Problem att knyta an till en hund?
Ok, det här är något jag INTE vill ha sagt, (och ännu mindre vill känna), men lite input hade varit till sån hjälp att jag kommer göra det ändå :)
En av mina hundar och jag, kommer inte överens. Det är väl inte riktigt rätt beskrivning, men det liksom skär sig mellan oss hela tiden. Hon är drygt ett år och jag har haft henne sen 14 veckors ålder. Vi går fan inte ihop. Jag kan inte vara mer specifik än så, det är bara en känsla, att bonda med sin hund sker ju naturligt och fort men för mig och denna hunden krävs det jobb,jobb,jobb för att det ska kännas så.
Tänker att det säkert bara behövs några år sen är vi som ler och långhalm.
Jag låter väl galen nu, eller väldigt kallhjärtad. Jag vet inte vad det är, jag är noga med att spendera lika mkt tid och ensamtid med henne som med min andra hund just för att inte försvaga relationen vi har. Men jag har verkligen inte knutit an till henne som till min andra, och inte som jag är van vid med tidigare hund.
Jag vet verkligen inte hur jag ska uttrycka mig utan att det låter som att "jag tycker inte om en av mina hundar" för så är det INTE. Men….äsch. Har ni någonsin upplevt eller hört talas om att vissa människor och vissa hundar inte passar ihop så bra, personlighetsmässigt?
Vet inte om jag tycker det är så konstigt. Hundar är ju individer precis som oss människor, och precis som med människor så kan man inte klicka med alla.
Är det ett stort problem skulle jag nog överväga en omplacering, om du känner att problemet ligger hos båda sidor.
Jag kan tyvärr inte ge något råd som jag tror på till 100% tyvärr.
Men sånt där ser man ju med människor hela tiden, vissa funkar bra ihop, andra inte, så är det bara.. Sen tror jag definitivt att ni kan få en fin relation :) Finns det något hon gillar att göra extra mycket? (spåra, agility, leka kurragömma, leta godis i huset, utställningar kanske?)
Om du börjar göra något som hon verkligen gillar, så blir ni ju båda mer engagerade i varandra på ett sätt som kanske gör att hon fäster sig mer vid dig? :)
Annars kanske hon är väldigt fäst vid dig redan, bara på ett annat sätt än din andra hund. Vissa är ju inte lika motiverade till att lyssna och arbeta som andra hundar.
Hoppas det löser sig! :)
Jodå, jag har varit med om det. Jag ÄR med om det. Puzzle har varit en del av mitt liv i 8 år. Han var min från början, men vi bindande aldrig. Han flyttade med mig när jag flyttade hemifrån. Men bara för att han inte var riktigt bekväm att bo med alla hundarna hemma hos föräldrarna. Han ville ha ett eget place. Men han fick gå på "dagis" hos föräldrarna, så han fick ändå vara med sina människor. Jag saknade honom när jag var hemma utan honom. Men det var mest för att jag var van vid att ha honom där. Han tycker inte om mig mig på samma sätt som han tycker om mamma och syrran. För honom är jag bara den som rastar och ger mat och inget mer. När jag flyttade ner till Stockholm för ett år sen flyttade jag in hos syrran. Puzzle fick följa med, för syrran är en av hans människor. Och dom fungerar bra mycket bättre ihop än han och jag. Och eftersom det ändå är hennes hund så tyckte jag att jag lika gärna kunde skriva över honom på henne, så slipper jag stå för några kostnader om det skulle hända nånting. Fast vi bor fortfarande ihop och delar på alla kostnader med djuren, så det får jag ju egentligen göra ändå. Men i 8 år var han min hund, men han var aldrig riktigt min. Vissa djur funkar helt enkelt inte med vissa människor. Liksom vissa människor inte funkar med vissa människor eller vissa djur inte funkar med vissa andra djur.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag vet hu det är, jag bor fortfarande hemma med mamma och pappa och vi har 4 hundar. en tik ock tre hanar, 3, 4, 11 och 11 Jag går hur bra ihop med ALLA hundar Alltså vilka hundar det än är allt från valpar till gamla, FÖRUTOM våran gamla hanne, jag går inte ihop med han lika mycket som han inte går ihop med mig och vi har haft han, sen han var 10 veckor och nu är han 11 år, och vi går ändå inte ihop.
Så om du känner att ni inte "bondar" kanske det är dags att börja tänka på Omplacering medan hunden fortfarande är ung, om du inte har nån annan i din familj som har Bra band med hunden, isf kan ju denne koncentrera sig mest på hunden
Kan ju tillägga att jag och gammal näst intill hatar varann, så illa är vårt Band ''/
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Tack för svar! En enorm lättnad att höra att det kanske inte är så att jag är sjuk i huvudet eller nåt.
Ja, jag tränar med henne och leker med henne och vi gör saker bara vi två, just med syftet att stärka relationen. Kanske tar det bara tid. Jag vet inte. Det liksom skär sig mellan oss hela tiden. Hon vill inte direkt göra det jag vill göra träningsmässigt, och hon trivs inte så bra i miljön vi bor i, men det är inte alls en stor sak i det hela - för det är verkligen inga problem med henne, utan det som skaver är att vi inte passar ihop som jag önskar vi gjorde.
Men som sagt. Jag jobbar på det.
Jag känner igen mig väl, dock har det inte hänt mig med någon hund med med häst. Vi hade en häst för flera år sedan som jag inte fick något bra band med och det var absolut från båda håll. Jag kände verkligen hur illa hon tyckte om mig och jag måste faktiskt säga att jag verkligen inte gillade henne heller. Ju mer jag försökte bonda med henne så skar det sig ännu mer, så det fungerade aldrig tyvärr.
Hoppas det blir bättre för er!
Sälj hunden, det kommer ni båda att tjäna på.
Jag håller med. Överväg omplacering, inte bara för att "dumpa problemet på nån annan" eller hur du nu är rädd att känna, utan för att detta är en relation man ska vara glad med i 15 år. Det ska vara kul att ha hund och ibland skär det sig tyvärr.
Det är inget fel i att omplacera i din sits tycker jag.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag klickade inte med min hund frän hon började förstå lite med gester och olika ord och så. Man kan försöka leka ihop relationen i en passande lek annars kan omplacering vara det bästa för vissa hundar och människor funkar inte tillsammans helt enkelt