Hjälp! Min första hund..
Hej! Fick hem min första egna hund igår kväll. En gatuhund från Polen. Har känt henne sen jag var liten och är uppvuxen med hundar. Men det är ju en annan sak när det är ens egna att ta hand om. Enligt min morbror och moster som haft henne de senaste 6 åren så har hon aldrig kissat inne. Jag och min sambo var ute med henne igår kväll innan vi gick och la oss, han var ute med henne innan han åkte till jobbet och jag tog med henne ut på promenad nu på förmiddagen. Hon kissar inte en enda gång och jag tänker för mig själv att hon kanske är spänd efter resan och att det är så otroligt mycket nya dofter att fokusera på, men det första hon gjorde när vi kom hem var att gå raka vägen och sätta sig och kissa på mattan! Tog ut henne direkt till gräsmattan men då var hon redan klar. Så tog jag med henne till sin kissfläck och fyade henne och skickade henne till korgen och har ignorerat henne en stund nu…vet inte om det var rätt sak att göra. Varför i helskotta pissar hon när vi kommer direkt utifrån där hon vet att hon ska kissa?? Och om det fortsätter, vad gör jag åt det? :(
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Att fy:a är inget bra, då kommer hunden tro att det är fy att kissa överhuvudtaget.
Jag tror på din första tanke, att det är en ny miljö. Även om hon känner igen dig kanske - så måste hon "inskolas". Ge det ett par veckor, så ger det sig nog. Börja gärna om på valpträning och belöna då hon faktiskt gjort sina behov ute.
Skäll inte på hunden när den kissat inne, förmodligen är det som du säger att det är ny miljö och hon är lite spänd
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Ignorera att hon kissar - torka upp och vänd ut igen, ta en till promenad. Sedan kan ni en period öka promenaderna, lite som att träna henne rumsren igen. ni märker tillslut om hon behöver kissa eller inte och då kan ni minska promenaderna igen.
Sedan kan ni köra med Ignore & Reward dvs ni ignorerar att hon kissar inne, men ni belönar henne när hon kissar ute =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Men hur markerar man för den att det är skillnad på att göra det ute och inne? Hon har inte gjort någonting ute än.. Jösses…flyktdjurspsykologi har jag koll på…rovdjurpsykologi är det värre med..
#4 Som jag skrev Ignore & Reward
Om ni belönar henne ute när hon kissar så kommer hon fatta att
'' Jaha! här ska jag kissa!'' Medans om du ignorerar att hon gör det inne så kommer hon inse att man får ju faktiskt inget när man gör det inne.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kan vara att hon känner sig livrädd i en ny miljö utomhus. Bättre inomhus och hon hade säkert hållit sig så länge att hon kissade inne trots att hon vet att det är fel. Ge det tid och fya inte henne….. :(
Har hon bott inne i Polen?
Eller har hon fått gå ut som hon vill när hon vill? För då kan det helt enkelt vara så att hon inte är helt rumsren.
Men som med alla nya hundar som får nya hem, även om de kommer ifrån Sverige så kan det ta ett tag innan de anpassar sig till sitt nya hem. Kan ta flera veckor innan de börjar känna sig bekväma.
men som sagt belöna när hon kissar ute. Det är viktigt.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Förlåt #3! Min mobil uppdaterade inte ditt inlägg innan jag hann skicka mitt så jag såg det först nu :) men okej, ignorera när hon gör fel, belöna när hon gör rätt. #6 nja, livrädd är hon inte :) hon är en riktig tuffing. Hon lägger sig avslappnat ner jämte mig om jag stannar och pratar med grannar t.ex. Känns mer som att hon blir så distraherad av alla dofter. Vi bor i ett område där nästan alla har hundar och de rastas på samma gångbana, så det är många tidningar att läsa. Så jag upplever väl mer kanske att hon har så mycket annat spännande att göra att hon helt enkelt glömmer bort att kissa…men ska inte fya henne mer. Har läst på lite nu så jag får lite mer kött på benen. Vill att hon ska ha det bra hos mig :)
#8 No problem!
Fin tjej hon är iallafall ^^ Hoppas det löser sig!
Kanske tar lite tid, men det går över tillslut =)
Som nr 6 skriver. När vi fick hem vår gathund kunde hon också göra så, gå ute hur länge som helst för att sedan dra en suck av lättnad att äntligen få komma hem och kissa. ;/ Jag skulle tro att det har att göra med att man inte vill "visa upp" sin doft i ett nytt revir om man är van att bo på gatan och inte är en av de starkaste? Eller något liknande. Försök hitta någonstans att gå där det inte går så många andra hundar och kissar. Vi började gå till en gammal oanvänd parkering/ fotbollsplan och där vågade hon göra sina behov längst bort från vägen. Julie hade iofs aldrig bott inne, men det gick över på några veckor.
Jag vet inget om hennes tidigare liv, mer än att hon levde på gatan i Polen. Starkast överlever liksom…Sen adopterade min morbror henne och han har bara släppt ut dom snabbt i trädgårn, annars har hon varit instängd i hand garage det mesta av tiden…han kan även vara hårdhänt mot djur… :/ känns konstigt att man räddar en hund från sin egna familjemedlem. Jag tror också det kan ha något att göra med att hon kanske inte vill lämna ut sig i ett helt nytt område. Men vi tar och är ute hela dagen har jag tänkt. Någon gång måste hon ju bajsa och kissa, så jag får en chans att berömma henne. Hon blev snabbt populär här i området ^^ ingen av mina grannar har tagit kontakt med mig sen jag flyttade hit och nu blev jag stoppad på gatan för att en kille tyckte hon va så fin och ett annat par kom fram när jag satt och borstade henne ute och tyckte att hon kunde få komma bort och leka med deras hund :)
Att fya en hund för att den kissar/kissat inne förstår den inget av utan du förstör bara er relation genom att göra hunden osäker.
Beröm när den gör ute och bry dig inte det minsta om den gör inne. Det är bara att torka och se glad ut.
Sådär ja!!! :D nu har Tilde kissat ute. Det kom direkt så fort jag släppte henne lös. Fick order om att inte släppa henne från kopplet, men hade träningsgodis och höll på med lite kommandon. Så jag bestämde mig för att släppa henne en kort stund iallafall då jag bor tätt intill en fotbollsplan så det är lätt att upprätthålla en kommunikation med henne. Och vips så satte hon sig där och kissade ^^ hon fick givetvis massor med beröm och en godis!
👍
Hundar som oftast går lösa gör helst inte ifrån sig i koppel. Minns att det var ett problem när jag var barn och bodde på landet och skulle rasta hundarna i nån miljö där de var kopplade. Så hon behöver nog kanske (?) vänja sig vid kopplet om hon ofta gått lös eller i inhägnad? Räkna med det isåfall, för jag vet att det är vanligt med koppelovana hundar.
En hund minns inte långt nog tillbaka i tiden för att förstå fyande vid kissfläck EFTER det skett, så det ska man aldrig göra. De begriper inte. Lyft upp hunden eller avbryt på annat sätt, om du kommer på den med att kissa inomhus.
Och nya miljöer kan vara svårt för en hund att göra ifrån sig i, ge det bara tid, att ha hund kan verkligen testa ens tålamod :) Har haft en hund som vägrade kissa i nya miljöer, tog evigheter när man hade flyttat.
Jätttefin hund, och grattis till det nya hundägarskapet!
#15 ja hon är inte van vid koppel utan är van vid att vara instängd :/ men nu har hon bajsat två gånger också och varit kopplad :) så hon verkar vänja sig fort. Nu kan jag dessutom ha henne lös fastän jag bor i lägenhetsområde och har inte ens ett staket. Dock får hon inte vara ute själv, men tycker det är bra jobbat av henne ändå :) hon kom som sagt igårkväll och äter och dricker som hon ska, det har bara varit en olycka inne och hon lämnar inte min gräsmatta.
Men det låter ju jättebra! Duktig hund :)
Gå gärna till samma ställe där hon redan har kissat så är det större chans att hon kissar igen. Och som sagt, belöna ute men ignorera inne.
Har en kompis som övertog en hund i vintras, den hade aldrig varit inomhus tidigare och visste förstås inte att man inte kissar inne men numera är det ytterst sällan det händer en olycka inne.
"Bara" att göra som med en valp :-).
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Dag två: inte en enda olycka inne. Jag och Tilde gick ut i morse, lät henne springa lös och hon utförde alla sina behov och sprang inte ifrån mig en enda gång :) kunde även igår ha henne lös fastän det cyklade barn förbi, folk som gick förbi med sina hundar som ville fram till henne och hälsa men hon gav inte ens anspel om att lämna min sida ^^
Det är, utifrån min erfarenhet, en av de positiva sakerna med fd gatuhundar. De brukar inte bry sig nämnvärt om andra hundar eller människor, möten brukar inte vara ett problem. De är vana vid att gå lösa överallt utan att hälsa på varje hund/person som går förbi, så man får mkt gratis gällande just den biten.
Ja verkligen! Det är hur smidigt som helst :) och hon funkar ihop med alla hundar!
Beröm jätte mycke när hon gör ifrån sig ute
A crazy little bitch! 👍