Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 621 ggr
nashjamie
0

Vet inte vilket foder jag ska ge

Har sett otroligt många foderinlägg här och jag förmodar att ni måste vara otroligt trötta på dessa nu 😂 Men även jag skulle behöva tips och råd nu! 

Min hund äter doggy professional aktiv då hon gjorde det hos förra ägaren och hon är jättekänslig för nya foder så jag har helt enkelt varit för feg för att byta foder. Nu har det dock gått ett år och jag känner att det börjar bli dags för nytt foder. Hon är känslig för spannmål så gärna ett foder som inte innehåller spannmål öht eller ytterst lite spannmål. Fodret hon äter nu funkar bra på henne men jag vill ge henne foder av bättre kvalité. Jag har tittat lite på Eukanuba men där är det ju bara rasfoder? Alltså t.ex labrador osv. Haha ja, jag är ganska ny med det här med foder för att mina föräldrar har ordnat detta tidigare. BARF eller liknande mat går tyvärr inte då jag inte har plats för det, så det är bara torrfoder som är av intresse! Hur är Carrier? Orijen? Eukanuba? Annat tips?

Hildgrim
0

Om du vill komma så nära barf som möjligt men ändå ge torrt så ska du kolla på torkad mat. :) Det bevarar näringsämnerna mycket bättre och behöver inte innehålla stärkelse (vilket jag uppfattat att alla andra typer av hundmat gör). Easybarf (det är torrt trots namnet) är ett danskt foder som består av över 99% torkat kött/innanmäte/ben. Inget spannmål alls. :)

Andra torkade produkter utan spannmål är ZiwiPeak, K9 och Orijen freeze dried dog food.

nashjamie
0

Hmm får kika på det! Vad ger du för mat?

Hildgrim
0

#2 Barf. Men jag skulle välja torrt så hade det blivit Easybarf.

nashjamie
0

Okej, vart hittar jag information om det? Vill gärna inte ha ett jättedyrt foder heller då jag betalar maten själv med bidraget. 

http://animail.se/eukanuba-adult-large-12kg.html Funderar på denna, är det ett bra foder för en hund på ca. 30kg? Bra pris också.

Hildgrim
2

#4 Här kan du läsa mer: http://www.pommys.se/easy-barf/
Jag räknade lite på månadskostnaden. Jag räknade på en förpackning som innehåller 3,5 kg. Antagligen blir det billigare om man köper 7kg istället (men såg ingen info om priset).

En hund på 10 kg skulle äta för 340kr/månad.
En hund på 20 kr skulle äta för 603kr/månad.
En hund på 30 kg skulle ätaför 916kr/månad.

Eukanuba som du länkade verkar vara ett riktigt dåligt foder. Det innehåller majs vilket är det sämsta av alla spannmål. Dessutom har majs en stressande effekt på hundar. Den innehöll också andra spannmål.

Ska du kolla på traditionell hundmat kan du kika på t ex Orijen, Acana och Taste of the wild. Dom är spannmålsfria.

Kazlou
0

Skulle rekommendera Orijen, men kör med Brit Care på prov nu :) Har hört att det oxå ska vara bra :)

[TeamGolden]
0

min äter sams spannmåls fria

lizton
0

Acana funkar väldigt bra på våra hundar.Det finns flera sorter att välja på, både spannmålsfria och de med lite spannmål i form av havre,  som är milt och lättsmält. Jag gillar Acana Ranchlands bäst eftersom det är lite mindre energirikt än de andra spannmålsfria. Acana Wild Praire är billigare och spannmålsfritt med kyckling.  Acana Chicken & Burbank Potatoes har ännu bättre pris, men det är inte helt spannmålsfritt. Just det har en av våra hundar ätit i flera år och funkat bra på. Acana finns i ett flertal nätbutiker. 

Simpsons har mycket bra priser på sina spannmålsfria foder. Det finns från 439 kr för 12 kg och billigare om 2 säckar hos zooplus.se  zooplus har bättre pris på Acana och andra märkesfoder än många andra.

Det finns många bra spannmålsfria torrfoder;Taste of the wild,  Applaws, Canagan, Naturea mfl  Carrier är det enda svensktillverkade som har spannmålsfria sorter. Bra, men ganska dyrt om du jämför innehållet med tex Simpsons. Kingsmoore och Olivers är två danska foder som har spannmålsfria sorter. 

Om du vill ha 100 % svenska råvaror så finns bara Magnussons. Deras Meat & Biscuit är bäst. Dock inte spannmålsfritt.

Här omdömen från kända fodersajter:

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/acana-dog-food-dry/

http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020