Vilken klövjeväska till lätt motion?
Jag funderar på att skaffa en klövjeväska till min flat. Syftet med väskan är framförallt att han ska hjälpa till att bära när vi är ute länge i skogen, framförallt sitt vatten och kanske sina dummies. Ibland på somrarna så vandrar vi i fjällen, men vi gör enbart dagsturer så vi har inte behov av en väska som tar mycket packning, varken i vardagen eller på fjällturer.
Av det som jag googlat mig till så verkar det finnas två skolor när det gäller väskor: de som gillar den nordiska, mer traditionella typen med ett band tvärs över bröstet. Sägs vara viktigt för att hunden ska kunna bära bra i uppförsbacke. Väskorna ser ofta stora och rymliga ut. Exempelvis Snowdogs och Laika.
Sen har vi den nordamerikanska varianten, t.ex. Ruffwear, som är som en y-sele framtill. Kritiken mot dessa är ibland att de låter hunden bära mycket av väskans vikt med ryggen (istället ska hunden använda sitt framparti för att bära vikten).
Ok. Och här står jag som en åsna mellan två hötappar! Ni som har klövjeväskor, vilket märke har ni och vad tycker ni om väskan? Något råd till mig? 🙂
Jag gillar ruffwears approachpack. Hört mycket gott om den och den ser bra ut och verkar väldigt funktionell och har bra kvalitet. Föredrar också yselen, som dessutom har ett handtag i selen.
-
Det du skriver om kritiken mot Ruffwear förstår jag inte alls. Den väskan jag har är iallafall utformad så att den är djupare fram så att det mesta av vikten hamnar över skuldrorna, vilket är korrekt då det är frampartiet tyngdpunkten ska ligga på och inte ryggen. Jag är jättenöjd med min Ruffwear Approack Pack. Tålig, går att reglera så att den sitter bra och Y-front vilket är att bra då det sitter stabilt och inte stör hundens rörelser. Och som #1 nämner har den handtag.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Kul att höra era kommentarer, det är nämligen Approach Pack som känns mest aktuell! Ska nog försöka hitta den till ett rimligt pris.
#2 Jag vet alltså inte om kritiken stämmer, jag har bara läst det på några olika ställen.
Använder själv Arrak Outdoors (inte använt någon annan) men det är jag nöjd med :) Tror dock det är mindre fickor än vad det är på ruffwear (så som det ser ut som på bilderna i alla fall):)
http://thinisens.blogg.se
Jag föredrar, och använder också själv, Ruffwear Approach Pack.
Att den är baserad på ett y-sele ger hunden bättre tryck fördelning över bröstet tycker jag ett ett som är baserat på h-sele (går direkt över bröstet. Om remmen går direkt över bröstet tycker jag att trycket riskerar att hamna mer åt strupen än mot bogbenet som den bör (tänk bara på hur ett riktigt dragsele är utformat exempelvis). Ställer du också in hela väskan korrekt, med alla remmar, så kommer hunden att bära vikten centrerat över den främre delen av kroppen. Oavsett vilken väska man väljer så gäller det ju också att träna hunden korrekt och öka vikten successivt när man tränar upp den med att bära! Att Ruffwear väskorna även är strömlinjeformade gör att hunden kan röra sig jättebra med väskan på oavsett terräng samt att vikten i väskorna automatisk fördelas mestadels längre fram.
Positiva saker med väskan är också:
- Insydda reflexer (syns JÄTTEBRA i mörker)
- Dubbla vadderade magremmar (vilket gör att du kan bära/lyfta hunden i väskan som lyfthjälp om så krävs/behövs)
- Alla remmar är ställbara för bästa passform (samma väska och storlek kan passa stor variation av hund)
- Handtag på ryggen
- Inbyggt koppelfäste
- Vattentäta dragkedjor (fungerar/ skyddar verkligen!)
- Slitstark/tåligt tyg
mm.
Har haft denna väska i ca 4 år till min hund och använt den flera dagar i veckan för det mesta och den ser fortfarande ut som ny!! Värd varenda krona och jag rekommenderar den starkt 😃
Vi använder också Ruffwear Approach Pack. Helt klart min favorit.
Ett hem utan en hund är inget hem
Använder också Ruffwear Approach Pack och är jätte nöjd med den.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se