Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utställning
Läst 1353 ggr
htt
1

Ställa ut i Finland

Hej! 
Jag ska anmäla min hund till en internationell utställning i Finland. Är det någon som kan hjälpa mig med vad som krävs för att min hund ska få åka över gränsen? :)

Saffran0Spice
1

Det brukar finnas information på hemsidan där du anmäler till utställningen =)

Men detta kanske hjälper lite

http://www.skk.se/utstallning/information-utstallningar/utomlands/

htt
0

Någon som vet hur mycket det brukar kosta att skaffa ett pass och hur länge det gäller? :) Brukar vara bra på att googla men nu hittar jag inget :(

linda88
1

Det kostar ca 500 - 1000 kr för pass o rabiecvaccinering. De beror helt på klinik. Vaccinet är giltigt i tre år men vissa länder kräver årlig vaccinering ( dock ej Finland )

padfoot
1

Till Finland behöver du även behandling mot dvärgbandmask 1-5 dygn innan inresa, med veterinärintyg. Kostar några hundralappar. Rabiesprutan måste tas betydligt tidigare. Men allt det där står på evira.fi.

Passet är väl giltigt hela hundens livstid om bara passet håller, har sidor kvar etc. Rabiessprutan är giltig i tre år om jag minns rätt.

russin
1

Det behövs väl inte rabiesvaccinering för att åka till Finland - men väl för att komma hem igen och då är det vårt eget Jordbruksverk man ska kolla reglerna hos 🙂

padfoot
1

Rabbiesvaccinering till Finland behövs, jo. Står på evira.fi. Däremot behövs inte behandling mot dvärgbandmask för att komma in till Sverige igen. 

Hälsningar en som åker till Finland om några dar. :)

tjoopa
1

Rabiesvaccin måste tas minst 21 dagar innan avresan för att det ska vara giltigt :)

russin
1

#6 aha, trodde det bara var hem då Sverige fortfarande räknas som rabiesfritt.