Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 2316 ggr
Saffran0Spice
1

Vart hittar man kaninskinn?

Jag söker kaninskinn till tillverkning av hundleksaker för en inte allt för hög summa - finns någon som säljer detta eller vet någon som säljer?

lollynonna
4

kan du inte ta nåt fakeskinn eller måste det vara äkta?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Roshallon
1

Jag har ett som jag inte har gjort något med, bara fryst in direkt efter slakt. Är det nåt för dig eller vill du ha ett färdigt skinn? :)

Saffran0Spice
1

#1 Jag vill ha riktigt skinn då jag upplever att de håller bättre än fake 😉

#2 Jag vet inte vad som skulle vara bäst, Jag har tänkt att göra en liten Dummie i kaninskinn och ev någon kampleksak, då kanske skinnen behöver vara behandlade så de är mjuka va?

[Forest]
2

http://www.tjaderlader.se/dept/Kaninskinn_74530/SWE/SEK

http://korps.e-line.nu/sv/Produkter/Ovrigt_hantverk/Pals,_skinn___lader/Ramaterial__Pals/Kaninskinn,_natur,_viltfargat_mork?id=0301014013

1 Fuskpäls är inte alls samma sak, det uppskattas inte på samma sätt som äkta skinn/päls gör. Själv har jag kaninskinn/päls när vi tränar agility för att få fart över hinder men även som belöning leksak

Saffran0Spice
0

#4 Tack för länkarna!

lollynonna
0

#3 #4 ahha okej tänkte bara🙂

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

hund_katt
0

high Chaparall , om du besöker det någon gång ;) indian butiken har för 35:- eller nåt sånt. andra skinn och sånt med ;)

kanske inget man åker till bara för att köpa skinn. men man kan passa på om man besöker det någon gång.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Roshallon
0

#3 Ja ska man sy saker så måste de vara färdigbehandlade först, om du inte tänkt dig att göra det själv. :) Det är ett svart/vitt skinn i alla fall, från en 2,6 kg kanin. Har för mig att svans och tassar också åkte med ner i frysen, osäker på hur man bereder dessa dock. :)

Saffran0Spice
0

#8 Vet inte hur man bereder skinn själv… - men tack för erbjudandet iallafall =)

Saffran0Spice
1

#7 Typ 100 år sedan jag var på HC - så ska titta efter skinn när man kan ta sig dit ^^

[Forest]
0

7 Bra tips det missa jag helt men så kuta vi igenom det mesta när vi var där förra året eftersom vi tajma in en hel regnig dag 😉

[tk1971]
0

Apropå skinn så jagar jag efter ett grävlings- eller rävskinn. Jag var i kontakt med en konservator som hade ett grävlingsskinn, men det ville han ha 750 kr för vilket var rätt saftigt tycker jag.

Måste man leta efter roadkill eller går det att köpa nån annanstans?

Zvintos
0

Om det är kaninskinn du är ute efter, så vet jag i alla fall en ung kille som är duktig på att bereda skinn. Tänkte ifall du får tag på skinn som är oberett, så går det att få det berett. Tror inte han tar multum för det direkt.

Saffran0Spice
0

#13 Tack för tipset!
- Dock tror ja det blir dyrare att köpa oförberett - skicka - få berett och sedan tillbaka med skinnet, än det är att köpa ett färdigt skinn =)

Sugar Mist
0

Vill du ha en dummy med kaninskinn har grizzly zoo en om ja inte minns fel

-

Saffran0Spice
0

#15 Det blir billigare att köpa ett skinn och sy en egen i lagom storlek än det är att köpa en färdig har jag märkt.

Köper jag två skinn för 100kr så kan jag sy fler än en - medans en färdig kostar ca 150kr+frakt

[Forest]
0

12 Hör med olika jakt lag det är inte helt ovanligt att någon jagar räv o grävling, dom kan säkert ta hand om skinnet men då är det oförberett. Men dom känner säkert någon som kan bereda skinnet med.

Fenix_Chicci
0

Letar också efter kaninskinn, men vill inte ha skinn med massa gifter i. Det är väl rätt vanligt att de bereder skinn samt behandlar med gifter för att de ska hålla längre?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Roshallon
0

#16 Du får nog vara beredd på att betala mycket mer än 100:- för ett färdigberett kaninskinn av bra kvalitet. 20-50:- kostar ett oberett skinn. :)
Det tar tid och det är mycket jobb med att ta vara på skinn. Sen kanske du har tur att komma över sämre skinn med knivhål i eller andra defekter, men då blir det ju svårare att sy något av det då skinnet inte är sammanhängande.

[fabienne]
0

#18 De allra, allra, allra flesta skinn bereds med krom. Är man ute efter vegetabilberedda skinn blir det nog bra mycket dyrare. Det är mycket jobb att bereda skinn för hand. Man kan ju bereda med alun också, vilket inte är jättesvårt, men då blir skinnet mer konserverat än berett. Men de skinnen är nog billigare och man kanske till och med kan testa själv att alunbereda om man får tag i skinn. :)

Saffran0Spice
0

I #4 första länk så verkar skinnen vara ''färdiga'' då det står att de är till för mössor, tofflor m.m.
Då behöver ju skinnet också vara mjuk???

mingman
0

Jag kom över ett par kaninskinn som jag beredde med alun för ett tag sedan. Det är ett riktigt spännande hantverk att pröva. Det blev förvånadsvärt bra för att vara första gången. Kommer du över råa skinn så testa och pröva. Det är ett par timmars jobb över ett par dagar. Luktar inte alls död och förruttnelse som man kan tänka sig. Och alun kostar inte många kronor heller.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/