Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1098 ggr
KickanLilja
0

Besviken, trött och förvirrad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte vad jag ska göra med Udda. Det känns som om ingen ting funkar. Det kan mycket väl vara så att jag inte vet hur jag ska göra och därför gör fel helt enkelt.

**Ex 1, När vi möter andra hundar:
**Udda och jag är ute och går och möter en annan hund, jag kopplar Udda innan hon hinner se den andra hunden (då vill hon nämligen inte komma till sin matte längre). Jag brukar sedan stanna och säga åt henne att sitta på sidan av vägen så att den andra hunden kan gå förbi. Udda sätter dig en liten stund, men ska sedan springa iväg och hälsa på den andra hunden (hon lyssnar inte när matten säger sitt i hennes pälsiga öron längre). Jag håller i henne hårt för att hon ska vara kvar på samma ställe och det brukar sluta med att hon hänger i kopplet och står på bakbenen och drar och skäller. Hon har glömt bort att det är matten hon ska lyssna på, hur mycket jag än, pratar, skriker, viskar, lockar med godis, drar, sliter, rycker, piper med leksaker. Hon är liksom okontaktbar. Jag vet inte vad jag ska göra när hon gör så…

Ex 2 Udda vill inte komma in
Det andra exemplet är när hon är ute lös och jag bestämmer att hon ska komma in, till mig eller något sånt, med andra ord inte springa runt runt=) Hon hoppar då bara iväg i sidled och skäller åt mig, inte ofta, men tillräckligt för det ska räcka. Det hjälper inte om jag blir arg på henne. Hon vet att hon ska komma för de andra 10 gångerna så kommer hon. Jag försöker att jag inte bara ropar på henne när det ska hända något tråkigt som att gå in eller bli kopplad, utan kan ropa på henen för att ge henne en godis eller bara klappa lite.

**Ex 3 Udda har för mycket päls i öronen --> dålig hörsel
**Andra dagarna bestämmer hon sig för att hon inte alls vill göra samma sak som matte. Säger matte ligg så har Udda för den dagen glömt bort att hon kan det kommandot och tittar bara på matte som om hon är tokig. En annan dag har hon glömt bort vad sitt är och kan ligg istället. Kan det vara så att hon inte hör vad jag säger pga att hon har sååå pälsiga öron ?;)

Trött matte
Ibland är hon den mest underbara hund som finns (för det mesta) men i just de här situationerna skulle jag kunna skänka henne till nån annan. Jag är ingen van hundmänniska och jag vet inte vad jag ska göra. Ett tidigare tips från er var att söka hjälp hos brukshundsklubben, dock har de redan höstens alla grupper fulla så vi får vänta till i vår, det känns inte som om det kommer funka.

Ge mig några tips tack!

SaraC
0

Jag tycker du ska kolla runt efter antingen en privat tränare, eller en allmän lydnand kurs eller liknande. Det är mycket som är jobbigt när man ska lära in allt o ta itu med problem som uppstår, helst om det är första hunden. Då är det jätteskönt att få komma till en person som kan sina saker. Man får hjälp och blir samtidigt mer pushad själv! :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

KickanLilja
0

Ja, jag försöker hitta någon, har du något tips på någon sida för privata hundtränare?

Ja, udda är min första hund, dessutom är hon i trotsåldern, men det är väl en bra förberedelse inför kommande barn :P

SaraC
0

www.immi.nu  Är den enda jag vet som verkar i hela landet. Vart bor du någonstans?

Här http://www.k9.se/ kan du kika bland länkarna och se om du hittar något.

Ja, första hunden och i trotsåldern, så är det inte så konstigt om man sliter sitt hår och behöver lite hjälp ;)

KickanLilja
0

Ne, det är svårt när man inte haft nån hund innan heller.. Det finns hundägare här omkring, men de verkar kunna ännu minder än mig :S

Tack för att HIF finns!

SaraC
0

Hade själv heller aldrig haft egen hund när jag fick Eros för lite mer än ett år sedan. Dessutom hade han en del problem.. Men jag plöjde igenom böcker och ställde tusen frågor, både här o till familjemedlemmar. Det är ju roligt att lära sig och man känner sig så stolt när man lyckats med något :)

lena1
0

ett tips från mig är att hitta på annat än de vanliga utnötta orden,börja tex med att gå ut i skogen eller så där ni får vara ifred,när hon inte lyssnar så gå och göm dig,börja med att säga hej då! och bara gå ifrån henne, för på det viset blir hon mera intresserad av att hålla koll på dig i stället för annat,gå aldrig efter henne om hon ska in tex,utan lär in hej då och gå in utan att vända dig om,så lovar jag dig att hon kommer självmant naturligtvis ska det vara beröm och gotta också då.

KickanLilja
0

Jadå, hon kommer när jag försvinner =) Öronen flaxar åt alla håll =P Men när det är något som är roligare än att hålla kolla på matte så struntar hon i det..

lena1
0

ja jsut därför ska du låta eller bete dig på ett sätt när du går ifrån som hon aldrig sett förut, improvisera liksom :-)))