Peppar stora hunden den nya?
Vet inte riktigt hur jag ska formulera min fråga. Men jag har sett ett litet intressant beteende hos Theo när det gäller Valle(nya hunden vi hämtade i fredags. Theo har vi haft hemma i nästan 1 år). Det är lite som om Theo peppar Valle till att göra saker.
Som att ge ett exempel. Vi försöker få Valle att gå själv i trappan när vi ska gå ut, för han är fortfarande lite rädd för oss och vill inte gärna att vi ska lyfta honom. Och vi vill gärna inte jaga honom i hela lägenheten för att få honom mer rädd.
Jag och Theo gick ner först, Valle ställde sig vid trappan och gnällde till lite, Theo sprang upp, pussade lite på Valle, ställde sig en stund bredvid honom och sprang sedan ned igen. Valle gnällde till igen lite och då sprang Theo upp igen, puttade lite på baken och visade än en gång hur man går ner.
Är det så att den äldre hunden visar den yngre, eller är det något annat beteende som gör att det blir såhär. Detta var bara ett exempel på vad Theo gör för att hjälpa/peppa Valle för att våga mer.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
valpar eller "nya" hundar brukar apa efter de erfarna/mer säkra.
Nåt man kan använda sig även i lärningssyfte att ta vara på det
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag tror bergis att Theo peppar Valle! Känner igen det beteendet på mina vovvar. Snart kan Valle springa nerför trappen!😛
Helt klart att Theo hjälper sin nya kamrat. Det är naturligt beteende hos hundar att göra så. Låter väldigt trevligt för det innebär ju att dom accepterat varandra väldigt bra =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
Hundar är härliga! Han visar definitivt hur valpen ska göra.