Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2803 ggr
-Aida-
3

Vad är dominans beteende?

Alla har så fruktansvärt olika åsikter vad som är dominans beteende och inte.
Kort och gott min sambo påstår att min valp är väldigt dominant av sig för att han lägger tassen på honom, de ser jag som en hund som leker eller bjuder in till lek, de är så han börjar sen blir han busig, normalt hund beteende för de är väl så dom leker med varandra? Men han verkar inte tro på mig, han bara påstår att de är dominans hela tiden.
Han har också börjat jucka ett par gånger mot en leksak han hållt i munnen, de ser ju inte så trevligt ut, de avbryter jag även om jag är osäker på vad de betyder, jag låter honom lugna ner sig innan han får leka vidare, de är väl i alla fall ingen parning då han bara är 5 månader, blev tillsagd förut att de berodde på stress medans en annan påstod att de va dominans och måste avbrytas, en tredje sa att det var parning, i härliga hund tidningen säger dom att de är rang ordning dom avgör.
Alla dessa teorier hit och dit man vet ju varken upp eller ner. <<

[Becka889]
6

En fråga som kommer få massvis av motsägande/olika svar. Generellt tycker jag man får ett sundare förhållande till sin hund om man slutar tänka på dominans över huvud taget (både ifrån hundens och människans sida) och istället fokuserar på att forma beteenden man vill ha och jobba bort andra man inte vill ha.

Enligt mig kan man ändå aldrig veta till 100% om det hunden gör bottnar i dominans eller ej, det är en tolkningsfråga eftersom vi inte snackar samma språk ;)

EDIT: Ja normalt sett så är en tass invit till lek alt kel, i mina ögon/erfarenheter :)

Em_
1

Bra sagt Becka889! 

Tror att domninans handlar om osäkra ägare. Känner man att man inte har kontroll över hunden blir det viktigt att hävda sig och bekräfta för sig själv att man bestämmer. Trygga harmoniska ägare vet att de har kontroll. De har verktygen att klara av okontrollerade situationer som uppstår. Vet man att man bestämmer/har kontroll kan man ta t.ex. en lekinvit med ro utan att känna sig kränkt och göra en maktkamp av det.

-Aida-
1

Bra sagt båda av er tycker jag, håller fullständigt med.
#2 Om min sambo känner sig osäker och känner att han behöver kontroll så kan jag ju hjälpa honom med de iså fall. :)

[Teddies matte]
7

Absolut inte dominans, ha honom att läsa denna klassiska artikel till att börja med; http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Dominans är något helt annat och existerar inte olika arter emellan. En dominant hund utmärker sig inte på något speciellt sätt, den behöver inte ställa till med något för att göra sig förstådd bland andra hundar. En sådan är väldigt lugn och trygg. Det som många gånger folk misstolkar som dominans är en osäker hund. Eller så vissa personer som läser in det mesta som hundarna gör som dominans, men då är det människan som skall ändra på sitt beteende, inte hunden.

Arashi
0

min hund använder alltid tassen när han vill få igång en annan hund till lek, mycket riktigt slutar det med att den andra hunden börja leka med honom, skulle de va dominans hade den andra hunden inte svarat på ett sådant sätt, kan man tycka

SuperLimm
0

Jag håller med #4 helt och hållet, man kan tänka att en dominant hund är väldigt självsäker. Är man väldigt självsäker stället man inte till med bråk och man "muckar" inte gräl. Jag tycker man ska sluta tänka på dominans överhuvudtaget precis som #1 skriver. :)

Mvh Linn