Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 5445 ggr
nlinds
0

När andra kallar din hund för deras

Är vän med en bekant på facebook. Denne person lade upp bilder på en hund och skrev "ååh min fina lilla hund " osv. Jag kommenterade att hunden var fruktansvärt lik min hund. Och hon sa "ja ! Söta hundar vi har <3 Min lilla vovve är så lättlärd. " och eftersom jag aldrig sett hunden innan frågade jag "är det din hund? :)" och hon svarade "Nej det är min mammas kompis hund som vi är hundvakt åt" .

Har varit med om det själv innan, väldigt många gånger, om folk som skriver att mina hundar är "deras älsklingar" . Jag blir väldigt irriterad varje gång det händer, men tar det med en nypa salt.
Men det jag skrev i första stycket, där skulle jag blivit förbannad.

Hur skulle ni reagerat om någon gjorde/sa så om er hund ?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Grodan
9

LOL, i min värld händer inte sånt😛

Hur jag skulle reagera om det mot all förmodan skulle hända (när jag har hund igen) så… beror det ju helt på vad jag är på för humör och hur mitt liv ser ut…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nlinds
0

#1 Haha, det händer allt för ofta i min värld ! Blir lika irriterad varje gång 😛

Ralktad
19

Äh, jag blir bara glad av att folk vill ha min hund!

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

nlinds
0

#3 haha :P

Lathundarna
15

Öhh… Mina vänner är nog för gamla för att hålla på med sånt 🤪

nlinds
2

#5 vad menar du med det :P ? Personen jag pratar om är i 24 års åldern..

taylor__lambert
4

Jag blir bara glad jag, om någon gillar mina vovvar så mycket att de måste säga att de är deras älsklingar så vet jag att jag gör ett bra jobb med min hund eftersom jag tränat och fostrat den på ett sånt sätt som gör att andra vill ha dom.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

nlinds
0

#7 även fast personen i fråga skulle lägga upp en bild på din hund, utan din vetskap, och skriva så som hon gjorde ? t.ex  .

Är jag verkligen den enda som skulle blivit arg i det läget ? 🤔

axa
1

Hände mig förut, blev så arg… Men fick stopp på det. Ingen får kalla Tussan för deras så länge det inte är Vovisch nr2..!😉

nlinds
0

#9 skönt att det inte bara är jag ! 🥵

Ison
7

Nä jag hade nog inte brytt mig så mycket, jag vet ju själv att det inte är så. Bara positivt om någon annan tycker om din hund och vill ha den själv enligt mig:)!

Lexie82
0

Skulle nog bli irriterad över den formuleringen, ja. Finns ingen anledning att skriva "min" om någon annans hund.

[Becka889]
2

Låter helt knasigt att man ens kommer på tanken att kalla någon annans hund för sin egen… ser dock ingen anledning till att bli arg för det, hade nog mest tyckt synd om personen som har sitt huvud så högt upp i det blå o.O

Belimas
2

Bra fråga, det beror nog på vem som hade sagt det i så fall och om det var med skämtsam ton. Hade det varit en som jag inte känner så väl och som hade lagt upp ett flertal bilder där personen i fråga flera gånger nämnde min hund som sin egen så hade jag nog blivit irriterad och sagt ifrån annars hade jag nog inte brytt mig nämnvärt.

Lathundarna
4

#6 Tja, jag menade nog mest bara att jag/de är för gamla för att hålla på så. De - precis som jag själv - har annat i livet som är viktigare än att sitta och dela bilder och skriva osanningar. Typ. Men ooom nån (mot all förmodan) skulle få för sig att göra något sådant, så skulle jag troligtvis inte göra så mycket väsen av det. Kanske rent av driva med det.

Dexterr
5

Äh jag skulle intr bry mig. Har viktigare saker att bry mig om ;). Däremot kan jag säga "åh min lilla älskling" när jag kramar om min brors o hans flickväns hund. De brukar säga likadant med min hund.

MelliPirelli
4

Lånar tråden lite, hoppas det är okej!

Om vi säger att någon har en hund på foder, men uppfödaren står som ägare. Vem får kalla hunden för "sin"? 🙂

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Hiro
0

Jag skulle bli som… tja "vaad?" och prata med personen för det är min hund och ingen annans. Kan kanske låta ego men det är sant för de som har missat det ;)

Ralktad
6

#17 Jag tycker det där är lite klurigt, men jag skulle nog per automatik säga min, trots att det inte är jag som äger hunden.
Dock skulle jag inte skriva ut mig som ägare om jag skulle göra en presentation av hunden någonstans.

Em_
5

Jag har köpt min hund med "köpeavtal med bibehållen avelsrätt", typ halvfoder. Har alltid tänkt på honom som min, allt kallat honom min. Självklart respekterar jag uppfödarens avels- och utställningsrättigheter men hon har ju liksom avsagt sig allt annat. Antar att vi kan kalla honom "min" båda två.

Lexie82
3

Jag är fodervärd det närmsta året, och säger "min" tills han ska lämnas tillbaks. Det är ju skillnad på fodervärd och hundvakt, liksom. Det är jag som ansvarar för hans uppfostran och välmående under det här året.

kigon
0

Hade blivit väldigt irriterad om någon hade gjort det, tack o lov har ingen gjort det än…!

Förutom mormor, men hon fick en stroke och hennes minne var väldigt luddiga så visade vi en bild på vår hund och fick ett "Awww han är miiiin" så det var bara och skatta o le och säga ja han är diiin lilla älskling 😃 Hon älskar hunden något otroligt så skulle inte ha något emot att de sa deras när hon är frisk också, så tror det beror lite VEM det är som säger det.

Dock om de inte är nära släkt eller familj hade jag blivit irriterad och sagt till dem att ändra texten i inlägget och sluta låtsas för folk att de köpt min hund 🤔

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

MelliPirelli
2

Även om jag fortfarande bor hemma hos mina föräldrar så kallas hon inte ens familjens hund, utan hon är min. Det enda min mamma kan säga är "mitt barnbarn" och det har jag ingenting emot. 😉

Bloggar om hunderiet 

Ralktad
3

#23 Samma här! Tror aldrig jag hört min mamma säga ''mina hundar''..

MelliPirelli
1

#24 Inte ens "våran hund" här, utan alla är väldigt tydliga med att det är MIN

Bloggar om hunderiet 

axa
0

När en person sa att min hund var deras så var det oftast via kommentarer och inlägg. T.ex, jag lägger upp en bild på Tussan på facebook och skriver kankse bara "sötnos" och då kommer den här personen och skriver "min älskling är så söt" men sen när har MIN älskling blivit denna persons hund? Så var det mest precis när vi skaffat min lilla tös och det var en bekant som skrev det och jag irriterade mig på det. Inte så att jag blev rasande arg och gav personen en utskällning utan sa ifrån och tog bort dennes kommentar. Sedan om denna person tagit en bild på Tussan så skrev den att det var hennes och jag sa ifrån och nu har det upphört. Min tös är bara min :) Att säga att någon annans hund är ens egen är ju helt knäppt. Om man har en hund på foder får man ju såklart tolka det här på olika sätt men skulle aldrig säga att en foderhund var min egen. Jag skulle säga att det var min foderhund, hur skulle det tolkas utav ägaren?

Vovisch nr2
0

#9 haha, jo Tussan är MIN lilla älskling! ;D

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Vizzla
7

Skulle inte bry mig.

Jag vet ju att min hund är min.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Wellcraft
0

Jadu, min hund är bara min.
Skulle inte blivit arg men påpekat att hunden ej är deras på något vis.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

axa
0

#27 Hahah, och Pixie MIN

lillvilda
1

Haha att någon annan kallat min hund för sin har inte hänt mig faktiskt. Svårt att sätta mig in i det.  Däremot kan det väl hända och ajg och min kompis kan kalla varandras hundar för "min älskling" men det är mer ett uttryck för vår kärlek till den hunden är att vi äger dom. Typ åh min lilla sötnos. Betyder mer att "jag tycker du är så söt" än att "du är min".

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Lexie82
0

#26 Det hade nog varit annorlunda om jag varit fodervärd åt en privatperson, men det här är en FM hund som efter mig kommer att komma till en helt ny "förare". Men han ägs på papper av försvarsmakten. När året jag ska ha honom har gått så får han göra ett test, klarar han det blir han tjänstehund, klarar han det inte får jag köpa loss honom. Så just nu är det ingen "person" som äger honom, så då tycker jag att jag kan säga "min", mest för att jag tycker att alla hundar ska få vara "någons".

Grodan
2

Jag skulle bara kalla den min efter att jag stulit den… fast jag skulle ju inte stjäla en hund… hm… korkat inlägg sorri… hhihi❤️

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kaiserin
0

Kan inte minnas att jag varit med om det. Däremot fick jag ofta höra av bekanta att de hade en så speciell relation till min förra hund… bara det att väldigt många tyckte att de hade det. :D Hon var väldigt social, så de kanske uppfattade det så. Jag visste ju hela tiden att min hund älskade mig över allt annat, så det störde mig inte. Och jag har inte haft hjärta att säga till de bekanta att de är en i mängden… :)

Frida B
0

Beror på situation. Jag som nu är hundvakt och inte hundägare, har kallat hundar för mina ibland. Men det är i situationer som när jag har med dom till stan osv, och folk kommit fram och frågat massa saker om hunden. Just för att främmande människor inte behöver veta "min bekants kompis gjorde en annons om hundvakt" historian. Men skulle någon fråga "är det din hund?" skulle jag aldrig säga ja, utan skulle berättat att det inte var det utan att jag är hundvakt åt hunden. Och skulle absolut inte skriva ut det att det är min hund, för det är ju inte min hund.. :p Men oftast så säger jag "min lånehund", brukar funka :)

Hade jag nu varit hundägaren i TS situation hade jag blivit irriterad, och påpekat att det faktiskt är min hund. På ett vänligt och vuxet sätt förstås.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Tess86]
8

Jag bryr mig inte om någon annan kallar min hund för "min lilla älskling", för det kan hon ju vara utan att vara deras hund. 

Men om en av mina kompisar skulle sitta och ljuga sådär, och säga att det är en annan hund på bilden, skulle jag börja undra vad det var för fel på människan. Och sedan skulle jag sluta umgås med den personen. Inte för att h*n gillar min hund för mycket, utan för att h*n är knäpp och ljuger.

Cahira
0

Man kan ju säga "Min älskade daghund" till exempel.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ElinaS
1

Det har aldrig hänt mig. Personerna på min facebook vet att dem skulle få en ovän om dem skrev något sånt om mina hjärtegryn ;)

[Nude]
6

Jag skulle bara skriva en vänlig kommentar om att det ju faktiskt är jag som är ägaren och sen skulle jag tacka henne för att också hon har förstått vilken underbart ljuvlig hund jag har.

Varför inte låta människor låtsas och vara glad en stund!? Att låtsas äga en hund är ju, i alla fall i mina ögon, en rätt harmlös sysselsättning. Jag förmodar att det ligger en enorm längtan efter en egen hund i botten, men att de av olika anledningar inte kan eller får skaffa en egen…. än!

#20 Du har ett köpeavtal, så visst är hunden är din. Uppfödaren äger inget mer än avelsrättigheterna, m.a.o. en skvätt sperma. 😉

Caf_Roy
1

#TS När du pratade med henne på FB, visste hon att det var dig hon pratade med, att det var din hund? Finns det någon möjlighet att hon inte kopplade ihop hundens ägare, hennes mammas kompis, med just dig där på FB? Eller mer troligt, att hon trodde att du skämtade när du sa att hunden på bilden som du visste var din eftersom dom var hundvakt åt den var lik din hund och bara hängde på och passade på att ge dig en komplimang om hur underbar din hund är? Hon ljög ju aldrig när du frågade om hunden var hennes, så jag tror inte att det var illa ment.

Jag tror att de flesta som säger "min" om ett djur de inte äger menar det på samma sätt som ridskoleryttare som pratar om sin favorithäst.

Den som äger djuret kan givetvis alltid kalla den för sin, har man egna man har mycket starkare band till kan det bli lite konstigt att kalla en lånehund man inte känner lika väl för sin, men har man ingen egen tycker iaf jag att "min" hund betyder den hund i hela världen jag har starkast band till.

Så länge personen inte påstår sig äga djuret är "min" mest en sentimental titel på någon man älskar. Jag skulle aldrig slå ner på en sådan kärleksyttring så länge personen inte påstår sig vara ägare, skulle det framstå som att den gör det ber jag den bara att förtydliga att den inte är det. Jag skulle inte bli arg om det inte visar sig vara med uppsåt.

Som konsekvens har våra djur väldigt många som kallar dom för sina.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

nlinds
0

#40 Va ? Alltså, hon har ingenting med min/mina hundar att göra. HON var hundvakt åt hennes mammas KOMPIS hund 😛 Och hon pratade om hunden som om det vore hennes egna, och det är inte första gången hon gjort det.
Nej, det finns ingen som helst anledning till att hon skulle blandat ihop oss, då jag sa att hunden på bilden var lik min hund (Boss), och hon höll med, då dom är kopior. Och hon vet mycket väl vem jag är, och har sett mina hundar på bild.

Hon känner inte mina hundar, hon har aldrig träffat dom, så hon vet inte hur dom är.

[Forest]
3

Enja får ofta beröm för att hon är kramgo knähund hon älskar sitta i knät för kramas och kallar någon henne för sin lilla kramhund så bjuder jag mer än gärna på det. Svartsjuka är inte min grej när det gäller sånt 😉

Pudelbus
0

Jag har ju en liten kille här hemma som ha bott här i omgångar väldigt länge, händer ibland att jag kallar han "min" ofta när jag läger upp bild på båda vovvarna så blir det "mina troll" eller "mina hjärtan". Han har ju en speciell plats här hemma. Såklart vet jag att han ska hem någon dag, när vet ingen. Men sålänge han är här så får han väl heta "min" ibland ;D

Caf_Roy
1

#41 Ah. Jag hade på något sätt fått intrycket av att det var din hund hon var hundvakt åt och som hon i samtal med dig kallade för sin. Eftersom hon var hundvakt åt hunden och alltså hade den som sin och ägaren inte ens var närvarande ser jag inget konstigt alls i att hon kallar den för sin, på samma sätt som jag kallar hästen jag har på ridlägret för min, både på lägret och när jag pratar om det i efterhand. Det är djuret man anser sig tillhöra, inte tvärtom. Dvs att jag anser mig tillhöra djuret jag kallar för min, jag anser inte att djuret tillhör mig.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Ratlings
1

Jag har aldrig varit med om det, men skulle nog lite vackert påpeka att det faktiskt är MIN/A hund/ar och om det skulle vara oklarheter i det så framgår det på JBV och SKK. 😉

Min sambo säger inte ens "mina hundar" då dom är mina (jag som valde att skaffa dom och mitt ansvar även fast han tycker om dom) och mor min säger "mina barnbarn". Även fast jag är fodervärd åt tiken står jag ägare på henne, så hon är min förutom att uppfödaren har rätt till hennes könsorgan, livmoder och tuttar ett tag… 😃

// Lise
When nothing goes right, go left!

mopsen12
0

Inte helt likt men min kompis berättade att hennes vän lagt ut en bild på vännens kompis barn och skrivit "mitt allt". 

👍

Lexie82
0

Tycker att "mitt allt", "min älsklingspojke" eller liknande är helt okej. Personen säger sig ju inte äga hunden/vara förälder till barnet utan uttrycker bara sin kärlek och uppskattning.

[Tess86]
0

TS: Om hon aldrig har träffat din hund men ändå har en bild att lägga upp, är det då din bild hon har tagit? För om det inte är hon själv som har tagit bilden har hon ju absolut ingen rätt att lägga ut den på internet. Och om det är en av dina bilder hon tagit borde ju du kunna säga att du har exakt samma bild på datorn, när och var du har fotat den.

jenmjao
0

Min fördetta vän har bilder på min hund och han själv. Han skriver aldrig att det är hans hund men han nekar inte heller det, när folk skriver "åhhh vilken fin hund" svarar han "köp en egen" istortsätt. Ganska tragiskt när han inte ens träffat min hund på över 1år.

Jetaime
1

Ingen kallar Zuki för sin hund. Känns som att ingen direkt skulle få för sig att göra det heller.

Eller det finns faktiskt en person som gör det. Min femåriga kund som jag jobbar som personlig assistent åt. Han brukar kalla Zuki för "sin egna hund" haha 😎

Lexie82
0

#48 Tror grejen är att det inte var TS hund utan bara en hund som var lik hennes. Så hela den här diskussion startade för ett bekantskapen kallade NÅGON ANNANS hund för sin, inte TS hund..

nlinds
0

#48 , Det var fortfarande inte min hund på bilden. Det var hennes mammas kompis hund (som hon var hundvakt åt).

Skriver såhär så kanske det blir enklare att förstå
*jag loggar in på facebook*
Ser att personen i fråga har lagt upp en bild på en hund som är extremt lik Boss (min hund). MEN det är INTE Boss på bilden.
Jag skriver "Gud vad lik Boss hunden är"
Hon skriver då tillbaka "Hihi ja, dom är lika ! Så söta hundar _VI_ har"  Hon syftade då på att jag har en söt hund (hon har sett Boss på bild) och hon har en söt hund eftersom dom är så lika.
Sen så skrev hon "Min lilla vovve här är så lättlärd !"
Varav jag frågade "Är det din hund :)?"  Då jag trodde att hon kanske skaffat en, då jag aldrig sett hunden förut.
Hon svarade "Nej det är min mammas kompis hund"

Och anledningen till att jag skapade tråden var för att jag undrade om någon annan skulle reagerat på om någon kallade din hund för deras.

Jag personligen hade blivit sur, eller ja, jag vet inte. Men jag hade reagerat och sagt ifrån snällt att det faktiskt är min hund. Däremot så kallar min svärmor hundarna för hennes "barnbarn" och kallar henne själv för farmor 😎Det är helt okej. Men skulle någon annan lägga ut en bild på min hund och skriva att det är deras, då hade jag sagt till. Men om en kompis kommer över och hälsar på och säger t.ex "åååh min lilla älskling"  det är helt okej också.

Nu vet jag dock inte hur hon menade _ egentligen_ , eftersom det är svårt att tolka något över skärmen, men jag tänkte väl lite extra på denna situationen och undrar hur ni själva skulle tolkat det 🙂

[Tess86]
1

#52 Aha, då blev det lite klarare. Jag trodde hela tiden att hon satt och ljög dig upp i ansiktet, att hon tagit en bild på din hund och sa till dig att det inte var din, och när du sedan inte trodde på det sa hon att det var mammas kompis hund istället, för att komma undan. Men att det faktiskt var mammans kompis hund, då ljög hon ju aldrig. Okej, hon sa "min" först, men sen sa hon ju faktiskt att det inte var hennes, då det första kanske bara var ett sätt att uttrycka sig.

emsyzz
0

Jag skulle inte vilja att någon kallade min hund för sin. Men å andra sidan kallar jag ofta hästen jag tar hand om för min häst. Jag brukar dock skriva "min" häst, för att visa att jag bara kallar honom det. Ibland blir det för jobbigt att förklara hela tiden. Ägaren har också kallat hästen för min så jag tror inte hon skulle ta så värst illa upp.

molbojse
0

Jag kan kalla mina dagmattehundar för "mina hjärtan" eller "mammas älsklingar", men inte som ett sätt att ljuga för andra att det är mina hundar. Är tydlig med att det bara är dagmattehundar.
Alla mina vänner på Facebook vet att jag bara är dagmatte och att jag inte har några egna hundar, så de vet att det bara är något jag kallar daghundarna, när jag säger "mitt hjärta" eller så. Har även matten till två av hundarna på Facebook och hon har inte reagerat nämnvärt på att jag lägger ut bild på hundarna (har kollat med henne innan att det är okå) och skriver "hjärtat" etc. Matten till tredje hunden kallar honom för "vår" hund, eftersom han är så fäst vid mig, och jag har haft honom som daghund i över ett år.
Poängteras ska att jag har väldigt bra kontakt med alla mattar till alla daghundar.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[Tuulikki]
0

Jag kallar pojkvännens hund för "min lilla pälskling" eller "favorittjejen".

Killen kallar min hund för "sin  lille tok" eller "gullgubben" :)

Att någon random skulle få för sig att skriva om våra hundar som om de är dennes har jag svårt att se hända. Jag  hade nog blivit irriterad men sen skitit i det och låtit personen vara lite glad. Är ju kul att hen gillar våra vovvar!