Aktivera sjuk hund
Jag har precis fått veta att min hund har spondylos i nacken och vätska runt hjärtat. Veterinären upptäckte allt detta när dom skulle ta röntgenbilder inför en luftvägsoperation jag hade bestämt mig för att låta dom göra då hon är plattnosad och har det svårt i värmen.
Hon haltar lite pga nacken.
Jag har köpt en bra sele för att inte förvärra nacken. Brukar gå en långpromenad på ca en timme varje morgon och ca en halvtimme vid lunch, det håller henne hyffsat lugn resten av dagen. Hon är bara tre år och väldigt lekfull och busig.
Vad jag har förstått så ska hon inte hoppa och skutta allt för mycket, och då borde väl bästa sättet att få henne stimulerad vara promenader? Hon har extremt mycket energi.
Hur gör ni eller hur skulle ni gjort?
Jag brukar låta henne få göra lite "trix" för att få sina mediciner också, hon älskar att få dom.
Utlasta hunden psykiskt istället för fysiskt, lära henne nya saker, låta henne leta efter saker. :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Satsa på mycket nosarbete, det är en oerhört uträttande aktivitet som ändå är mild fysiskt. Gärna "riktigt" spår, men även godissök/godisspår inomhus!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Viltspår/Personspår?
-
Jag har henne inte lös ute längre eftersom hon visat sig aggressiv mot andra sista tiden. Har inte lyckats träna bort det så förmodligen har hon ont eller är irriterad över att hon är så stel :(