Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 941 ggr
decembercelsius
1

Skaffa hund, men vilken ras?

Jag går i funderingar om att skaffa hund snart (kanske inom ett halvår..)

Men, jag har ett par frågor till er vana hundägare (aldrig haft hund förut!)

Det jag funderar mest på är vilken ras som passar mig och min sambo. Vi har två katter som är väldigt rädda för större hundar, då menar jag typ schäfer storlek. Så om jag tänker på katterna så skulle nog en liten till mellanstor ras passa oss, men vet inte just vilken ras?

Sedan undrar jag hur ni som jobbar heltid gör. Lämnar ni hunden på hunddagis eller har dagmatte? Finns det någon här som brukar åka hem på tex lunchen och rasta hunden? Vad finns det för fler alternativ?

Sen det med aktivering. Jag skulle gärna vilja ha en hund som gillar att motionera lagom, kanske att man springer med den någon dag och nästa dag lite lugnare promenader. Vad finns det för raser som uppfyller det?

Rasen jag själv tänkt på mycket är chihuahua. Tror ni det skulle vara en ras för mig?

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Saffran0Spice
1

Tror du ska kolla bland sällskapsraserna i grupp 9
Dessa är inga ''arbetshundar'' men kräver ju såklart sitt. Men dom bör passa in på det mesta du söker =)
Här är en länk till SKK's raspresentationer av grupp 9

http://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

grodprinsessa
1

Hej! 

Jag kan börja med att svara på din första fråga. Jag och min sambo jobbar shift. Jag pluggar dagtid på högskola och han jobbar halvnatt på en husfabrik. Utöver det jobbar jag också som simlärare vissa kvällar i veckan. Tyvärr har vår hund separationsångest och kan inte lämnas minsta stund utan att han ylar. Därför har vi löst det hela med dagmatte. Han lämnas vid kvart över 1 och får stanna där tills jag kommer hem. Jag tror också att dagmatte är det sjystaste mot hunden om man jobbar heltid, båda två, dag. Dels för att det blir en person hunden har att ty sig till och dels för att jag upplever det som en mindre lukrativ verksamhet. 

Gällande Chihuahua så är det en tuff ras mentalt. Det är också därför många av  dessa "väskchihuahuaor" visar aggression. Jag upplever det inte som en mentalt stabil ras, men det är min upplevelse och därför ger jag några alternativ på raser som jag upplever trevligare, stabilare och lättare att ha och göra med. tibetansk spaniel, russkiy toy, Pudel, king charles spaniel eller cavaliere, sedan finns det ju massor med andra hundar. 

Hur tänker du aktivera hunden mentalt? Det är något du måste reflektera mer över än just den fysiska aktiviteten upplever jag. =)

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

decembercelsius
0

#2 Tack för ditt svar!

Ja, dagmatte är nog det bästa. Hur mycket brukar ni betala för att ha dagmatte?

Aktivera mentalt.. hmm.. Tänkt en del på agility. Du får gärna ge mer tips då jag som sagt aldrig haft hund förut 😃

grodprinsessa
0

#3 då min hund är hos dagmatte mån-tors oftast och mellan 20 minuter till några timmar, då betalar vi 75:- gången. Denna veckan har jag inga föreläsningar och han blir där en dag i cirka 1 timme. men 75 kronor gången eller om vi har honom där 4ggr/vecka blir det ju 1200  i månaden om jag tänker rätt. Men det är ju vår överenskommelse, några hittar en söt pensionär som vill ha en kompis på dagen och kan ha hunden gratis under den tiden medan nån annan kanske vill ha 100-200 kronor per dag. 

Mental aktivering måste hunden få varje dag. träna tricks, ha aktiveringsleksaker, använda nosen, problemlösning med mera. Vi har en 7 månaders omplacering som kom smått apatisk till oss och han är egentligen tänkt som servicehund så det är mycket motor i honom (också något att tänka på när ni väljer hund, hur är kullen planerad utifrån mentalt tänk? är det ren sällskapshund eller en hund med mer motor?) Du kanske vill ha en hund som är med lite mindre motor kan jag tänka mig. 

men vi kör varje dag att han får lunch i aktiveringsboll och IQ-puzzel, sedan kör vi dog parcour på promenaderna, inkallning, leta godis i gräset, tränar hundmöten,  utmanar "läskiga" saker, balanserar med mera. 

Väl hemma tränar vi också mer tricks och befäster det han redan kan (sitt, stegra, vänta, kryp, ligg). 

Hur mycket tid och ork har du att lägga på din hunds mentala aktivitet? 

Vi fick en hund vi från början inte tänkt oss i motornivå men nu får vi ju backa upp hans behov och vi ångrar oss inte. =)

decembercelsius
0

#4 Okej, bra tips!

Jag vill lägga lagom med tid på den mentala aktiviteten. Inte för mycket och inte för lite, helt enkelt. Jag har själv för mycket fritid så det skulle inte göra något om hunden skulle visa sig behöva lite mer mental träning än jag hade förväntat mig 😃

grodprinsessa
0

#4. Skaffa en hund som du har en "lagom" nivå på istället, sedan kan du höja nivån för hur mycket du aktiverar, en hund med ett stort aktivitetsbehov är svårare att sänka i nivå. Då är risken större att det blir överslagshandlingar. 

Säg att du känner * Jag kan lägga 10 minuter om dagen, varje dag på ren mental aktivering* och *jag kan tänka mig motionera hunden med si och så mycket id varje dag, 2ggr i veckan vill jag springa.* Samt hur mycket hundkurser du kan gå (räkna med att hundkursen kostar mellan 800 och 2000 beroende på var du väljer att gå och det är kanske 6-10 ggr). 

Ta sedan kontakt med seriösa uppfödare av några olika raser du kan tänka dig och diskutera detta med dom (enklast via svenska kennelklubben). =) 

min uppfödare hade den kullen min hund är ifrån med fokus på hög aktivitetsnivå och nu har hon en som är mer sällskapsfokus så där finns mycket tanke både hälsomässigt och även mentalt och hon tar kullar som möter de behov hennes intressenter söker.

Tanjis
0

Nej Chihuahua är ingen rolig hund. Dom är väldigt envisa och kaxiga. Shi tzu är dock en väldigt mysig liten hund, dom användes förr till att skydda sin ägaremot onda andar, och dom gavs ofta som gåvor till adligt folk. Som du hör är det ingen hund som kräver hårt arbete och massa stimulans men dom tar gladerligen emot det. Dom är väldigt tillgivna sina ägare!

Saffran0Spice
1

#7 Många Chihuahua ägare håller nog inte med dig, Chihuahuan kan vara en riktigt rolig hund (som alla raser) bara den blir rätt uppfostrad och stimulerad =)