Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 851 ggr
Fenix_Chicci
0

Hur mycket får valpen röra sig?

Vet att det varit lite trådar hit och dit om detta men jag tänkte göra en ny ändå för att höra lite mer. 

Har en valp på ca 10 veckor, en havanais. Hon är ute mycket på gården, leker med den vuxna hunden och strosar runt osv. Sen går vi i skogen flera dagar i veckan och då är hon med och går lös, bär henne en stund mellan varven men hon går/springer när hon inte blir buren. Men funderar ändå på om det kan det bli för mycket motion för henne? Vad finns det för nackdelar med det?

Hon är väldigt duktig på att sova, hon lägger sig bara någonstans och sover när hon blir trött och sover djupt. Så inga problem med att hon inte kan koppla av eller känner när hon blir trött.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Frida B
0

Det finns många nackdelar respektive fördelar med motion för valp, beroende på vilken form av motion valpen utövar. Men att gå i skogen, leka och springa på gräsmattan lös ser inte jag som några problem. Däremot kan du få en väldigt aktiv hund, då aktivitetsbehovet ökar med åldern. Så säg att du går3 timmar per dag i skogen med valpen (inte för att någon gör det, men rent hypotetiskt), kommer du säkerligen få en vuxen hund som kräver 6 timmars skogs-springa-lös-promenad per dag. Kanske inte exakt rätt siffror, men du förstå principen? Sen tror jag bara det är bra för en valp att springa lite i skogen, bygga upp kroppen och musklerna. Jag menar, skogen är naturligt för djur. Naturen åtminstonde.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
0

Så länge valpen får gå i sin takt så ser jag ingen fara, det låter som ni tänker sunt med bär henne o låter henne vila lite mellan varven. Här har Enja följt med på promenaderna jag hade magrygga som hon fick sitta i bitvis.

Fenix_Chicci
0

Tack för era svar, jo jag har väl också tänkt att det är viktigt att valpen får röra på sig i sin takt osv. men blir ju lite snurrig ändå på att vissa säger att valpen kommer slita ut kroppen osv om den rör sig för mycket. Men nu känner jag mig lite lugnare ;)

Ja risken finns nog att hon blir ganska krävande som vuxen. Märker redan att hon behöver en hel del aktivering för att inte bli gnällig även om hon är duktig på att slappna av också.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Forest]
0

3 Det där stämmer inte med Enja hon kräver mindre än Donna men dom är rätt olika i sitt sätt med. Sen har Enja bättre skärpa medans Donna är flamsig o ibland lätt stressad därmed får man bryta träning o göra något annat. Donna tror jag rörde sig mer i sin trädgård som valp som 6 mån kom hon till oss o pep för hon ville inte gå i blött gräs osv 😛

Frida B
0

#3 tänk på att det är en hund vi håller, inte en glasfigur ;) man behöver ju inte låta den gå upp och ner för en lång trappa dagarna i ända, men tror du kan avgöra vad som är naturliga rörelser för en valp och inte :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)