Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2259 ggr
Low
0

Jag har förvirrat valpen! :(

Ett tag undrade jag om min snart 11-veckors pudelvalp var deprimerad, men sedan tänkte jag att han bara var den lugna typen av valp. Han kunde lätt vara ensam en stund och verkade rätt ointresserad av mitt sällskap till och med…

Vi bor i en ganska liten lägenhet i stan. Vi går ut varje gång han ätit, sovit och lekt, för att han ska bli helt rumsren. Skulle tippa på att det blir 6-10 vändor… Dessutom tar vi alltid ordentliga lektillfällen vid kanske tre av rastningarna, i parken intill.

Inomhus sover han mest eller gnager på sina tuggben. (Jag har tagit bort leksakerna för att minska leken inomhus, och istället förknippa det med utomhus. Hans lugn kunde slå över och han blev så himla övertaggad av leksakerna… Till och med den mjuka bädden skulle slitas bort eller juckas på.)

I fredags var jag så dum att jag bestämde mig för att ta med honom till landstället. Vi bodde där fredag-tisdag.

På dessa dagar blev han så otroligt förändrad. Han fick gå lös om dagarna i trädgården (väldigt korkat eller inte?) och han ääälskade det. (Kanske för att han var mycket ute under sina första veckor?) Han fick en helt ny energi, grävde och busade i massor. Han vaknade liksom till liv! Han skällde och morrade då och då, vilket var helt nytt för mig. Jag tänkte att han skulle få leva ut sin frihet och valpglädje, men samtidigt kände jag på mig att det var fel… Eftersom "vårt liv inte är sånt" inne i stan.

(Självklart lät jag ju honom inte vara helt fri - jag hade alltid honom i sikte och jag försökte sätta humana gränser för en nyfiken liten valp, t.ex. inte äta upp krukväxter, inte bita i slangen osv.)

Trots att jag kunde stannat längre på landet, kände jag att vi måste tillbaka till stan nu, innan rutinerna faller ur och han blir mer förvirrad av de olika miljöerna. Och nu är vi inne i stan. Han är en helt annan valp. Han har börjat morra och skälla, vilket han aldrig gjort förut. Han är orolig. Jag som tidigare kunnat gå iväg en halvtimme och handla, kan knappt gå på toa utan att han gnäller utanför dörren. Han verkar ha blivit så himla osäker :(

Vad har jag ställt till med? Skulle han fått mer gränser på landstället? Skulle han inte fått gå lös? Skulle han inte ens åkt dit? Mår han dåligt av att bo inne i stan? Är han understimulerad? Ibland känner jag ju att jag kanske rastar honom för mycket!?! Hur ska jag tyda honom? HJÄLP!!!!

Jag hade tänkt börja ha en komposthage vid min säng inatt för att försöka få honom sova längre (han vaknar runt 5 och härjar i lägenheten), men det är väl helt idiotiskt i nuläget? När han redan är så förvirrad?

All hjälp mottages med stooooooor tacksamhet!

Hjälp :(

Driva
0

Jag bor i stan och med med min valp bytte vi miljö flera gånger. Vi åkte ut till en kompis landställe ett par dagar. Vi bodde på båten, vi hälsade på kompisar. 

Det var inga problem, hon var som vanligt hela tiden.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Ellenme]
6

Du har en valp, det säger allt. En valp är så annorlunda från en unghund och en vuxen hund. En valp växer upp, börjar lära sig skälla och morra och vakta. En valp kan börja känna lite osäkerhet att du försvinner likt en valp från ingenstans kan finna en soptunna väldigt skrämmande och hotande. En valp utvecklas för varje vecka, det sker nya stadier man ska hinna med och för varje stadier ska man vägvisa.

Det är nu du ska kliva in som den trygga ägare du är.
Du ska inte längre lämna han ensam om han inte kan vara själv längre, du börjar med andra ord att gå på toaletten och han får inte följa med in och därifrån går du ut när han är tyst.. ensamträning!
Du börjar visa att skälla inte är okej, du börjar visa dina gränser som ska hålla livet ut.

Det kallas uppfostran 🙂 Vägvisa och finnas som en trygghet i skrämmande situationer men inte dalta.