Lite fel beteenden.
Hej har en blandras tik på 8 månader. (Alaskan husky, Schäfer, BC och Samojed)
Hon har lite felaktiga beteenden där en av dom har jag lyckats fått kontroll över. Tacksam för svar :)
Vill jaga allt - Har löst detta med vilt spår och det funkar väldigt bra :)
Eyear på små och stora fluffiga ljusa hundar och katter, sånna som ser ut som får - Har ingen aning om hur jag ska få bort vallen ur henne, det är en sån liten procent BC i henne att det inte borde finnas där! Jag tränar mycket kontakt med henne, ibland funkar det ibland inte.
Drag - Hon Älskar att dra men kan inte riktigt fokusera på det så det brukar liksom bli fel för hon vill busa och köra drag samtidigt. Hon tar tag i mina kläder och använder dom som drag metod.
Har svårt att koppla av - Man kan gå mil med henne innan sängdags men ändå så tar det ca 1 timme för henne att lägga sig till ro.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Hur pass mycket mentalaktivering får hon, gör ni något annat utöver viltspår och hur ofta gör ni det? Vanligt med sådana beteenden vid felaktivering/understimulering, det är ju en väldigt aktiv blandning, som kräver därefter.
Passivitetstränar ni?
Fast… Det är ju inte felaktigt beteende någonstans. Det är precis så hon "ska" betee sig. Hon har BC- en starkt vallande hund som ska valla. Och husky- en draghund som ska dra. Och det där med att vallet inte borde finnas där för att Bc är så liten procent kan du glömma, det är inte så genetiken funkar ;) Hon kanske är 50% BC, det vet du inte om du inte DNA testar henne.
Får jag fråga (utan att du känner dig påhoppad eller så, för det är inte alls min avsikt) varför du skaffade dig en vall och dragkorsning om du inte ville ha en hund med vall eller drag? :)
Vissa beteenden går inte att träna bort. Eftersom Border Collien är så starkt vallande ras, och att det sitter så djupt rotat, är det inte säkert det går att träna bort. Samma med huskyn och draget. Det jag rekommenderar är att du lär henne att dra, alltså från grunden. Eller i alla fall försöka!
Sen så får du också tänka på att hon fortfarande är valp, och i det jobbigaste stadiet. Hon är tonåring, hormonerna rusar. Träna mycket passivitet, kontakt och bandet mellan er! Ställ heller inte för höga krav på henne :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vi kör minst ett passivitets pass om dagen (går på hundsportsgymnasium så har tillgång till allt) Försöker låta henne tänka själv mycket så hon blir lite trött i hjärnan som att hitta godis i rätt hand. Vi kör mycket agility, vill köra flyball men än så är hon lite rädd för den. Vi kör freestyle där jag endast använder handtecken så hon måste använda hjärnan för att få rätt. Vi spårar två ggr i veckan då jag inte vill att hon ska bli besatt av spårning, hon har lätt att få in fixerings beteenden.
#2 Jag är van vid drag hund och det var därför jag skaffade henne. Hennes mamma är Alaskan husky och på pappans sida är Farfar renrasig samojed och farmor 70% Schäfer och 30% BC. Så jag har läst på ang denna tjej. Men jag har pratat med en person som vallar mycket och hon sa att jag ska träna bort vallandet annars kan det gå mycket fel eftersom hon har raser som inte bör valla.
Att träna henne att inte valla är som att träna en hund att aldrig använde nosen? det är ett naturligt beteende och du kommer inte undan det.
Och det kommer inte leda till problem om du tränar hunden rätt, och speciellt AKTIVERAR den rätt, du har köpt dig en aktiv hund som kräver mycket fysiskt men ännu mer mentalt. Tex kan man lägga upp en dags träning såhär 30% fysiskt träning, 60% mental träning och 10%passivitets träning.
Ang att hon har svårt att koppla av, då behöver du träna mer passivitets träning, det är svårt att GÅ en hund trött, dem behöver jobba med huvudet väldigt mycket :)
Tänk även på att inte träna saker som kan stressa/varva upp henne och sen köpa passivitet, tex rally lydnad, agillity, freestyle, osv är ganska snabbt och kan "speeda" upp hunden vilket gör det svårt att sen slappna av direkt, om du kör det kanske du behöver gå en lång promenad för att varva ner henne och sen träna passivitet :)
Söka godis i handen, agility, freestyle och flyball är ingen mental aktivitet och inte speciellt jobbigt för hjärnan :)
#5 Sa aldrig att Agility och flyball var någon hjärngympa.
Söka godis i rätt hand är svårt för henne så det vet jag att det bli lite hjärngympa.
I freestyle, skulle jag bara stå där framför dig och bara räcka upp handen skulle inte du behöva använda hjärnan din då?
Passivitet gör vi dagligen just bara för att hon har svårt att koppla av och svårt med andra djur i närheten. Även svårt i hemmet men varje gång hon stissar upp sig över ingenting så försöker jag få henne lugn igen vilket är svårt då hon tycker att träning ska vara på hennes villkor.
Sen vill jag inte ta bort det där med vallningen, utan mera bara få kontroll över den, och kontakt övningar funkar inte alltid och vet inte riktigt vad mer man kan göra för att få bort hennes fokus ifrån det hon vill valla.
Bör även tillägga att jag haft såna här blandningar förr, så jag vet vad jag gör men även en som hållit på med hund länge behöver tips, inte kritik.
#6 det var inte menat som kritik utan som tips.
i #4 skrev du att du tänkte träna bort vallandet och då skrev jag som tips att det kommer inte gå då det är ett naturligt beteende.
Att valla kommer inte leda till problem men att inte aktiveras rätt kan leda till det, och jag skrev ungefär hur jag skulle lägga upp en tränings dag. Men jag skrev inget om att du gjorde fel då jag inte vet hur du tränar hunden?
Enda tipset ang att varva ner är fortsätta träna passivitet så blir det bra till slut.
Och även ett tips att inte träna saker som kan stressa hunden inför att ni ska träna passivitet.
Sen skrev du själv "Försöker låta henne tänka själv mycket så hon blir lite trött i hjärnan som att hitta godis i rätt hand. Vi kör mycket agility, vill köra flyball men än så är hon lite rädd för den. Vi kör freestyle där jag endast använder handtecken så hon måste använda hjärnan för att få rätt." vilket jag då tolka som att du använde som hjärngympa, men jag tolkade väl dig fel.
Alltså TS vill du ha hjälp? Du verkar bara säga emot oss, känns inte så kul att hjälpa någon som bara säga emot. Det finns extremt kunniga människor på den här sidan, ett tips från mig till dig är att ta åt dig om du vill ha hjälp. Och det där med att du haft sådana blandraser förrut är inte relevant i denna disskusionen, då ingen blandras är som den andra oavsett om dom har samma raser eller inte.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag skulle lägga ner mer tid på passivitet, än att försöka trötta ut henne med hjärngympa. Något som är väldigt uttröttande däremot är frishaping, har du testat detta?
Angående att hon eyear andra hundar tycker jag du ska prova skvalleträning. Finns två tjejer i Forshaga som är jätteduktiga på det, den ena har dessutom Bearded Collie och kan säkert ställa upp som hundmötes-hund.
Lite OT - har inte skolan ettårs gräns på hundarna?
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#7 Jag skrev att en vän som vallar mycket sa att jag skulle träna bort vallningen, men jag vill bara kontrollera den då jag egentligen vill valla men det är ju ingen som tillåter sina får bli vallade av blandisar.
Förstår att du missförstod mig, vart lite körigt där med agilityn och flyballen och det, menade bara att det var vad jag gör för att aktivera henne fysiskt utöver drag och spår.
Men spår borde ju vara bra för hjärnan ändå? Nu när hon vet vad hon ska spåra så får hon ingen hjälp ifrån mig, jag börjar alltid med att ha koppel som hjälp men när mina hundar lärt sig vad det är de ska leta efter så tar jag bort kopplet och låter de spåra på egen hand.
#9 Jo det är 10 månaders-1:års gräns om man inte har dispens för det.
När man kör Freeshaping har man väl klicker som markör? Eller har jag fel? För har försökt att träna in klicker på henne men hon gillar inte ljudet och tycker bara att det är obehagligt.
#8 Det är sant som du säger att ingen hund är den andra lik, men för mig kändes det som att ni menade att jag inte vet vad jag gett mig in på när jag nu skaffat denna tik.
#11 Oftast använder man klicker ja, men det går ju att använda rösten som markör också. Ibland när jag inte orkar brukar jag inte använda någon markör alls, utan bara vara snabb med att belöna rätt beteende.
Bloggar om hunderiet
Schäfer ingår också i vallhundsgruppen , håller med det #2 säger. Vissa beteenden går inte att träna bort.
Men jag ger helt enkelt rekommendationen att träna så mycket kontakt och passivitet som möjligt, och så rekommenderar jag skvaller träning, det gjorde under för mig ! Kom ihåg, hon är bara valpen, hormoner och knäck i öronen brukar dom ha i vissa perioder, ha tålamod 🙂
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Ja jag är ju glad över att hon redan har haft mestadels av sin trotts ålder innan hon kom till mig (hon och en till i hennes kull började löpa för inte så länge sedan och hormonerna flög runt)
#12 Har aldrig testat freeshaping förr, men man ska väl bara sitta och vänta ut det exakta färdiga beteendet om jag minns rätt?
Har aldrig heller testat skvaller träning men jag tror jag vet vilka två du syftar på och det kan kanske vara något.
#14 Ja precis! I början kan man bara sitta och belöna för minsta rörelse såsom att hunden flyttar lite på en tass, vrider på huvudet osv.
Bloggar om hunderiet
#13 Visst är det så att Schäfer ingår i vallhundsgruppen, men det har man ju avlat bort och skapat en icke sund ras. Men vad jag vet så ska denna schäfern ha varit en rejäl utställnings schäfer vilket syns på alla i kullens ryggar, så det borde inte finnas mycket vallning där.
Däremot har jag fått reda på att kullens moster, alltså en alaskan husky, också har vall egenskaper, hon eyear och vallar när hon får chansen, som jag tror att det kanske kan trigga något i min tjej.
Jag skulle nog satsa både på mer aktivering och passivitetsträning, du har en hund med mycket aktiva raser i sig och då måste den få den träning den behöver. Spår 2 gånger i veckan och lite smått annat låter rätt lite för en sådan hund. Satsa på mental aktivering, inte främst fysisk.
Eftersom hon är såpass ung skulle jag vara försiktig med att sätta aktivitetsnivån för högt. :)
Bloggar om hunderiet
Vill bara påpeka att även om det är mycket aktiva raser i din hund, så kan FÖR MYCKET fysisk aktivitet leda till överdrivna beteenden/stress då hunden helt enkelt blir överaktiverad. För att kolla om så är fallet för er så hade jag själv dragit ner lite på den högaktiva fysiska träningen och lagt mer fokus på fysisk träning som inte är lika fartfylld, ex rask promenad i klövjeväska, flockpromenader med andra hundar osv och sen lagt mer krut på den mentala aktiveringen. Där är spår, som ni redan gör, väldigt bra.
Jag hade även, som någon redan nämn, övat mycket mycket mycket på passivitet både ute, inne och däremellan ;)
Ett tips ang vallningen som verkar vara ganska stark i din hund efter vad du beskriver, så finns det ett alternativ (knappast lika givande för hunden, men du får iaf genom det bättre kontroll på hundens instinkter) kallat Bollvallning som även blandisar kan pyssla med ;)
Sen så vet jag inte hur du går tillväga i dagsläget med att bryta "Eye-ingen" du beskrev i första inlägget, men en för hunden korrekt avvägd korrigering (alltså anpassad efter individ på så vis att det inte resulterar i en rädd/osäker hund. Kan vara allt ifrån ett ljud man ger ifrån sig, att man petar till hunden med ett finger, sprutar vatten på den osv) i kombination med omdirigering av beteendet (dvs så fort du hittat "strömbrytaren" och hunden ger dig fokus, om så bara en hastig blick, så talar du om vad du vill att hunden ska göra istället och berömmer massor) brukar fungera väldigt bra enligt mina erfarenheter. Detta för att man på ett tydligt vis talar om för hunden att "nej, jag vill inte att du gör sådär, gör så här istället".
Du nämnde även att du känner någon som vallar aktivt med sina hundar som föreslog att du skulle träna bort vallen (med andra ord få beteendet under kontroll) kan inte denna person komma med tips på hur du skulle kunna gå till väga? Det är alltid lättare om man träffat hunden att komma med förslag på hur man kan gå till väga :)
OBSERVERA att jag inte på något vis förespråkar att man ska göra illa hunden när jag beskrev korrigering/omdirigering, har man en hund som inte går att bryta fokus på genom ex en lätt knackning i sidan/hals/huvudknopp (alltså lite som när man knackar någon på axeln för att få uppmärksamhet) så tycker jag man ska prova något annat. I ett fall jag stötte på häromdagen med en hund med mycket stark jakt-instinkt, som slagit lite fel, så gick det så klart inte med ovan metod. Då använde jag mig istället av "grupp-tryck" genom ett par andra hundar som det helt plötsligt regnade godsaker över (de gav ju mig ögonkontakt;) och vips så var han där och tiggde ;)
Varför kör du agility med en såpass ung hund, som dessutom är en blandras och du inte har någon koll på hälsan? Det är som att be om olyckor.
-
#9 Undrar samma sak, för bara 1 år sen skulle dom ta bort dispensen helt och hållet, och nu får elever ta med 8 månader gamla hundar.. I övrigt ser jag inga felbeteenden, du har tagit dig en blandras, du vet inte vad det är för raser i henne och kan inte därför säga att det är si och så många procent av den rasen i hunden. Sen tror jag inte många är villiga att hjälpa när du har en sån attityd.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#20 Jag har inte börjat med agilityn ännu på riktigt, låter henne bara hoppa över 10 cm hinder för hon tycker det är en rolig belöning.
#19 Ja jag har ju märkt att hon stressar lätt och därför dragit ned mycket på en hel del grejer, som tex att inte kasta bollar då det blivit en fixering för henne och hon går för mycket upp i varv.
Jag kan ju få hennes kontakt om jag liksom säger "kontakt" men den belöningen jag har är inte den bästa då hon vill ha ett riktigt riktigt smaskigt godis som hon gör absolut allt för men som hennes mage inte tål (frolic och starsnack) hon har precis blivit av med den dåliga magen efter det att hon fått väldigt lite av denna belöningen.
Har aldrig hört talas om bollvallning, men vet inte om det är så bra med tanke på att hon är så fixerad med boll just att det kanske slår över till något negativt istället.
Ska nog försöka prata med hon som har bra koll på vallning men, ja vissa människor är lite speciella.
#21 du vet, lärarna favoriserar väldigt mycket på den här skolan, en del kommer undan med lite vad som helst. Jag kan själv tycka att en 1års gräns är bra, därför tog jag studie uppehåll nu pga av många anledningar bara en av dom var just pga av att Giza bara är 8 månader och det är inte en bra situation att sätta sin hund i. Dispensen bör inte finnas, det kan jag faktiskt helt hålla med om, men ja, en del favorit elever får lite vad dom vill.
tycker inte det är något konstigt alls med en 8 månaders hund på skolan. På hundgymnasiet jag gick på var det 6 månaders gräns..
#24 Skolan har som gräns 1 år, och folk har blivit nekade dispens på 11-10 månader, jag tycker det känns rätt mysko när det dyker upp en 8 månadershund på skolan, då jag själv blev nekad att göra ett hanteringstest med min 6 månader voffs.
-
#23 Jo jag vet, har själv gått där och en av anledningarna till att jag slutade var för favoriseringen. #24 Olika skolor har olika krav, men just den här skolan har 1 år som gräns, och har varit stenhårda med det, men nu verkar lärarna släppa förbi det mesta. Sorry för OT!
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#24 #25 aah ok ! Själv hade jag aldrig valp när jag gick på gymnasiet, utan vuxenhund . Som tur var 🙂
#10 spår är en jätte bra mental aktivering och sträker hunden i sig själv :)
#16 du har rätt, schäfer har inte så mycket vill i sig längre, dem är antingen sönderavlade utställningshundar eller arbetshundar :)
TS lyssnar på #18, helt rätt, man ska det lugnt med unga hundar annars sätter man en väldigt jobbig nivå för sig själv :)
Och lyssna på #19 för mycket träning kan leda till stressad hund :)
#25 & #26 man borde vara noga med åldesgräns på hundarna, dem ska ju klara av träningen psykiskt också, dem måste ju får vara valpar som alla andra innan det ställs några krav på dem :/
//Borttaget av moderator eftersom man måste ha tillåtelse för att göra reklam!
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Så vill jag skriva att jag är jätte nöjd med skolan, hundsportsgymnasiet forshaga akademin. Jag har ju haft fler hundar under nästan hela min skolgång (4 år), det var första året jag bara hade en hund. Men jag har hållit mig till reglerna, jag har bara haft en hund i skolan. Jag har bott i privat boende så jag kunna haft mina 711st hundar. Det har ju inte skolan något att göra med.
Så jag säger bara: hålla sig till reglerna, inte försöka töja på dom. De som får dispens har haft ordentliga anledningar. Men helt plötsligt skulle alla ha dispens och många fick det fast de inte skulle fått det. Så det bestämdes att inga fler fick dispens. Väldigt bra för då var det rättvist men väldigt synd om de som verkligen behövde det. Jag tycker det är synd att detta med dispens på skolan har utnyttjats på fel sätt..
Det var lite ord från mig om de.
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower