Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 1082 ggr
Saffran0Spice
1

Vad skulle Barf kosta?

Vad skulle det kosta att Barfa 7.5 Kg hund på en månad?
Han äter nu Carrier Torrfoder - 2-4dl dagen beroende på aktivitetsnivå.

Vi är ganska aktiva, så han äter mer än rasen ''normalt'' gör redan för att hålla sin vikt i topp trim

Nu kostar maten 350kr/ca 6mån
Men vad skulle det bli med Barf i månaden?

Vet att det kan vara olika från hund till hund, vissa måste ju ha mer än andra osv. Men tänker ett ungefärligt pris.

Tacksam för svar!
(inga onödiga kommentarer ang hans nuvarande foder tack!)

sarae
2

Min tik som barfas äter ca 100 g om dagen (väger 8 kg men behöver gå ner i vikt), dvs ca 3 kg kött och ben i månaden. Hur mycket det kostar beror helt på vad jag köper av kött och vilket kilopris det har. Köper jag kött som i snitt kostar 30 kr kg kostar det 90 kr i månaden.  Eftersom det rör sig om sådana små mängder har jag inget behov av att leta låga priser eller stora kvantiteter utan jag köper lite gott och blandat av det jag hittar och vad jag tycker att hon behöver, oftast ligger väl kilopriset på mellan 30-60 kr.

Saffran0Spice
0

#1 Ok!
Ja 100g/dagen är ju ingen jättemängd egentligen ^^
Speciellt inte om man har 1 hund

Funderar på om det kan vara värt att köpa dom färdiga Mush - är dom så bra som det står eller bör man kika på annat?

Hildgrim
2

Det där är så himla svårt att svara på för det beror ju helt på vad för slags kött du kan få tag på. ;P Är stor skillnad på fint oxkött i matbutik mot att köpa slagtrester för kanske 15kr/kg. :P

Men om vi ska räkna dyrt och säger att du enbart kommer ge färdig barf i form av Mush vaisto (ca 61kr/kg) så skulle din hund kosta ca 385-515kr/månad om man räknar att han kommer äta 3-4% av sin kroppsvikt varje dag.

Sen kommer priset enbart att sjunka om du blandar själv och kan använda dig mycket av billigare kött eller barfkorvar som bas. Kan du få tag i slagtrester, leta i affären efter nedsatta varor och blandar ut med billiga typer av kött (hjärta, tunga osv) så behöver det inte vara så dyrt. Visst kan man variera ibland och köpa älgkött och sånt men barfar man är det nog sällan man köper kött som kostar så mycket som 60kr/kg.

Hildgrim
0

#1 Oj det var lite. Min hund på 8,6 kg äter 250g/dag.

#2 Ja dom är verkligen jätte bra. Det enda tråkiga är priset. Själv så ger jag Mush vaisto 2-3 gånger i veckan, resten egen barf (med hela ben så det blir något att tugga på).

Saffran0Spice
0

#3 Ok
Tanken är att min hund ska äta ren kyckling/fågel kost, detta passar bäst in för hans muskler och hans ras.

Hjärtan, lever osv brukar man ju kunna få billigt, men räcker det att köpa dessa två och blanda med Mush som innehåller ben m.m?

Finns nått bra ''recept'' på fågel-barf man kan gå efter?
Min hund gillar att gnaga på ben, men är inte så mycket för att äta dem i den benämningen =P

Hildgrim
0

#5 Jag är inte alls insatt i vinthundar men ska dom verkligen äta så mycket fågel när det gäller rått kött? En generell barfregel brukar vara att man ska ge mer rött kött än vitt.

Ska du blanda egen mat så får göra det ordentligt, dvs en bra balans mellan organ, kött och ben. Att köpa färdig barf och tillsätta lever och hjärta är en dålig idé speciellt med levern som inte bör överdoseras.

Men Mush har även "barfkorvar" (ej kompletta utan detta är råvaror) och dom kan du blanda själv. Dom skulle du kunna blanda med t ex lever och hjärta.

Vill man komma billigare undan men samtidigt inte tänka själv så ska Mush ha ett veckoschema över deras barfkorvar. På så sätt blir kosten komplett över tid.

Saffran0Spice
1

#6 Vinthundar bör äta mest eller endast fågel då detta gynnar deras typ av muskler. Dom kan ju självklart få annat också men jag fick lära mig följande om kött:

• Fågel, fet fisk och vitt kött är bra för långa muskler (vinthundar, andra atletiska raser)
  • Nöt, fläsk, fisk och rött kött är bra för korta och kompakta muskler (bulldogs, mops och andra kraftiga kortbenta raser)

Men då vet ja att jag inte ska köpa färdig och blande i lever - utan komplettera med ''korvarna''
Det borde bli bättre tror jag =)

sarae
0

#4 kastrerad tik som behöver gå ner en 600 g i alla fall. Har provat att ge henne mer samt dryga ut med lite grönsaker men då går hon upp i vikt.. Jordens sämsta ämnesomsättning.

dundeer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

man ska variera med 3 olika köttsorter per vecka för att hunden ska få i sig alla vitaminer och mineraler dem ska ha, så att bara ge vitt är inte helt rätt, men du kan absolut ge mer a det men blanda i rött nångång  i veckan :) 

min tik på 20 kg äter 450 g per dag, min anda på 2 kg äter 60g per dag, månadskostnaden (ger dom färskfoder) ligger på ca 300 kr för båda :)

vallhund
0

Vad det kostar beror på vilka råvaror du köper o vilket pris du får betala för dem. Färdiga korvar är inte vad jag skulle klassa som BARF.

Du kan läsa mer på barf.ifokus.se

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Hildgrim
2

#7 Det där skulle jag dubbelkolla om jag var du. Jag tyckte det lät konstigt och tog upp det i en stor barf-grupp på fb. Ingen hade hört talas om att vinthundar och andra atletiska raser helst bara skull eäta fågel, inte ens vinthundsägarna.

Mischa
2

En grundsten i BARF är variation eftersom man vanligtvis inte tillsätter vitaminpremix.

Ta "vinthundsrådet" med en nypa salt och gör hemläxan ordentligt innan du sätter igång.

Kostnaden varierar beroende på inköpsställen och kontakter, det kan vara allt ifrån gratis till dyrt eftersom du köper och serverar olika råvaror och inte ett helfoder.

≧◔◡◔≦

Fenix_Chicci
0

Mina hundars mat kostar i snitt 40-45 kr/kg, men är inte supernoga med att köpa det allra billigaste jag får tag i så det varierar lite och får en del älgkött från jägare.
Just nu äter båda ca 200 gram om dagen, två havanais-tikar, en vuxen på ca 5,5 kg och en valp på runt 3 kg. 

Så i snitt kostar maten kanske 500:- i månaden för båda två just nu. Men den vuxna tiken kan äta så lite som 90 gram om dagen efter löp och då är det klart att kostnaderna går ner. 

Jag skulle också tagit rådet med vitt kött med en nypa salt, rött kött är mer näringsrikt och de bygger i allmänhet muskler lättare på rött kött samt av min erfarenhet så mättar det bättre. Rött kött bör alltså utgöra den största delen.
Jag ger vilt (där ingår älg, ren, rådjur, vildsvin och hjort), lamm och kalkon som största del men även nöt och kyckling några ggr i veckan. Vilt och gräsbeteskött ska man alltid sträva efter att ge så mycket som möjligt av. OM du nu vill följa rådet med fågel så duger det inte med konventionellt uppfödd fågel, då bör det vara mestadels vild fågel.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Heffipeffi
1

Var har du fått de uppgifterna i från?

Säger inte att du har fel, men har aldrig hört/läst det, och då har jag ändå läst allt jag kan hitta om utfodring/barf  i 17 års tid. 

Tycker du ska kolla det noggrant innan du börjar utfodra på det viset, så hunden inte får några allvarliga brister.

Frågan är då hur alla som utfodrar sina hundar med torrfoder gör? Ger man endast foder som baseras på kyckling??

Saffran0Spice
0

Jag fick de uppgifterna av hundens uppfödare som i sin tur hade hört detta på en föreläsning - men jag hittar ingen information eller forskning kring ämnet när jag googlar =/

Dock har jag beslutat att fortsätta med torrfoder, men ska byta till ett foder av bättre kvalité än det jag har nu =)

Tack för all information iallafall!