Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 888 ggr
[Agouti94]
0

Tips på raser?

Nu är det snart dags för mig att skaffa hund!

Jag har läst om en hel del raser men tänkte fråga om era förslag så att jag kanske får upp ögonen för raser jag inte kollat på särskilt mycket.

* Gärna en ras som kräver mer mental/tänkande stimulans än fysisk/motion. Självklart vet jag att alla hundar behöver motion.

* Det jag är intresserad av och troligtvis kommer att sysselsätta hunden med är lydnad.

* Gärna en hund i storlek större men storleken är inte viktigast.

* Relativt lätt pälsvård.

* Liten jaktinstinkt men får gärna ha lite vakt.

* Och till sist, gärna en hund som tycker att matte är allt och sitter som fastklistrad i rumpan på en. ;)

kigon
1

Om du inte kommer ge någon fysisk/mental aktivering mer än lydnad + promenader så passar hundar i grupp 9 bäst imo 🙂

Vet själv ingen större hundras som skulle rekommenderas utan mer aktivering, tyvärr…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

ElinaS
3

Är du redo atr lägga mycket tid på mental aktivering så kanske du kan titta på olika Terriers? Med mycket mental aktivering menar jag inte några trix om dan utan någon timmes lydnad, rallylydnad, freestyle eller liknande. Men en Terrier behöver få sträcka ut ibland och få leva ut sin iver och överskottsenergi så några ggr i veckan borde den iaf få någon form av krävande fysisk stimulans (agility, joggingtur, långpromenad med mycket bus mm). Det finns många raser inom Terrierkategorin så någon finner du säkert intressant. Dessutom finns det något större hundraser också. Dem flesta har lättskött päls och är i överlag väldigt friska och långlivade. Men tänk på att dem kräver konsekvent, vänlig och bestämd uppfostran och kan vara riktigt tjuriga och egensinniga. Ofta aktiverar dem sig själv på sina vis om dem inte blir/vill bli aktiverade på ditt sätt ;)

Cahira
1

Och till sist, gärna en hund som tycker att matte är allt och sitter som fastklistrad i rumpan på en. ;)

Då ska du ha hane. :P Jag tänkte labbe. De kräver ju sin del motion men det gör ju de flesta hundar i den storleksklassen. 

Varför jag tänkte labbe är för att de är en klassiker av en anledning. Väldigt allround och har samarbetsvilja och följsamhet vilket är bra om man vill hålla på med lydnad. De är lugnare än t.ex. flatte och lättare pälsvård än golden i mitt tycke. De kan mycket väl larma om något sker men är inte så mycket vakt att du måste omfamna din värld runt hunden för att den tycker saker är läskiga eller ska hållas på avstånd när man är ute.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
0

Tänkte på KH collie jag.

-

Saffran0Spice
1

Mitt förslag är helt klart Whippet.

1. Kräver mental aktivering och motion, är dock soffpotatisar inomhus.
2. Allt fler tävlar i lydnad med denna ras, hittar man rätt träningsmetod för just sin hund kan man komma väldigt långt i lydnad!
3. Rasen är medelstor.
4. Avborstning vid fällning och endast bad vid behov (kräver dock varma kläder eller täcken under kallt väder!)
5. Whippet har jaktinstinkt och inte jättemycket vakt, men hård träning i lydnad bör hjälpa mot detta.
6. Om du vill ha hunden i bak, absolut en whippet. Detta är en enmanshund som är väldigt lojal och klistrad hos sin ägare.

jenmjao
0

#3 Jag har en tik som hänger i röven på mig :) Så det är inte bara hanar, reser jag mig ska hon med, lägger jag mig ska hon dit, ska jag kolla posten, gå på toa, ska jag handla ska hon se efter mig i fönstret, ska jag någonstans är hon med mig.

Cahira
0

#6 Hehe jo förvisso, men rent generellt upplever jag hanar som klistrigare än tikar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Konstig]
0

Jag håller också med om att min tik också är 'fastklistrad' på mig vet inte om tik eller hane spelar så stor roll. Känner en super social flatcoated tik så söt 😍