Vaknar kl 02 varje natt
Nu tror jag att jag ger upp med att försöka somna om. Blev väckt kl 02:04 som vanligt av Märta, min 4 åriga rumsrena Parson Russell som vill gå ut och bajsa eller kissa, eller kanske hitta på något annat på natten. Alltid samma visa varje natt nu sedan ca 1 mån tillbaks. Tidigare hände det då och då att hon vaknade (typ två ggr månad) och när det hände släppte jag ut henne för att jag tänkte att hon säkert har ont i magen. Men sen blev det tätare och tätare mellan gångerna och nu är det varje natt runt 02. Det är inget tyst tassande utan riktigt höga pip från henne, och det håller på ungefär 30 innan hon lägger sig igen. Visst är det svårt att inte kliva upp vissa gånger då jag tänker att hon kanske har diarre men jag låtsas inte ens vakna av hennes pip längre då jag inte alls vill uppmuntra eller befästa vanan ännu mer. Hon har varken bajsat eller kissat inne på natten ännu heller. Om jag däremot öppnar sovrumsdörren går hon och bajsar i hallen. Har bara släppt ut henne lös på gården när jag släppt ut henne så har inte sett vad hon gör eller hur bajset är. Till grejen hör det att alla vanor är samma som för 1 år sedan. Hon rastas sista gången runt 22/23 och tränas lika mycket dagtid som innan. Enda skillnaden är väl att hon får ca 15 kulor valpfoder mitt på dan när valpen får sin lunch. Fick en kanin som bor på rummet för ca 1,5 vecka sen, men då hade hennes, eller kanske mitt problem redan börjat. Det tar knäcken på mig då jag inte somnar om förren 03, ibland närmare 05. Jag vet inte vad jag göra heller? Släppa ut eller ignorera henne som jag gör nu? Hur hade ni löst problemet?
-Bättre ökänd än okänd
Valpen? Du säger att ni har samma vanor, som för 1 år sen. Hur gammal är valpen? Det låter ju definitivt som ett uppmärksamhetsbeteende. Låter på dig inte som hon behöver gå ut, så jag skulle heller inte uppmuntra beteendet genom att uppmärksamma det. Var har du valpen någonstans?
Nej den vuxna hunden menar jag :) Hon är fyra år. Jag nämde valpen för att den enda skillnaden nu som inte fanns för varken 1 eller 3 år sen är att hon får några kulor hundmat kl 12 på dan när min andra hund (5 mån) får sin lunch. Hon sover i sängen.
-Bättre ökänd än okänd
Jag förstod att du menade den vuxna hunden, men valpen, 5 mån. är ju en förändring jämfört med för 1 år sen.
Vem av hundarna sover i sängen?
Jaha. Märta sover med mig och valpen sover i en hundkorg i ett annat rum, han vaknar oftast vid 06.
-Bättre ökänd än okänd
Ok! Jag tror fortfarande att Märta vill ha uppmärksamhet, trots att hon sover med dig.
Jag skulle nog fortsätta att låtsas ignorera henne.
Löp pg?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#4 varför låter du inte båda sova hos dig? Hon blir kanske orolig när inte hela flocken är samlad. Vargar sover tätt intill varandra hela flocken och det beteendet finns kvar hos vovvarna att dom vill vara nära flocken när de sover för att få trygghet.
Min hund höll på sådär ett tag också och jag ignorerade henne så slutade hon. Nu säger hon bara till om hon akut behöver gå ut. väcker hon mig på natten eller tidigt på morgonen så går jag ut, hon är alltid kopplad även om det kanske inte behöver. Sen ställer jag mig på en gräsplätt och står still till hon är klar och vi går in. Det ska vara så tråkigt som möjligt.
Felet jag gjorde i början var att gå ut och leka lite och låta henne strosa runt lös när hon väckte mig. då blev det ju roligt att gå upp på natten och det blev en dålig vana.
Jag tycker du gör rätt i att ignorera, men om du ändå ska låta henne gå ut på natten, koppla henne och var så passiv som möjligt. Annars kan hon tycka att det är kul att gå ut på natten men är hon kopplad och inte kan gå så långt blir det inte alls kul i längden och då kanske hon ger sig om du har tur :)
Mvh Linn
Jag har nästan samma problem. Min hund, som nu är 11 månader, blev rumsren tidigt. Men hon har hela tiden velat gå ut mitt i natten, minst en gång per natt. Det är väldigt svårt att ignorera, jag klarar i alla fall inte av att strunta i det. Så jag går upp och släpper ut henne i trädgården, och sen har jag samma problem som TS att somna om.
Ja, vad ska man göra?
#9 Antingen ignorera (vilket jag också vet är svårt eftersom det kan ju faktiskt vara så att hunden faktiskt behöver gå ut) eller lära hunden att det är tråkigt att gå upp mitt natten genom att tex inte låta den gå ut lös utan ha den kopplad och stå stilla på samma ställe under tiden man är ute. Gärna gå till samma ställe varje gång också så det inte finns något nytt spännande att undersöka där. Så tröttnade iaf min hund på att gå ut på nätterna. När det inte längre var roligt sover hon hellre :)
Mvh Linn
Min valp gjorde likadant, så den ''långpromenad'' som vi tog varje dag skedde som sista promenad innan läggdags, då blev han för trött för att orka leka på natten - men väckte mig om han var akut kissnödig.
Nu är problemet borta, nu är problemet istället att få upp hunden innan lunchtid 😂
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Min hund gjorde sådär i början när jag hade henne. Jag trodde naturligtvis också att hon behövde kissa/bajsa men det visade sig snabbt att hon antagligen bara inte kunde sova och istället ville ha sällskap. Ignorerade och det hjälpte.
Däremot väcker hon mig på nätterna dagarna innan hon ska löpa. Kommer man inte med henne ut då så bajsar hon på golvet… Men nu vet vi det… ^^
"På natten är alla katter svarta"
Men gud vad jobbigt. Ignorera fullständigt är vad jag hade gjort. Hade aldrig gått med på att gå upp mitt i natten, på natten sover man punkt slut.
#13: Inte grannarna i alla fall om min hund står där och piper och ylar för att jag vägrar att ta ut henne.
Gud vad jobbigt! Det där måste brytas, annars kommer du behöva ta ut hunden på natten hela hennes liv…
#15 det är ju inte säkert, många hundar har sånna här perioder i sitt liv, men det är inte för evigt.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#6 Hon löper just nu (i höglöp). Dock så har det ju varit till o från hela tiden men denna månad har det eskalerat. #7 Därför att han står och piper åt kaninen hela natten ;) För övrigt så bor jag i hus så grannarna störs inte av gnällandet.
-Bättre ökänd än okänd
Du kan också ta och följa med hunden ut för att se vad den faktiskt gör ute. Det kan ju vara så att den är bajsnödig. Då kan du testa att ändra något i matrutinerna eller gå en längre promenad på kvällen innan läggdags, kanske tillomed lite senare än vanligt och se om det blir någon skillnad. Man får testa sig fram och se vad som faktiskt hjälper men att låta hunden ha megatråkigt när den ska ut på natten tror jag på iaf.
Mvh Linn