Islandsföl söker ägare
http://www.neverneverland.se/horses/
Vill uppmärksamma så många som möjligt vad som sker på island! Hoppas även att det kan räddas en del föl till bra hem i sverige.
Önskade att jag hade möjligheten att ta en själv, men jag har inte tiden som krävs med en unghäst.
Detta är ett hund forum ;)

Jag vet men det ligger i OF ;) & många hundägare har även ett hästintresse :P
Åh om jag bara hade plats och pengar

Hur gör man för att rädda dessa föl då? Kostar? Är dom sjuka när dom kommer då eller? Förstår inte riktigt fast jag läst det du länkade till.
#4 De är friska och står kostnader på en sida.. Om importen var det väl. Blir väl 22-23 000 totalt eller nåt tror jag det stod…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Men vad kostar det att köpa annars då?

Fölen är friska. De har vuxit upp tillsammans med sina mödrar i stora flockar. När de är avvanda slaktas de om inget ham har hittats.
Det som kostar är främst själva importen & kostnaden slutar runt 20-25 000
#6 Vaddå annars? Köpa fölet men inte ta in det till Sverige eller hur tänker du nu?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#6 bor du på island kostar fölet ca 4500 tror jag :)
Tror att svenska islandsföl kostar ungefär lika mycket som dessa islänska om man räknar med importkostnaderna

#8# Med annars så menar jag vad kostar det att köpa från andra ställen på Island som inte tappats på blod förstås. :)
#10 Det är inte fölen, utan stona som har tappats på blod. Vad föl kostar beror helt på vad det är för föl… Kan variera extremt mycket i pris. Men lite dyrare än de där är väl de flesta i alla fall, antar att de där säljs för slaktpriset eller nåt..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Dessa föl säljs till slaktpris ja. Islansföl är dyra normalt & jag gissar på att de kostar ungefär lika mycket på island som i sverige normalt. Ska se om jag kan ta reda på det
Stona är inget annat än just "blodston", men hingstarna är godkända avelshingstar. Oftas yngre individer som "övar" innan de går in & blir stora avelshingstar.
#12 Nej, inte lika dyra som i Sverige. De håller alltid ner priserna på Island, så att priset för häst plus import blir billigare än för "samma" häst i Sverige.. Så att det lönar sig att importera. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#13# Det kan inte stämma Alex. För det finns billigare föl som är födda här i Sverige än 22000 kr. Dom brukar väl ligga på ca 18000 kr ca. Fast då kanske det är en bättre pappa från Island. Känner ju inte till det där med vilka som är bra hingstar eller inte som du gör.

Tycker oxå att det låter konstigt. För isf skulle ju samtliga föl på island säljas för slaktpriser (ungefär iaf) & det verkar ju inte rimligt. Men jag är inte alls insatt i islandshästar utan känner bara tjejerna som startat detta ytligt via ett gemensamt hundforum
Beror som sagt på vad det är för föl, hur gammalt det är osv. Finns föl i samma ålder för 40 000 i Sverige också så.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja, ruskigt är det iaf. Synd att dom inte kan sälja fölen som vanligt.
#15 De försöker hålla ner priserna ja. Annars skulle de knappast kunna sälja så mycket hästar utomlands.. Går ett plan i månaden från Island till Sverige (förutom sommaren då det är uppbehåll) och är runt 60 hästar på varje plan. Inte skulle så många importera hästar om det var mycket dyrare än att köpa från Sverige…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#18# Men det har ju att göra med att dom kanske vill ha just den hingsten som pappa till sina föl som finns på Island också. Det är ju inte alltid priserna som gör att folk köper från Island. Man köper ju många ggr "grisen i säcken" för folk åker ju inte till Island som du nu gjort alltid och tittar ut sin häst. Många får ju eksem när dom kommer så vete tusan om det inte är billigare att köpa en svenskfödd häst iaf i längden.
Fast nu var det att vi skulle köpa dessa föl som annars slaktas.
#19 Jo, såna som sysslar med avel. Men det är extremt mycket familjehästar som importeras, och inte tusan skulle folk importera en skogsmulle om det kostade upp mot 100 000… Självklart importerar inte folk pga priset. Men de skulle knappast importera om det var hutlösa priser.
Och jag råkar veta att de håller lägre priser på hästarna där, just för att folk ska importera därifrån. För de kan inte sälja alltför många hästar inom landet…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Men usch vad hemskt.. :( Kan inte ha någon häst nu, men det gjorde verkligen ont i hjärtat att läsa
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag är väl en av de få som inte gillar hästar tack vare att jag är rädd för dem :(
Hästar är underbara djur..
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vad man önskar att man kunde hjälpa något av fölen, de är underbara.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Åh :/ Synd att jag varken har pengar eller stallplats till ett iaf.. ;P