Ska vi ta med hunden?
På söndag ska vi träffa vår kommande kattunge för första gången. Sambon vill att vi ska ta med hunden så att de redan nu får hälsa på varandra, men jag är lite skeptisk. Sheldon ÄLSKAR djur, och även katter, dock har han aldrig riktigt kommit nära en katt för att de springer iväg och han har jagat efter. Dock vet jag att han gjort detta för att han är nyfiken och vill hälsa. När han får syn på en katt ute drar han åt kattens håll eller sätter sig och gnyr för att han vill fram och nosa. Han skäller aldrig, men jag undrar hur vi ska lyckas hantera honom i ett hem där det befinner sig katter överallt.
Vad tycker ni? Hur ska vi göra och hur ska man gå till väga om man skulle ta med honom?
Mamma katt lär nog inte bli så imponerad av en främmande hund… Inte uppfödaren heller om hunden stressar upp sig. För hunden är det ju jättestor skillnad på att träffa en katt hemma i lugn och ro och att vara på ett nytt ställe helt omgiven av katter. Förstår inte riktigt vad man skulle vinna på att de får träffas en gång innan :) Jag hade lämnat hunden hemma för att kunna lägga hela min uppmärksamhet på katterna.
nej ta inte medhunden. bättre dem bekantar sig hemma sen
Hälsningar
Fredrika
Håller med de ovanstående. Det är onödigt att stressa upp hela kattfamiljen. Dom hinner bekanta sig hemma. Däremot kan du be uppfödaren ge en handduk/trasa med kattungarnas doft på! :D
Absolut inte ta med hunden till ett hem med kattmamma och kattungar - det kan gå illa (har själv haft en kattmamma som ordentligt klådde upp min dåvarande daghund, som katten ändå kände väl).
Kan inget annat säga än att hålla med föregående. Ta introduktionen hemma.
≧◔◡◔≦
Jag förstår, vi tar inte med hunden :P