För tjock eller för smal?
Om revbenen inte känns tydligt på hunden utan man får trycka för att känna dem men rygg graden känns jätte tydligt.
Hur ska man då veta om hunden är för smal/tjock?
Jag tog hem en omplacering havanis/frise/pudel blandis på 3 år och hennes revben känns verkligen inte alls om man inte trycker men rygg graden känns jätte tydligt. Hunden har haft foderallergi men går nu jättebra på VOH aldrig reagerat på det (sa de tidigare ägarna) Och jag ger samma foder till min ena hund och hon går också jätte bra på det!
Ska nog ringa en veterinär och rådfråga om vad det kan vara men det är alltid bra att höra fler tankar om vad det kan bero på.

Om hunden är tjock sä är det nog inte på revbenen man märker det, utan mer på magen, som på de allra flesta hundar inte ska vara tjock och rund. Ryggraden känns definitivt på alla hundar om man känner efter, så det indikerar ingenting alls. Den känns på en tjock hund också. Hårlaget kan ju också dölja revben som skulle ha synts på en hund med tunnare päls.
Precis som hos människor, är fett reservenergi, sparad till senare bruk. Skadlig fetma är främst fett som är inbäddat mellan inälvorna, medan fett i muskler och strax under huden är mer lättillgängligt och därför omsätts i större utsträckning. Mer aktivitet och en måttlig minskning av fodermängden brukar ganska fort ta bort det ytliga fettet och en del fett i musklerna, medan fett inbäddat mellan organen tar längre tid att minska.
Metoden är samma. Mindre fodergivor gör att hunden måste ta av det lagrade fettet, och visceralt fett minskar också, även om det tar längre tid.
Så om hunden inte är tjock om magen är det inget att oroas över, men om du vill minska på fett under huden och i musklerna - "deffa" - är det samma som för människor. Foder utan tillsatt spannmål, möjligen mindre givor, och mer motion.
Är hunden däremot tjock om magen så är det mindre fodergivor under lång tid som ändrar på det, och normalt med motion.
Att man känner ryggraden kan tyda på att hunden är dåligt musklad, så gå på revbenen. Om du måste trycka för att känna så är hunden säkerligen lite överviktig. Hunden ska ha en tydlig midja och inte se ut som en tunna heller. Så det låter som om hunden mest troligt är dåligt musklad över ryggen, men låt en veterinär göra en bedömning, lättare när man får se och känna på hunden.
Om revbenen inte känns så är troligen hunden lite tjock, men känns ryggraden tydligt så är troligen hunden dåligt musklad, du behöver inte banta den, den behöver bara mer träning :)
Låter som att hunden är tjock men dåligt musklad. På min vuxna känner jag revbenen tydligt, men måste trycka lite för att känna ryggraden då den är inbäddad i muskler, hon är i perfekt hull.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Skulle säga som #2, 3, 4 att det är en tjock och omusklad hund, sedan är det ganska individuellt hur lätt hundar musklar sig.
Men är du osäker så kan du låta en veterinär bedöma.
≧◔◡◔≦
Tack för snabba svar!
Nästa fråga hur tränar jag upp ryggen bra? Hunden har tränat agility 3 gånger i veckan innan dock inget jag planerar att göra. Så vad kan göras mer än att motionera?
Då ska hon få mindre mat får se hur hon reagerar på det för hon gillar sin mat väldigt mycket hi hi ;)
Men VOH går väl bra att fortsätta med?
VoH är förvisso ganska energitätt, men samtidigt kolhydratsfritt vilket en del överviktiga hundar svarar bra på.
Ta promenader i kuperad terräng, baserat på blandningen så kanske hunden inte har så långa ben? men det kan annars vara en idé att gå i skogen över ris och på mossa för att hunden verkligen skall lyfta på benen, det kan göra gott för att stärka både rygg och ben.
≧◔◡◔≦
Att gå i ojämn träng gör vi redan hon har ärvt väldigt mycket från havanias och frise kroppen så ja hon har korta ben. Finns inga fler tips på att stärka hennes rygg snabbare?
Ska jag ge mindre mat eller ska jag fortsätta med de hon får nu?
Hur länge har hon fått VoH?
Man kan även simma, använda klövjeväska eller använda viktmanschetter på benen.
≧◔◡◔≦
sen 1 år tillbacka

Vilken V&H äter hon? Du kanske kan byta till valp, då den är bra till lite runda hundar.
Gå promenader i terräng, gärna i ris, sand eller högt gräs, gå i backar, grustag, se till att hunden båda travar och galopperar, så får du mer muskler på den.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#11 Valpfoder ska innehålla mer för att bygga en kropp än ett vuxenfoder ska göra så att ge valpfoder till en överviktig hund tror jag inte är någon bra idé eller är det något speciellt med V&H? Om det är det så borde det i teorin vara dåligt för valpar…
#12 - VoH valpfoder innehåller mindre fett, men lite mer protein än vuxenfodret. Sammanlagt mindre mängd energi (men ändå ganska fett)
#13 Är det inte bättre med någon form av bantfoder eller ge bukfylla för att stoppa hungern?

314 Bantarfoder är torrfoder med en massa kolhydrater. Bättre att fortsätta ge färskfoder och byta till ett med mindre fett. Det går även att ge mindre mängd, kanske fylla på med lite grönsaker för att ge mättnadskänsla, och så klart motionera mer.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Själv tycker jag inte något av VoH:s sorter duger som bantningsfoder. Dom är alldeles för feta för det, men hundar är olika. Möjligtvis de två sorter med ris i.