Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2091 ggr
fackdack
0

Jag börjar bli gaalen :'/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

snart står jag inte ut mer mim valp piper HELA tiden okej da ungefär 7 timmar på 24 timmaar är den tyst.. Hon piper åt allt. hur får jag bort dey ? försöker och säga nej hela tidenen hon slutar inte pipa.. jag går promenader leker med henne så hon ska sova på natten men nej då e det mer pip dags. Kävet någom vad man kan göra ?? står värkligen inte ut mera. då ho håller mig vaken för det mästa och hon väcker min bäbis med i bland med det. snälla hjälp

Annette
15

Valpar är som barn, de vill ha närhet och kärlek. Hon kanske saknar sin mamma och kullsyskon?

Säga nej hela tiden för detta hjälper inte. Trygghet är det som gäller, precis som för människobarn.

Ha hunden hos dig i sängen på natten är mitt tips. 

Kanske inte bästa tiden att skaffa valp när du har en bebis att ta hand om?

fackdack
0

min bäbis är 4 månader nu. jo jag vet att det är en bäbis med självklart sityer och gosar med henne nästan hela tiden och min sambo med. vi har haft henne i ca 3 veckor nu. hennes första dagar var det inte alls illa utan bara på natten mem det var bara 2 timmar och då gav jag henne min tröja då. Hon sover på mi sida av sängen. fast på golvet i hennes säng med en tröja från mig så hon ska känna sig säker ( gick tips av en ) men hon är helt konstig hon piper alltid känns det som. Min kompis hafe samma problem med sin hund att den pep hela tide det var en dalmatin. den höll på i över 3 år med det. så jag vet inte vad jag kan göra. skulle hjärna vilja ta med henne i sängen men där säger min man stop. och det förstår jag mes då mina barn brukar ligga där och mysa.

AnnaFagerell
7

Att säga nej när hunden piper är att uppmuntra den att pipa ännu mer. Då ger du den uppmärksamhet å så piper den igen. Mitt råd: Gör en hage sidan om sängen, av kompostgaller. Det ser ut att vara en liten hund? Fyra galler räcker. Där stoppar du ner hunden när du ska sova. Du kan lätt slänga ner armen till hunden och lugna den på natten. Så slipper du ha hunden i sängen. Har man bebis vill man kanske ha denne i sängen och inte hunden. Rasta hunden precis innan läggdax och gå upp på natten och ta ut hunden, men inte när den piper. Piper den så lugna den och ta därför sedan ut hunden direkt efter det. Du fick ingen filt med hunden som den haft hos mamman? Man brukar när man hämtar hund, har jag gjort iaf, lämnat en filt eller så hos valpen när den var hos mamman sista tiden, sedan tagit med den filten hem med valpen, för att få mammans lukt. Om ni gjort det så lägg filten hos hunden också. Skäll aldrig på hunden när den piper, lek inte med den heller. Då piper den mer.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Wraith]
10

Har du för det första tränat in nej, så hon verkligen vet att det betyder? Men jag håller med #1, att verbalt försöka korrigera hjälper inte.

Din valp visar att hon är orolig/exalterad/rädd/nervös/stressad (svårt att avgöra vilket när man inte ser henne). Hon behöver trygghet, förstärk de stunder hon inte piper, kör avslappningsövningar tex massage, uppmuntra de lugna stunderna ni har. När hon börjar pipa så distrahera henne med något annat, men håll nere nivån så dra inte upp henne i lek eller så, försök bara få hennes intresse över på något annat. Bygg hennes självförtroende, låt henne utforska nya saker och beröm när hon tar egna initiativ. Kör mycket hjärn/nosgympa, så hon får tänka, lek och promenader gör inte så mycket för sinnen, ökar bara behovet för annan aktivitet.

Pipande kan vara svårt att få bukt med, men inte omöjligt.

Hon verkar otrygg och visar det på det sättet hon kan, så försök hjälpa henne ur detta.

AnnaFagerell
2

För övrigt tycker jag det är jättesmart att ha bebis och valp samtidigt för då är man hemma mycket med hunden i början =)

fackdack
0

Ne vi fick inte med något alls. okej ska försöka. hoppas det fungerar för älskar henne. då hon inte piper. hon är helt underbar det enda problemet hon har är pipandet. Det är en Amsteff som jag tiggde till mig av min sambo. vi har hundar sen tidigate men aldrig haft setta problem. Jag kanske ska låta henne sova med vår andra hund ? Men problemet är då att våran andra hund sover dock inte med oss i samma rum.

AnnaFagerell
4

#6 Varför sover inte den hunden med er? Hur kommer dom överens annars? Kanske piper hon efter den hunden för att hon gillar den hunden? Känner inte till amstaff, läs på, kanske de är pipiga hundar? Schäfer är ju som bekant ganska gnälliga, kanske amstaff är det också? Jag skulle tagit in den andra hunden till er också för att se om valpen lugnar sig.

fackdack
0

har nu 3 hundar ni kanske tycker det låter mycket med 2 av hundarna sover hela tiden och jag vill ha någon som gillar att hålla igång och som vill gå långa promenadered mig (när hon blir störte ) bulldoggen som vi har litar JAG inte på till 100% tillsammans med valpen då han är lite hårdhänt. (eller hur man säger ) och med min sharpie tänker jag nog tästa med i natt / morgon natt kanske det blir bättre. får hoppas. men hon pipee även att dom e med henne som tillexempel på dagarna.

VeronicaKahlbäck
0

Jag var akuthem åt en 12 veckors valp som var perfekt på alla vis, verkligen! Förutom att den i sitt tidigare hem blivit lämnad i dagar ensam så han hade otrolig separationsångest.
Allt var frid och fröjd så länge han såg mej men på kvällen när vi skulle sova kunde han inte lägga sej ner för att då försvann jag ur sikte, jag löste det genom att sitta med han på golvet tills han la sej och när han börjat somna hoppade jag upp i sängen men hade handen över honom - det är konst i sej att lära sej sova så!
Det blev bättre på bara några dagar och innan han flyttat till sitt permanenta hem så var problemet borta.

Nu har jag ingen aning vad din valp vill men något i berättelsen kanske hjälper.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

AnnaFagerell
3

#8 man har så många hundar man vill =) Ta in de andra till er också… se hur det fungerar

fackdack
0

så snart är det läggdags och snart blir dwt att testa. ohh jag hoppas detta hjälper tästar alla sättt i natt men i dag har hon inte heller pipit så mycket utan i dag har hon liggat och solat sig ich hållt på och bärt om kring på våra skor :) så jag hoppas att hon sover gott i natt och att kag kan sova för en gång skull hela natten :)

Moag
5

Det är ju en liten valp du har, så jag skulle tro att hon fortfarande är orolig/otrygg. Mitt tips är att försöka ha tålamod, ge henne tid och bygg upp en trygghet. Det kan ta tid för en del hundar. Att säga nej hjälper ju uppenbarligen inte, det förstör nog enbart er relation. Hon vet troligen inte ens vad ordet betyder än.

russin
2

Det hjälper inte att neja en valp för att den piper - vet den ens vad nej betyder ?

Vissa raser är mer ljudliga än andra och vissa individer mer än så. En del valpar lär sig att få uppmärksamhet genom att pipa och att neja är att ge uppmärksamhet. Frågan är varför valpen piper - där måste du börja i första hand och klura ut.

Viktor1111
2

Min hund va en riktig pipis men det gick över. Trygghet behövde han. Fick sova undermin armhåla eller ha huvudet vid mitt nyckelben. Det var det enda som hjälpte oss men prova dig fram

Flöffo
0

Min hund gnäller väldigt mycket, när han har tråkigt, när han är otålig, när han vill bli klappad med mera. Han har alltid varit sån och är en riktig gnällis. När vi gick på valpkurs och hade genomgångar satt han och försökte överrösta kursledaren när vi inte gjorde några övningar. Vi fick tipset att belöna när han är tyst. Har funkat sådär för oss, men kanske fungerar för er.

//Flöffo

jenmjao
0

Min hund är 3år och tjuter konstant. Sätter sig bredvid mig när jag sitter i soffan och stirrar på mig, kollar jag tillbaks är hon tyst, kollar jag bort tjuter hon. Hahahaha, otroligt störande. Hon tjuter om hon vill ha godis, vill ut, vill att jag ska gå och lägga mig, om hon vill ha mat, om vattnet är slut, om jag inte ger henne uppmärksamhet, om jag slutar klappa henne m.m. Jag har lärt henne "gå och lägg dig" för att inte bli helt galen!

fridaaocrazy
0

Ignorera, gå ifrån, när hon piper. Då lär hon sig att det inte lönar sig att pipa. Hon vill ha uppmärksamhet så att du säger nej gör bara att hon får som hon vill. Var bestämd, gå ifrån och ignorera när hon gnäller, och blir hon tyst så berömmer du.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

AnnaFagerell
1

#16 typiskt schäfer =)

jenmjao
1

#18 Det och alla andra ljuden hon har för sig ;) t.ex MHHHHHH. Underbart.

AnnaFagerell
1

#19 Mina schäfrar har alltid varit lite gnälliga och jag minns en gång vi satt inne på djursjukhus, han gnällde och gnällde och pep och utanför frågar en veterinär… är det möjligen en schäfer i rummet… sen kliver hon in =)