Hur ofta bör man avmaska sin hund?
Min hund är 5 år, jag har inte avmaskat henne sedan hon var valp. Bör jag göra det? Hur ofta avmaskar ni era?
Har för mig att man ska göra det när det behövs, inte i onödan :/
Om du misstänker att hunden lider av mask kan du avmaska. Annars är det onödigt.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Har du sett mask? Jag kör med kolla masken test som jag köper på apoteket, här avmaskar vi inte i onödan.
Avmaskar aldrig utan bevis på att hunden har mask, tex med "kolla masken" som man kan köpa på apoteket. Hittills har jag aldrig haft ett djur med mask.
Att avmaska hipp som happ bidrar bara till att våra inälvsparasiter blir resistenta. Så mitt råd är att alltid kolla med "kolla masken" innan avmaskning dvs om man misstänker mask. Även så att man använder rätt medel för rätt mask.
Ja okej, det är lite olika vad man hört. Någon sa att man nästan kan ta för givet att ens hund har mask om man inte avmaskat på några år.
Men det enda som får mig att misstänka det lite är att hon ibland (inte direkt jätteofta) gnider sig mot mattor men jag har ju inte sett någon mask.. Men det är ju inte så lätt att upptäcka.
#5 Har för mig att det har med analsäckarna att göra när som gnider med rumpen
Som sagt köp "kolla masken" så får du svar och slipper undra. "Rumpkaning" beror ofta på analsäckarna, så besök veterinären om du inte kan kolla dem själv.
Men måste det då vara något fel på analsäckarna? Som sagt det händer inte så ofta, det är ibland som jag sett det bara..
Det där "kolla masken" var ju väldigt dyrt, dessvärre har jag inte riktigt dom pengarna just nu.
Märker du att det är i samband med att hon är hård eller lös i magen? Vissa hundar tömmer inte analsäckarna riktigt effektivt om inte avföringskonsistensen är perfekt. 😉
Kanandet hjälper till att tömma dem. Är det bara ibland så hade jag inte oroat mig.
Jag har som princip att bara avmaska om jag misstänker mask. Dvs ytterst sällan.
Jag avmaskar valpar enligt standardschema, samt vid 1 årsåldern, sen om det behövs, eller vid utlandsresor.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Avmaskar vid 1års åldern, sedan vid behov och sedan om det vankas utställning!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Avmaskar inte en vuxen hund om det inte behövs, här har vi dessutom haft fall av dvärgbandmask och rekommendationerna har varit att avmaska regelbundet, men det är oklart om den fått fäste eller i vilken utsträckning så jag låter bli.
≧◔◡◔≦
Hur ofta kan man avmaska en hund utan att det är skadligt? Jag bor nämligen nära Danmark och nu när sommaren snart är här kommer det antagligen bli en och annan dagstripp dit och vill gärna ta med hunden. Men varje resa innebär ju att jag måste avmaska hunden. :s
Avmaska enbart vid misstanke av mask, samt valpar, aldrig annars.
#14 Nja så ofta är inte bra att avmaska hundar. Risken är bland annat att de blir resistenta mot medlet
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#15 Hundarna blir inte resistenta, parasiterna kan bli det.
#14 Hur ofta du skall avmaska hunden får du kolla med veterinär/apotekspersonal.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#16 Ja det vet jag om, felformulerat av mig
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#14 Hunden måste väl vara avmaskad minst 1 veckan innan resa?
Om den är det så borde väl intyget man får gälla 1 vecka?
Fråga veterinären - dom måste iallafall ge dig intyget på avmaskningen =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
5. Att dom kanar med rumpan kan vara lite allt möjligt. Analsäckarna, grästrå eller annat som sitter i rövhålet, klåda kanske en fästing eller ett bett eller som du gissar på mask. Men har man inte sett mask så är det inte så troligt att den har mask. Jag köper varje höst kolla masken-test för kolla av dom. Har inte behövt maska av dom på 3 år
Jag kollade upp det där avmaskning vid införsel i Sverige. Tydligen så finns det inte längre någon regel som säger att man måste avmaska. Så har hunden inte ätit någon gnagare (eller varit lös utan uppsikt för då vet man ju inte) så känns det onödigt att avmaska.