Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 640 ggr
klarajosefin
0

Är min hund deprimerad?

Jag har världens gladaste flatcoted retriver på två år. Han brukar vara glad och livlig men sedan vi kastrerade honom för ca 14 dagar sedan så är han nästan motsatsen av vad han brukar vara. Han är trött, hälsar inte när man kommer in i rummet, osv. När han är på hunddagiset beter han sig också konstigt. Vill inte leka med andra hundar och står mest och tycker synd om sig själv. Som sagt han brukar vara världens gladaste och pigga hund. Vi börjar fundera på om han har blivit deprimerad! Har läst om det tidigare, att hundar kan bli det efter kastrering. Någon som har någon erfarenhet av detta eller som känner igen sig att sin egen hund betet sig såhär? Och du gör det, hur långt tid tog det för din hund att komma ut ur det stadiet? 

Tacksam för svar! 🙂

Sjöstjärna
0

En bekants labbe reagerade på samma sätt efter kastrering, men det var tyvärr inget övergående utan en permanent personlighetsförändring. Tydligen är det ganska vanligt att kastrering medför större eller mindre personlighetsförändringar, men det är mycket vanligare att det bara är små förändringar. Men man kan ju hoppas att det går över igen på din hund.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

russin
2

Kolla så hunden inte har ont efter kastreringen - att alla stygn är borta mm

Lojs
0

Mina föräldrars ena hund verkade deprimerad efter kastreringen, men sedan blev han sitt vanliga, glada själv, men med mindre utfall osv.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[TeamGolden]
0

Det är nog vanligt när de kastreras, för det första kan de givetvis göra lite småont då de ändå blivit opererade + att man tar bort en del av hur de var innan, därför tar det ett tag för hunden att hitta sig själv igen :) 

Min hane har blivit mycket trevligare sen han kastrerades för över ett år sedan, mindre utfall, mindre skäll, går lättare ihop med andra hundar och är gladare och bryr sig mindre om löptikar så mindre stress m.m

lisa90
0

Min hund var också hängig ca 10 dagar efter kastreringen, men sen blev han sitt vanliga jag. Jag skulle ringt och rådfrågat veterinär i vilket fall, efter 14 dagar borde han ju inte ha ont längre. Alltid bättre att ringa en gång för mycket :)

redstaryena
0

#0 Samma med min Nemo.Tror inte att livslång personlighets förändring är särskilt vanligt Men något jag tror på är att det kan ha en viss betydelse hur hunden är när dom knippsar nötterna. Om hunden är mitt i tikarnas höglöp eller verkar ha lite mer testosteron  än vanligt, då ska man försöka avvakta med att boka tid.  Just det  tror jag kan bidra till eventuell personlighets förändring. 

PS Vänta absolut inte med att byta foder till kastrerade hundar. Ett litet hel*** att få ner dom sen i normalvikt

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.