Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 549 ggr
ThereseW
0

Hundar & mindre djur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker era hundar om mindre djur?

Frodo är ganska van vid det mesta, kaniner, marsvin, möss osv. och bryr sig inte så mycket. Katter har han vuxit upp med, så de är mest bara intressanta om dom kutar iväg från honom, det tycker han e skoj :)

Min mors parson russel terrier Sture är väldigt jaktig på gnagare, han blir skogstokig och totalfokuserad på sitt byte. När det gäller katter så är det stor skillnad på hans egna damer & sånna han träffar ute. Okända katter jagar han gärna, medan han har ett riktigt kärleksförhållande med sina tre flickor hemma. Han har ett riktigt harem :)

Nelson är fortfarande väldigt busig med katterna och jagar dom gärna, kanonkul :) De enda smådjur han har träffat är mössen, och dom är han väldigt nyfiken på. Det är lite svårtolkat vad han vill göra med dom, jag tror inte att han skulle få för sig att sluka dom direkt men nog vill han gärna busa lite…

KerstinP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gullig bild. När min hund träffar på ett mindre djur lägger hon sej gärna ner så hon kommer i samma nivå. Hon är väldigt snäll men hon busar gärna med dem också.

FummelFia
0

Min hund han jagar gärna katter men kaniner och liknande dom vill han gärna busa med. Dom måste ju vara riktigt roliga enligt honom eftersom dom skuttar :P

Ninja
0

Våran hund älskar allt som rör sig. Speciellt om det är litet och luddigt. Han kan ligga i timmar och bara titta på lilla djuret (som kan vara en hamster, råtta, kanin eller en katt som han inte känner). Det roligaste var nog när våran förra kanin (som var inomhus på vintrarna) var lös och skuttade runt i köket. Pajas (hunden) låg och var överlycklig över att få vara så nära, så helt plötsligt tar Snurre ett stort skutt och hoppar över Pajas, går runt och hoppar över han igen. Så gjorde han några gånger och Pajas tyckte det var jätteskoj att få så mycket uppmärksamhet =)
Tyvärr så blev inte Snurre så gammal, för en sommar när han var ute så hade en stor hund (anatolisk herdehund) rymt från en granngård och nästan tagit sig in i buren.. Några timmar senare var Snurre död, troligen av chocken för att han blev så rädd =( Så alla hundar är knappast snälla med smådjur, men om man vänjer dom försiktigt så kan det gå bra.

Faxlin
0

Mina hane var helt underbar när han var yngre, nu börjar han dock bli lite gammal och trumpen.
Men jag kunde säga åt honom att det var: Mammas kanin (eller ja vad som helst), vakta den.
Sa jag så vaktade han den mot allt. Vi hade en granne för några år sedan som hade kanin, han trodde inte på mig. Så jag traskade hem efter hunden. Vi gick in i grannens vardagsrum där kaninburen var. Jag sade åt Sacko (min hane) att lägga sig ner. Gick fram klappade på kaninburen, sa: Det är mammas kanin, vakta den!
Så låg han bara där, jag gick därifrån. Sa åt grannen att testa att gå fram till sin kanin, det gick inte. När han kom närmare än två meter ställde sig Sacko upp och morrade och visade alla tänderna. hihi
Lite häftigt, men grannen anklagade mig inte för att ljuga något mer i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Klettermus
0

Min hund Indy är uppväxt med kattor,så dom låter han vara i fred .

Men jag som gammal musuppfödare har här hemma några tammöss i några burar,om dom är han mycket intresserad av,han börjar helt enkelt och stirra på dom och sedan börjar hans svans och darra och sedan hela kroppen.

Han blir helt vimsig när han får lukt på dem.

Ute i skogen brukar han gräva och snusa i alla hål han hittar där.

Kanske han någon dag hittar en skogsmus.

Sessan
0

Mina hundar bryr sig inte men syrrans shelties bästa vän är en hamster. Han kan ligga och se på den i en timma! När han kommer hit och hälsar på springer han alltid iväg till gerbilerna och ser på dem tillika som han gnyr lite.

Han är riktigt faschinerad av dem!

Alex
0

Mexx älskar mindre djur, vill leka med allt. :P Tyvärr så brukar inte grannkatterna vilja leka med honom så de springer iväg, vilket ibland resulterar i att Mexx tar en liten joggingtur utan mig…

Fast är det katter som är vana vid hundar är det inga problem. Andra smådjur har han väl inte träffat så mycket, så det kan jag inte svara på… Men insekter är himla roliga leksaker! :P Spindlar och andra småkryp kan han ligga och leka med i evigheter, ligger på rygg och rullar sig bredvid dem och håller på… Så brukar han flytta på dem också, lyfter upp dem jätteförsiktigt i munnen och lägger dem en bit därifrån… Fast efter ett par bad i Mexx mun brukar insekterna vara mindre levande och rörliga, och då är de ju inte lika roliga längre… Så då blir det mattes uppgift att slänga bort dem. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

mirran
0

Det finns lite sådär jaktinstinkt i min hund när hon ser smådjur. ^^ En gång när min mus levde så hade hon rymt och Rhea, min hund ^^, tog henne. Hon tog den inte hårt. Men hon hade käkarna över den så den inte kunde smita. Men de gick bra med musen. Rhea var ändå sådär försiktig. Som att hon förstod att den här fick man inte göra illa. :)