så hålls insidan svalare - dock tror jag svarta hundar har problem oavsett päls och naket =)

nashjamie
1

Pälsen mellan tassarna är redan borta på henne, där klipper vi regelbundet då det fastar så mycket skit och snö (på vintern) där. 

#5 Haha förstår det! Min vita hund tyckte det var väldigt fint väder idag när det var så kvavt och soligt! Hon påverkas som sagt inte ett dugg av värmen, vilket är skönt det..

Jag har funderat på ett kyltäcke, men jag vet inte hur pass bra dessa är? Ibland, om vi inte ska gå en 10 kilometers promenad, brukar jag tvinga i henne i badet och blöta ner henne ordentligt och då funkar det oftast jättebra, beroende på hur kvavt det är ute - är det kvavt så vill hon själv inte gå.

#6 Då vettetusan om min hunds päls är av särskilt bra skick 😂 Hon lider inte av att ligga i skuggan utomhus när det är kvavt som tur är så lite kan hon ju hänga med ut, utan det är just när vi ska promenera hon blir skållhet på kroppen och hon vill oftast inte gå längre än ett par meter för att sedan strejka och dra hemåt. :P

Annars får jag köra på det jag gör nu helt enkelt, umgås och motionera den vita under dagarna och göra samma visa på kvällarna med den svarta! Har funkat bra hittills men jag får som sagt så jäkla dåligt samvete när jag lämnar henne hemma och det är väl lite där problemet sitter 😟

TheaV
0

Vi brukar ta med en blomspruta med vatten och spraya hundarna med när vi märker att de börjar bli varma, det hjälper en del i alla fall för oss :-)

nashjamie
0

#8 Smart ide! ☝️ Ska leta upp våran här hemma och testa! 😊

Aristarcos
0

testa och raka undersidan av hunden mellan benen och bakåt ! Ska gör under, min welsh springer spaniel är mycket känsligare än vad min nästan svarta (trf) långhåriga collie var. Han hade ordentligt med underull som isolerade emot både värme och kyla !

Joelkihl
1

En vet sa till mig att om man blöter ner pälsen så finns risken att man gör som ett look på pälsen så värmen inte har nån stans och ta väggen. hon sa att man skulle badda tassarna och  ljumskar och undersida med vatten. Men borsta så du får bort allt under ull. jag har borstat i två veckor nu och har säkert fått i hopp  två ica påsar ser ut som hon har tappat 5 kg men hon har blivit piggare när det är varmt.

nashjamie
3

Så, nu är pälsen under magen rakad och jag kan säga att jag redan märker skillnad! Hon blev plötsligt valp igen😎 Imorgon ska jag försöka borsta ur så mycket jag kan ur hennes päls.

Aristarcos
0

Jag rakade min tik också under magen idag hon var jätte flåsig efter morgon promenaden idag…Gott att mitt råd hjälpte er hund ;)