Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1957 ggr
taylor__lambert
0

Hur ska jag lägga vikten?

Hej, min cocker hane på 4 år lägger ca 80% av sin kroppsvikt på höger framben, detta har resulterat i att han då och då får ont och börjar halta på en kort enkel promenad. Jag undrar om jag kan ha en klövje väska med tyngder på bara ena sidan, vilken sida ska jag då lägga tyngderna på? Han har blivit masserad av en del och de har sagt att han lägger mycket vikt just på det benet men de visste inte riktigt hur man kunde åtgärda problemet, jag har funderat att rådfråga en vet, men har just nu inga pengar så tänkte ta en koll här och se om någon vet ett bra sätt.

Tack för svar :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

FjantYoda
5

Jag personligen hade avvaktat tills vet utrett vad det är för problem innan jag lägger ytterligare vikt på hunden.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Becka889]
2

Håller med #1 i att det bästa är att en vet utreder varför han lägger vikten på ena benet. Det kan ha att göra med att han har ont i det andra benet av någon anledning och då är det dumt att lägga extra vikt på som kan orsaka mer skada.

Sugar Mist
2

Iväg till veterinären för en koll så att han inte har problem med benen, och där efter avgöra vad som är bäst att göra, istället för att ta saken i egna händer och riskera att orsaka mer smärta.

-

taylor__lambert
0

Problemet är ju att veterinärerna måste se att hunden faktiskt har smärta för att det ska vara giltigt. :/

Mischa
3

Försök få tag i en bra hundfysioterapeut utöver en veterinärutredning.

≧◔◡◔≦

vallhund
0

#4 Vad menar du med giltigt?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

taylor__lambert
0

#6 Varje gång jag gått till olika veterinärer pga av smärta hos min cocker så vill de att han ska visa smärta på plats för att det ska vara giltigt = sant.

Ninwe
0

Som många tidigare sagt så borde man nog börja med att utreda varför han lägger vikt på bara det ena frambenet. Det skulle ju t.ex kunna bero på smärta i något annat ben (som någon redan nämnt). :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

taylor__lambert
0

Jag vet ju varför han lägger sin vikt just där, det började redan när han var valp, han var min första egna hund och jag visste inte mycket då, min oseriösa uppfödare sa "2 dl 4ggr om dagen" det jag tror nu att hon menade var att han skulle TOTALT ha 2dl men hon sa inte det på det settet, så vid 4-5 månaders ålder var min kille lika fet som en gris, vid 7 mån vägde han 21 kg. Därför började han att lägga sin vikt på båda framtassarna, eftersom baken var så tung. Han har ont i alla leder och får glukosamin och det hjälper en del men inte fullt ut, men varför han endast lägger all sin tyngd på bara ena frambenet förstår jag inte, han har inte så ont i de andra tassarna, klorna är lagom korta, han stretchas varje dag, inte för långa promenader.

russin
2

En duktig ortoped hittar var hunden har ont genom att känna igenom den och ev röntga. Även en fysioterapeut är värt ett besök.

Aldrig klövja en hund som har ont, för risken är att det förvärras.

Ralktad
11

#9 Märkte du inte att han var överviktig innan han blev fet som en gris?
Hur som helst skulle jag ta hunden till en fysioterapeut.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

vallhund
2

#7 Märkligt, veterinärer borde veta att hundar är extremt duktiga på att dölja smärta.

Med en av mina hundar tog det två års utredning för att hitta var det onda kom ifrån, han stödde oftast inte på ett framben, men visade nästan aldrig att han hade ont. Att han hade ont konstaterades genom att jag rapporterade att han stödde mer på båda frambenen när han fick smärtstillande medicin, vilket är ett vanligt sätt att upptäcka att det faktiskt rör sig om smärta. Det heter differentialdiagnostik.

taylor__lambert
0

#11 de sa att det var normalt, att det var valp mage. #12 Ska kolla upp det!

[Forest]
2

Vad jag undrar lite är hur vet du att han lägger 80% av sin vikt på ena frambenet?

Här har vi en hund som kan halta ibland men det som hjälpte var att sätta på skor på framtassarna hon haltar aldrig på ren asfalt,gräs,hård grusväg men är det smågrus så kan hon halta antagligen för att det fastnar grus mellan trampdynorna. Är det så att eran hund haltar även under kort promenad så be veterinären följa med er på en kortis för att själv få se haltheten på honom. Lycka till

vallhund
0

Vid hälta/misstänkt skada/ömhet/smärta i rörelseapparaten så ingår att man visar upp hunden i olika gångarter. Ni som har eller haft häst förstår nog vad jag menar.

Gångartsbesiktningarna upprepades efter injektion av smärtstillande/smörjande i de olika lederna Samtidigt togs prover av ledvätskan.

Tilläggas kan att det var en lång o komplicerad hältutredning  för dåvarande hund, där muskulaturen började förtvina i ett framben.

[Forest]
0

15. Här raka jag ner väl mellan tassarna och idag har hon inte visat något alls, men jag såg att ena trampdynan var torr och en spricka så det är smörja den tassen. Hon har aldrig haltat innan det är alltså bara när det vart dessa smågrus efter sandningen och dom är vassa jag har tyckt om hennes små björntassar men fick inse att det fastnar skit hela tiden mellan trampdynorna. Så lösningen här var enkelt inga små björntassar alls. 😉 Bokad tid finns för ögonlysning och patella undersökning inte avelssyfte utan för att se så det är okej funderar även på ta röntgen för se så det är helt okej även med benen