FM vs SKK
Igår blev jag fodervärd åt en liten FM hane. En bekant började då prata om SKK, om hur Försvarsmakten har förstört för fodervärdar eller köpare av FM hundar eftersom de inte får registreras i SKK och därför går miste om en massa kul saker, och hundarna räknas som blandras eftersom de nu är reggade i Tyskland istället för i SKK.
Som jag förstått det så beror det hela på något test som FM inte ville utföra enligt SKKs regler.
För mig känns det lite sniket av SKK att vara så stenhårda på hur deras test ska utföras, men jag är inte alls insatt i hur det där fungerar. Personligen har jag heller inget intresse av att tävla med hunden. Däremot är jag intresserad av att få höra andras åsikter om det hela.
Så vad säger ni om det här bråket mellan SKK och FM?
Eftersom schäfern är en brukshund måste den genomföra en mentalbeskrivning(MH) för att kunnar regga sina hundar. FM har förbisett det och gjort ofullständiga MH'n eller inget alls. Ska SKK se mellan fingrarna för det? Jag tycker det är skitbra att dom nekar registreringen av hundarna, för det vore ju som att vissa personer får råna en bank utan konsekvenser och andra inte.
-
Måste MH göras när hunden är valp då? Jag menar, är man fodervärd åt FM så är man det i 12-18 månader, sen får hunden göra ett L-test (vilket verkar vara ett tuffare MH), och om hunden av nån anledning inte passar som tjänstehund för fodervärden köpa loss hunden. Kan man inte göra MH då hos SKK och få hunden reggad?
MH't görs när hunden är över året. Båda föräldrarna måste göra ett MH för att få regga valpar. Om föräldrarna och dennes föräldrar osv inte har ett fullständigt MH/inget MH alls så är inte hunden reggad och kommer inte att kunna bli reggad.
-
Man får inte göra MH med en oregistrerad hund, med några få undantag. Man kan alltså inte använda det som ett redskap för att få hunden registrerad i efterhand. Jag tycker det är otroligt tråkigt att hundar som avlas för att arbeta nu inte kommer bli registrerade och därmed få möjlighet att komma ut på tävlingsbanorna. Att SKK inte beviljar några fler undantag för FM är förståeligt, att FM inte vill följa de regler som alla privata uppfödare runtom i Sverige gör är beklagligt.
Jag tycker att SKK har spelat ett oschysst spel mot FM.
I alla artiklar och brev jag har läst har SKK använt sig av en attityd* som inte speglar de värderingar och de åsikter som jag tycker bör infinna sig i en organisation som SKK.
Jag kan omöjligt vara ensam om att uppfatta SKK som en samling paragrafryttare.
Att SKK tycker att FM inte gör sin plikt genom att lägga ner med resurser (våra skattepengar) på att göra ytterligare ett test, bara för att tillfredsställa… vem? Vem är det som vinner på det här?
Hårda ord, ja. Men SKK är ingen organisation där jag som medlem har något att säga till om, det är paragraferna, reglerna som räknas.
Nej tack.
Jag vill att schäfern i fortsättningsvis ska vara hundarnas F1. Inte bara schäfrar med starka färger, bra bett och ett superbt MH. Jag vill att schäfrarna ska vinna allt. Och SKK hjälper dom inte.
*Jag tänker främst på SKKs brev till tyska WUSV. Attityden gick att jämföra med att "om du(wusv) leker med Muhammed(FM) så kommer jag säga till alla i hela klassen(FCI) att du är dum och gör fel". Mycket barnsligt, och jag tycker att min liknelse är en rejäl fullträff på hur jag uppfattade brevet.
#5 Tycker du att FM i övrigt förvaltar våra skattepengar väl och att det enbart är ett MH som skulle bli slöseri? Det lilla jag läst i fallet tyckte jag klart pekade mot det motsatta, dvs att det kostar alldeles för mycket i förhållande till de hundar de får ut i tjänst.
Sånt tar man väl reda på innan man tar emot en FMs hund?
#5 O jag tycker att FM spelar ett väldigt osjyst spel gentemot sina fodervärdar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#7 Varför då? Som jag skrev så är tävlande inget som intresserar mig. Inte heller kommer jag att avla på honom eftersom jag inte äger honom. Hade jag faktiskt ägt en hund hade jag heller inte haft något emot att ha en blandras, och som jag förstått det så är det just vad SKK har gjort, degraderat FM hundarna till blandraser. Jag ville helt enkelt höra av ni andra tyckte om själva grejen att SKK inte bänder på reglerna och att FM inte följer dem.
#8 Snarare FM som ställt sig utanför.
Funderat på varför svenska schäferhundsuppfödare är de enda i världen som ställer sig utanför FCI?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
SKK har registreringskrav på vissa raser, för den tyska schäferhunden gäller det att båda föräldradjuren har officiell HD status och känd mentalstatus (MH). Som det redan skrivits om har FM valt att bara L-testa sina hundar och SKK gav dem dispens ett tag. Men numera kräver SKK (efter en del fuskande från FMs sida) att även FM ska göra MH på sina hundar.
FM har istället tagit "den enkla" vägen och valt att registrera sina hundar hos den tyska schäferklubben.
Jag personligen ser inte att FM vinner något på det hela. Seriösa fodervärdar vill ha sina hundar reggade i SKK för att t.e.x. kunna tävla i bruks (en FM hund ska trots allt vara avlad som TJÄNSTEHUND), om hunden mot all förmodan inte skulle klara testet.
Numera upplever jag det som om folk som vill ha en sällskapshund eller en gratis hund för ett tag skaffar en hund från FM. Sett ett flertal personer som inte kan något om hund eller hunduppfostran och ändå tagit på sig ansvaret att uppfostra en tjänstehund. I det flesta fall slutar det med att hunden inte klarar L-testet och stannar hos fodervärden. Fodervärden som bara vill ha denna s.k. tjänstehund som sällskap får inte alls en trevlig hund att handskas med.
Det slutar bara med att FM får färre hundar som klarar testet och färre hundar att ha i tjänst!
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Eftersom rasen är en brukshund kan frågan även vara relevant att ställa på brukshundar i fokus :)
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Hur kan man tycka det är hårda krav av SKK när man vill rasen och avelns bästa?
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
SKK har inga särskilt märkliga regler för registrering av schäfervalpar.
Föräldrarna ska ha genomfört MH samt vara HD- och ED-röntgade. Lederna ska vara utan anmärkning, har någon förälder HD får avkomman registreras men alla valparna avelspärras.
Dessutom gäller registreringsförbud för vit schäfer, samt för avkomma efter vita föräldradjur.
Det är också registreringsförbud för avkomma efter känd anlagsbärare av hemofili A (en ärftlig blodsjukdom).
När det gäller MH är resultatet officiellt vilket gör att man innan köp av en SKK-registerad hund har möjlighet att kolla MH för föräldrar, tidigare syskon och övriga släktingar. MH är en beskrivning av hur hunden har reagerat under olika moment och jag förstår inte varför FM inte är intresserade av att låta sina avelshundar genomföra den kollen. Det krävs inga särskilda resultat i momenten eftersom de bara beskriver reaktioner/uppträdande på en skala 1 till 5 (1 liten reaktion, 5 stark reaktion) och hunden kan bara underkännas om ägaren eller beskrivaren avbryter. Den som tittar på hundens MH på SKKs officiella Hunddata kan bilda sig en ganska säker uppfattning om hur den reagerar (och inte minst AVreagerar) på olika moment/störningar.