Värmekänslig-Raka?
Har en aussie kille på 7mån med svårigheter för värmen… Han är inte överdrivet långhårig men de tar lång tid för honom att återhämta sig efter fysisk aktivitet under dagarna eller att bara gå/vistas i solen en stund. Är det värt att raka honom? Eller finns de andra tips? Kan tillägga att om han badar torkar han extremt snabbt så det är inget större alternativ… Har pool till honom men kan inte fylla den varje dag o ha med den överallt… Tycker så synd om honom, måste va riktigt jobbigt att gå runt o flämta dagarna i enda.
Må gott!!
Nathalie & Lego
Eftersom aussien har dubbel päls (underull) så kan det va dumt att raka ned honom, pälsen är hans skydd mot värme och kyla!
Det finns kyltäcken man kan köpa, hurttas har jag hört är bra! :)
Inte raka. Då kan hunden lätt bli överhättad och dö.
Som sagt, raka inte. Investera i kylfilt och/eller kylväst. Även blöta handdukar är toppen för att kyla hunden.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Borsta noga. Jag har många "dubbelpälsade" hundar som kommer in till trimmet nu och där underullen är tät och har "bullat" ihop sig som en filt alldeles ovanför huden, (utan att vara tovigt). Finns massa lösa strån i det. Har själv aussie. Om jag blåser på pälsen vill jag kunna se ner till huden när pälsen delar sig. Ullskrapar honom ordentligt och borstar. Har en hudsnäll flexikarda som fångar mycket. När pälsen då är lätt och luftig ända ner till huden fungerar den mycket bättre.
//Lina
Han har väl inte fällt valppälsen än ? När han gjort det, så blir pälsen förhoppningsvis bättre och mer skyddande för både värme och kyla.
Värmen är dessutom mer jobbig i början av sommaren innan hundarna vant sig.
Han har väl inte fällt valppälsen än ? När han gjort det, så blir pälsen förhoppningsvis bättre och mer skyddande för både värme och kyla.
Värmen är dessutom mer jobbig i början av sommaren innan hundarna vant sig.
Kan nämna att jag har korthåriga hundar (dock med underull) som nog har lika jobbigt i värmen nu som pälsade - värmen kom för fort🙂
Läste i en annan tråd på forumet att kylvästar inte är så bra för hunden?
Lite rädd för kyltäcken då kjag inte vill ha "kalla" muskler… Kan funka under träning när man ändå håller igång men han blir varm av att bara vara i solen… Han har bytt iprincip all sin valppäls och borstar iprincip varannan dag så han har inte direkt mkt underull kvar. Den ser så "tjock" ut av alla virvlar. Men då är väl ingen rakning något alternativ isf…
Må gott!!
Nathalie & Lego
http://hundbutik.blogspot.se/2014/04/ar-kyltacken-bra-eller-daligt-for-hunden.html
Tycker att denna förklaring var bra!
Köp en mars coat king för att få lös underullen ordentligt. Blöt ned hunden på mage och fötter om du ska ha snabb nedkylning. Espree shedding solution/schampoo är FENOMENALT för att påskynda fällning som inte riktigt släpper och öka luftflöde i pälsen. Jag avgudar den "uppfinningen" och det hjälper mina två fällare varje vår och de klarar 30 graders värme fint efter det. :) Visst flämtar dom, men de orkar mer.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Såg nu att han var sju månader. Men nej, raka inte. Det kan skapa solskadad hud, överhettning ännu värre och så vidare.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Min vovve har inte så stora problem med värmen, han ligger gärna i solen. Jag ger honom kallt vatten (ibland med isbitar i), frysta köttbullar och så stänker jag vatten på honom när han är för varm. Efter promenad kan han få lägga sig på det iskalla betonggolvet i garaget eller stallet. Det funkar på min men han har inte så mycket päls och han trivs i solen så det krävs väl lite mer för din.. ;)
Tack för texten #9 Fortfarande skeptisk men prova kan man ju göra.
Må gott!!
Nathalie & Lego