Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 6182 ggr
sophiac
13

Feta hundar är inte hälsosamt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det med folk som tycker om feta hundar?! Särskilt mopsar ska tydligen vara så feta att de knappt kan ta sig fram. Två personer på två dagar har kommit fram till mig och undrat vad det är för ras på min hund och när jag svarat mops har dom svarat "ne men oj, vad mager hon är" du ska se till att hon tjockar på sig" en annan sa "ja nu är hon ju klar på höjden nu ska hon bara gå upp i vikt", " det är så mopsar ska se ut, de ska växa mest på bredden" fyfan vad arg jag blir. Här är min undernärda mops

Skorpion76
4

Lysna inte på de där människorna! De bara mopsar upp sig utan a veta et dugg om hundar! Nu är inte mops min favoritras, men in hund ser fin ugtt i alla fall! Dessutom är de inte hälsosamt för hunden om den är för fet!

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[melowi]
11

Helt ärligt, det här var den första mopsen jag sett som inte varit fet 😮👍

LouiseKW
3

Förstår din reaktion, så känner jag också när jag träffar personer ute på promenaderna. 90% utav dom vi träffar tycker vår JRT är för smal, slänger in en bild på min "magra" JRT. Tog upp det med min pappa som föder upp hundar och han säger att dom flesta vill ha "lite" hull på sina hundar, men som sagt det är inte bra för dom om dom har för mycket hull.

Jag tycker din mops ser ut att vara i perfekt hull, alltid tråkigt när man får sådana kommentarer ifrån personer man möter ute på promenader.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Mischa
2

En del människor har en allt för skev bild av hur en hund i gott hull ser ut och inom vissa raser så är övervikt en norm.

Jag har förövrigt också en mage/tunn hund enligt vissa…

≧◔◡◔≦

Fialialej
0

MIn hund är också väldigt tunn enligt många, men perfekt i hull enligt veterinären.

"På natten är alla katter svarta"

-Aida-
2

Att en hund ska se ut på ett speciellt sätt är ju bara folk som tycker och tänker helt snurrigt tycker jag, en hund är ju en individ som vilken annan som helst, alla är olika och de måste få se ut på just deras sätt precis som oss människor.

Turast
3

Här är min "underviktiga" hund ;) pga hans djupa bröst korg blir han ofta kallad undernärd/för smal :c han är dock i helt perfekt skick ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

sophiac
1

#3 man ser ju klart och tydligt att din hund är alldeles lagom :) #7 ser verkligen inre att han skulle vara "mager" lagom i hullet :)

sophiac
0

Det som gör mig mest arg är att den ena som gång på gång påpekar hur smal och tanig hon är har också en mops som är smällfet och det värsta är att han är stolt över det… Han går MAX runt kvarteret med den stackars mopeden ska nu ta en kull på detta feta spektakel :(

sophiac
2

Mopsen ska det stå.. Inte mopeden haha.

Em_
4

För mig är det tvärt om, haha. Folk undrar i all välmening om min finska lapphund inte är lite väl kraftig. När de väl grävt sig ner till revbenen ändrar de uppfattning ^^ Fast det är lurig med hundar med mycket päls. Svårare att lägga märke till om de ändrar vikt.

Skorpion76
2

#7 Din hund ser riktigt bra ut! Att han skulle vara undernärd är bara skitsnack!

sophiac
0

#12 tack! :)

Skorpion76
0

#13 Vad är det för ras på honom?

sophiac
0

#14 hon är en mops

Skorpion76
1

#7 Vad är det för ras på honom? Sophiac; din hund är en mops. Det ser jag, men om hon är så mopsig är svårt att svara på. Jag råkade rikta frågan till fel medlem.

[Becka889]
1

Hellre lite för smal än tjock! Tyvärr är det väldigt vanligt med hundar, oavsett ras, som har lite väl mycket att ta utav. Skamligt tycker jag då det märks på dem att de tycker det är jobbigt att vara tunga. Ändå värre när de har valpar som är tjocka!

Tycker alla ni som lagt upp bild i tråden har hundar med precis lagom hull! :)

Grace2009
2

#16 Jag lägger mig i och säger att jag är tämligen säker på att han är en korthårig collie =)

Misarn
3

Det är inte ovanligt att se överviktiga Leonberger, när ägarna sen säger att det är pälsen som gör att dom ser överviktiga ut, när man ser att hunden är klotrund så är det bara bortförklaringar. Oavsett ras så borde folk inse att en för tjock hund aldrig är bra och att det blir väldiga påfrestningar på leder m.m. Vi har fått väldigt mycket beröm över hur smala,snärta och vältränade hundar vi har, och det är ännu viktigare på Alice att hon håller sig i form med sin Spondyros och OCD, vi har då aldrig hört att dom är undernärda och för smala, fast iof så tyckte dom att Alice var i bra form när hon var som dåligas med Hypotyerosen, och då var hon undernärd och mager. Så det finns nog folk till allt, men jag tror det är vad deras bild av en sund hund är, som har betydelse, och tyvärr så är det okunskap. Dom vill säkert väl, men om någon skulle kommentera mina hundars kropp och hull så svarar jag upp och förklarar om det dom säger är fel.

Turast
1

Ja hunden i vattnet är min Korthåriga Collie på 10 månader :) brukar få kommentarer om att han tränas för hårt också då han har rätt rejäla muskler haha.. man gör alla fel man kan med sin hund enligt andra ;)

Underbarn
2

Första mopsen jag också ser som är i normal/bra hull. det är samma med hästar (inte alla men inom skogsmulle eller dressyrmänniskorna) en fet "hingstnacke" som de tror är muskler men som är fett depåer ;)

Vizzla
10

Det har ju gått larm om att föräldrar inte ser att deras egna barn är feta. Antar att vi börjar tappa greppet om vad som är hälsosamt och vad som är sunt. 

Ingen hund eller människa mår bra av övervikt! Människan kan välja på ett annat sätt än vad hundar kan. Så var stolt att din hund inte är överviktig med alla risker det medför.

I många raser börjar man ju dela upp i jakt/bruks variant (smala) och utställningsariant (som ofta blir större och fetare). Helt sjukt enligt mig.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

sophiac
1

#22 Helt rätt, håller med dig till 100%

RebeccaG
0

Jag kan aldrig tänka mig hur det skulle vara att ha en fet eller överviktig hund, då vi aldrig haft det. 

Personligen så ser jag att en hälsosam kost och motion håller hundar(och människor) i bra hälsa och kondition. 
Det finns ingen mening, nytta eller nöje med att göda sig själv eller sin hund och ska jag vara helt ärlig så förstår inte jag hur man gör en hund fet heller, då jag aldrig lyckats😂
(de hundar vi haft hemma under min livstid har alltid varit slimmade muskelpaket)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Vizzla
3

Hundar har olika ämnesomsättningar och t ex kastrerade hundar har ju lättare att lägga på sig. Vi har fått kastrera båda våra av medicinska skäl och det blev ganska snabbt skillnad i vikten. Så vi har fått byta till ett lightfoder då vi inte kan dra ner så mycket på den vanliga maten då de till slut får näringsbrist…

Sen måste man ju hela tiden vara medveten om detta och kolla vad hunden väger, känna efter revbenen osv. Man vaknar ju inte upp en dag och plötsligt är hunden 10 kg tyngre…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Skorpion76
1

#17 Ja. hundarna i den hä tråden ser bra ut!

Ixectrona
1

Folk har tydligen fått för sig att hundar ska inte ha midja, utan ska se ut som labradorer och mopsar i dagens utställningsring. (Och alla vet att vinthundar är halvt ihjälsvultna av sina ägare för att se ut sådär.😛)

emsyzz
0

Ja tyvärr är allt för många hundar överviktiga. Efter en period då vår hund var väldigt underviktig och inte åt så är det svårt att börja ge honom mindre mat nu när han gått upp. Man har alltid fått tvinga i honom mat och så ska han plötsligt inte få så mycket han vill… Det blir en inställning för mig att tänks annorlunda. Jag tränar honom mer än vanligt och minskar ner på godiset men mamma & dagmatten är väl de riktiga bovarna. Om inte de förstår att han börjar bli tjock så hjälper det väl inte så mycket att bara jag försöker göra något åt det.. Vår hund är smalare än snittet av dagens hundar och många skulle nog säga att han var helt lagom men jag tycker absolut han är för rund nu. Jag tycker inte att någon av hundarna på bilderna ovanför ser för smal ut! Lagom i min mening!:)

Cahira
2

Är inte konstigt att mopsar är kända som en ras som har andningsproblem om statistiken är grundad på fläsk på ben. :S Visst gör kort nos och knipta näsborrar sitt, men övervikt är ju döden för att andas fritt. Finns ju ingenstans för lungorna att ta vägen och de måste ju lyfta vikt för varje andetag liksom.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

sophiac
2

#29 Detta är verkligen SÅ sant! mycket på grund av deras andningsproblem ligger till grund av övervikt. Sen är ju deras korta nosparti inte gynsamt…men övervikt är en stor fara när det gäller hundarnas hälsa.

Ellen89
2

Japp nagra har sagt att min tik ar mager… men tycker hon ar perfekt nu. 

TS- Din mops ser jattefin ut! Jag skulle absolut inte mata den mer. Folk glommer att det inte ar bra for deras halsa att vara feta.

sophiac
0

#31 tack! Din tik ser ju vältränad och sund ut! :)

sophiac
1

Här är hon igen, på span vid havet!

sophiac
1

Min pärla!

gabrielita
0

Känner igen mig exakt! Min lilla papillon klagar alla som kommer fram till mig med "Åh vad kort hon är", "åh vad smal hon är", "ger du inte henne mat?"Blir så himla irriterad!

RebeccaG
0

När jag har med mig korven till skolan så säger alla likdant. "Men hjälp vad smal han är!"

Han är rätt slimmad & välbyggd då han faktiskt jagar, så jag ser honom inte som fet. 
Dock antar jag att de korta benen får allt annat att se större ut😂

| Youtube

Misarn
1

#36 Vad roligt med en till som har BAN, har haft ett par stycken inom familjen och det är verkligen härliga hundar :-)

RebeccaG
0

#37 Ja verkligen!🙂
Jag utbildar mig till djursjukvårdare och Molle är mer än villig försökskanin till både mig och klasskamraterna.
Väldigt trevlig familjehund också + att mamma fick sin rådjurshund😊

| Youtube

Misarn
0

#38 det är otroligt trevliga familjehundar så länge dom får jaga, pappa jagar och den kombinationen har fungerat väldigt bra, vart är han ifrån?

RebeccaG
1

#39 Molle kommer ifrån Tabass kennel 🙂
e. Svch Sjch Such, Motvindens Rum
u. Sjch (2 cert utst.) Wildbasen Calista("Stina")

| Youtube

minbebis
4

Tvärtom här. Min blev kallad fet förut när hon inte var det för den där förbaskade pälsen och ärligt talat såg hon inte särskilt "lagom" ut förrän hon kom upp från vattnet första gången och man fick se vad som fanns bakom allting. Fick alltid kommentarer om att jag ger henne för mycket mat, sådär mycket fick aldrig deras hundar, hon måste gå ner etc. Ärligt talat såg hon tjock ut för alla former försvann under pälsen. En period så fälldes all päls, har fortfarande före och efter bild på det men går inte att visa med den här uppdateringen eller något. En av dom som alltid klagade sa en dag när pälsen var borta "jag sa ju att hon behövde gå ner, hur mycket gick hon ner?" Svarade att hon gått upp 1 kg sen hon sist klagade :P

Cahira
3

Päls är otroligt missvisande. Alla trodde att Ådi var så snygg och perfekt hull, men tog man i honom var han ett staket under.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Linnea
2

Jag brukar mest få positiva kommentarer om min golden. Många har sagt att det är den första golden dom sett som inte är fet (hon är lagom).

Skynda långsamt så går det fortare.

Wellcraft
3

Min undernärda dagmatte hund, pinscher. Både för smal & för tanig, men hon är i perfekt hull o välmusklad.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Skorpion76
0

#31 Snygg hund!

Vattnadal
3

Vi är så less på feta hundar nu, att vi ska göra något åt det i vår stad. Jag har Draghundcenter, Moa har Moas hundtrim i mina lokaler. Juni ska vi ha tema hälsa, och ha lite föreläsningar, försöka ha kampanj på bra foder, få folk att motionera hundar mm.

Detta dök upp då en väldigt överviktig kortnosad hund nästan dog på trimmet igår. Nej, han dog, men tack vare att vi har veterinärer till granne, hann de få liv i honom igen med adrenalin och syrgas. Han ska väl väga 5 kg, vägde mer än 8, så det är ILLA. Hussen fattade inte ens att hunden var tjockl, och då kände man inte ett ben i kroppen på honom, riktigt otäckt!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

DarkVampireWolf
2

Usch, vad är det med människor nu för tiden? Hundar dör i förtid om de är för tjocka och mår inte alls bra av det. Det är bara okunniga som säger att de ska gå upp i vikt… Din mops är i perfekt vikt! Jättefin! :)

Skorpion76
0

#44 Är det din hund till vänster? #45 Fy katten! (Nej, jag har absolut ingening emot katter!)

Wellcraft
0

#44 Dagmatte hund, den högra är min :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Patriszija
0

Oj vad många som fått konstiga kommentarer! Det är aldrig någon som påpekat nått om mina hundar. Nu ser en av dom väldigt överviktig ut och väger 10kg istället för sina normala 7kg pga att han går på kortison. Men endå ingen som påpekat nått tack o lov :). Tycker allas hundar ser ut att må jättefint!

Oshibwa
0

Haha det var som min exsambo. han var ''kärleksblind'' och hans hund var RIKTIGT överviktig och det sa veterinären också. Men han menade på att det syns bara att hon mår bra och får mat hemma….. Sen hennes andningsproblem så skyllde han på att det blev efter hon opererade bort en tand/det är åldern osv osv. Hopplöst att försöka banka nå vett där inte…

En pitbull ska inte låta som en traktor när den andas…

Gullan_J
3

Likadant med labbarna. En fin labrador ska se ut som en korv och en hälsosamt byggd Labbe får otroligt dålig respons från domare. Uppfödarna av min labbevalp satsar på hälsosamt byggda hundar (smala och långbenta) istället för korvvarianten som ofta har höftledsdysplasi och andra fel. Bra byggda labbar får ofta kommentarer att dem är undernärda… Nej det går utför för flera raser!

-Bättre ökänd än okänd

FjantYoda
4

#19 på tal om leonberger så minns jag att jag såg något svenskt veterinärprogram där en leonberger kom in med höftproblem och veterinären sa att den behövde gå ner MINST 5 kg och ägaren "Nej veterinären har fel, det står om leonberger att dom väger så här mycket" 

Då blev jag smått rädd! Då stirrar man sig bara blind på en faktatext om rasen än sin egen specifika individ! 

Lägger in mig själv till skalan av folk med "Du måste ju ge han mer mat så han slipper vara så mager"

Bara, ja för han får ju inte alls riktigt fett foder och betydligt mer än rekommenderade och tja.. den som mest klagar äger en mycket fet hund!

Bjuder på en bild på mitt "skelett" från i Påskas! Nu har han dessutom gått upp några gram mer!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Skorpion76
1

#3 Du har också en fin-fin jycke! Både som Avatar och på bilden!

Thaisilk
0

Nu är det så att en mops SKA HA EN KORT OCH BRED KROPP!

Det många tror är fett är istället en rejäl kropp. Jag vet inte hur gammal TS:s ännu outvecklade mops är, men den verkar vara ung och ser ännu mkt outvecklad ut i bröstkorgen. Den motsvarar knappast mopsstandardens krav på en kort och kompakt kropp.

Följande är mycket viktiga kännetecken för en bra och rastypisk mops:

Helhetsintryck Mops skall vara tydligt kvadratiskt och kompakt byggd. Rasen skall vara ”multum in parvo” dvs. (”mycket i litet”). Den skall ha kompakt form och vara proportionerligt byggd med kraftig muskulatur - i det lilla formatet.

Viktiga måttförhållanden: Rasen skall tveklöst vara kvadratiskt och kompakt byggd.

Kropp Kroppen skall vara kort och kompakt. Bröstkorgen skall vara bred med väl välvda revben som når långt bak.

Visst finns det feta mopsar men det tyder på stor okunskap att inte kunna se skillnad på fett och en rastypisk kort, bred och kvadratisk kropp!

[Konstig]
0

vad väger din mops

Misarn
4

#55 men det är stor skillnad på en bred och kompakt kropp och en överviktig och fet kropp, och det är inte svårt att se skillnad. Ärligt talat är Ts hund den ända av alla mopsar jag har sett ( jag har sett en hel del) som ser sund och hälsosam ut. Rasstandarden ska vara ett riktmärke av hur en sund ras ska se ut, men det borde man veta om man är insatt, att dom flesta rasstandarder borde ändras och ge mer specifika riktlinjer för att den inte ska feltolkas. Hur många raser ser vi inte idag som ser skrämmande fel avlade ut, som rasstandarden är feltolkad och aveln går åt helt fel håll. Bara för att en rasstandard säger att rasen ska väga 6,5–8 kilo så bör den inte ligga på 8 kilo. Många vet att om man är överviktig så påverkas hjärtat,andningen och lederna negativt, samma sak gäller för alla levande individer. Jag vet att gäller det mina hundar så får dom hellre vara lite för smala än för feta, för jag vill att dom ska kunna leva ett så långt och friskt liv som möjligt. Men sen ska man inte stirra sig blint på siffrorna, muskler väger mer än fett, får hunden lagom med mat, bra varierad motion, och får möjlighet att bygga muskler kommer det också finnas en midja, man kan se konturer av skelettet men främst musklerna. Dom flesta vet att man inte ska följa foderrekommendationerna till punkt och pricka. Foderleverantören vill sälja, är inte konstigt med det. Vi ger definitivt inte våra den mängd som står skrivet, då skulle våra bli överviktiga. Alltför många hundar är feta och överviktiga idag och det baseras på okunskap, det är ett stort hälsoproblem som man måste råda bot på.

Rafflan
2

Vissa raser, bla mops och labrador går bättre på utställning om dem är större/kraftigare = feta…

Så då tror folk att det är ju så dem ska se ut, helt sjukt men sant :(

Thaisilk
1

Både mops och labrador SKA ha förhållandevis mer omfångsrika kroppar/bröstkorgar än andra raser. Det är bröstkorgens speciella form/rundning, bredd, djup och längd - inte fett! - som ger den önskvärda omfångsrika kompakta kroppen.

Många förväxlar kroppens omfång med fett. Många lägger också tyvärr på extra fett för att mopsen eller labben ska se mer välutvecklad och standardmässig ut i kroppen än vad den egentligen är.

En "smal" mops behöver inte alls vara särskilt smal, den kan däremot se smal ut för att den inte har en tillräckligt omfångsrik kropp.

Många här tycks inte förstå skillnaden mellan fett och stor kroppsvolym pga omfångsrik bröstkorg utan tror att det är samma sak.

Gullan_J
5

#59 Jodå man/jag ser skillnad på en fet hund och en välutvecklad hund. Och tyvärr avlas det på att bröstkorgens utveckling ska "sprida" sig över resten av kroppen. Det ger sjuka hundar. Och dessutom så får ju labbarna gärna bli ännu grövre så då blir det övervikt på den ohälsosamma kroppen. Den gamla modellen/jaktmodellen på labbar tycker jag är den perfekta modellen. Jag säger nej till den nya generationens labradorer som ska ha korta ben (speciellt bakben),otroligt grov kropp överhuvudtaget och helst utan midja. Önskar att fler uppfödare började avla labbarna för kroppsfunktion istället för domarens poäng.

-Bättre ökänd än okänd

Misarn
7

#59 Dina argument håller verkligen inte. Det säger sig självt att alla raser har olika byggda kroppar men det innebär inte att det rättfärdigar att man övergöder sin hund till fetma, övervikt och en mäng följdsjukdomar. Har man ett sunt tänk och ett par ögon att se med så är det verkligen inte svårt att se skillnaden. Labradoren har inte större bröstomfång än andra retriever raser, skillnaden är att dom har kortare ben och blir övergöda, likaså gäller mopsen. Dobermann och Dalmatiner däremot har större bröstomfång och djup men inte tusan övergöder ägarna hundarna till fetma och gör så att dom ser överviktiga ut. Om man kollar på utställningslabradoren och jaktlabradoren är det skillnader med hästlängder, likaså med Golden retriever och många andra raser som man delar upp i två grupper: - Utställning och bruks/jakt m.m. hur kan man tycka det vara riktigt att utställningsvarianten ska ha kortare ben, vara fetare med obefintlig hals och midja, ha mer päls och se allmänt sjuka ut. Hundar som inte kan röra sig,andas eller se naturligt med sina ögon för att det är rynkor och päls ivägen? Det finns inget samvete om man försöker rättfärdiga att ha sönder raser för sin egen fåfänga och för att vinna priser. Inte undra på att aveln och hundarnas hälsa är påväg käpprätt neråt.

Linnea
3

#59 Det är så himla enkelt att se om hunden är fet. Känns inte revbenen så är den fet. Är den jämntjock från frambenen till höfterna är den fet. Man kan inte avla fram en hund som är jämntjock eftersom det är ett mellanrum mellan revbenen och höfterna. Det enda som kan fylla ut det utrymmet är fett.

Skynda långsamt så går det fortare.

Skorpion76
0

#20 Han ser ut som en välmående hund.

Turast
1

#63 tack han mår prima :)

angående bröstomfånget så har min collie djup bröstkorg och den är tydlige men inte fan ska jag fylla ut hans midja med fett bara för att han har stort bröstomfång? 
Ska vinthundarna också bli "utfyllda" då? Deras bröstkorgar är ju extremt djupa och ar stort omfång i jämförelse med resten av kroppen. 

Nej förstår inte varför inte folk kan förstå att hundar ska vara smala men musklade (alltså inte magra) och kunna röra sig FRITT

Skorpion76
0

#64 Det förstår jag att han gör!