Alla hundägare - titta hit!
Vi har funderat på att skaffa hund (alltså bara kanske).
Vi har inte haft hund förr, men våran hundvana; aa, det stämmer bra att den är med!
Nu skulle vi vilja veta vad vi ska tänka på och vad hunden behöver.
Om det säger något så är det papillon som vi har tänkt skaffa, men ALLA HUNDÄGARE får gärna ge tips!
Tack på förhand.. och vi skippar gärna eventuella nedlåtande kommentarer, vilket vi har drabbats av ett antal gånger på våran förra IF-användare.
//Vendela och Moas hamsteruppfödning och smådjurdagis i Umeå.
Vad hunden behöver… Ja, det mesta finns ju uppräknat i de flesta hundböcker och valpböcker. Det är ju närmast sovplats, vatten- och matskål, koppel, halsband/sele, borste och klosax. Mat, leksak, tuggben. Handduk. Som jag nu kommer på snabbt.
Vad jag kommer att tänka på som väldigt många småhundar saknar (själv haft en dvärgpinscher, inget illa mot småhundar och deras ägare) är vanlig vardagslydnad. Åtminstone här som jag bor finns det mängder av små hundar som inte klarar av att gå fint i koppel, inte klarar att möta varken människor eller hundar. Skällande, morrande små saker som far runt som en yo-yo i ändan på ett långt koppel eller en flex.
Hundens liv blir så mycket lättare och tryggare om den har en bra kontakt till sin ägare, och en vardagslydnad som fungerar.
Så mitt största tips är att leta rätt på en bra hundskola och anmäl er till valpkurs och senare vardagslydnadskurs.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
# , Tack så mycket för att du hade tid för att svara!
Oj menade #1 , tack för att du hade tid för att svara.. Ettan försvann där, hehe..
Är det något speciellt ni tänkte göra med hunden? Agility, lydnad, utställning kanske? Eller är det bara för sällskap? 🙂
//Flöffo
#4 , Jo, vi ska mest hålla på med agility och lydnad, såklart ;) . Men utställningar.. Tja, kanske inte riktigt det vi har syftat på.