Tullare med hund + Annat
Hej, går just nu på Hundsportgymnasiet och undrar om någon här vet hur man blir tullare med hund, har hört att man först måste vara i aktiv tjänst minst 1år innan man kan vidarutbilda sig till tullare med hund. Behöver veta då jag måste veta om jag ska välja studiespåret (fokus på sv, eng, de grundläggande behörigheten för högskola/universitet) eller inriktnings spåret (fokus på hund). Sen undrar jag en till sak, vet någon hur man anmäler sig till en utbildning där man lär sin hund att bli en räddningshund? Har begränsat med internet så kan inte söka så mycket själv.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
När både jag och min kompis kollade på detta skulle man vara utbildad polis först, vi kan ha hittat fel så klart men man skall så klart ha jobbat inom tullen i minst ett år innan man kan vara hundförare inom detta.
Vad det gäller din andra fråga gäller det att hitta den typen av utbildning du vill ha så nära dig som möjligt, sedan se va de har för kriterier för att söka dit. Tyvärr är de enklast via nätet.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Först ska man vara utbildad tullare utan tjänstehund i 1 år och mer (tills de söker hundförare inom tullen t ex) sen ansöker man om tjänsten och går därefter en utbildning för att bli tullare med tjänstehund, vad jag förstod får man då lön under utbildningen och den tar ca 1 år (tror jag) sen kan man hamna i tjänst med en hund men det är ovanligt att man får sin egna hund (bara en flatte de senaste åren som var ägd av föraren sen tidigare) annars får man ju utbilda en valp/unghund som sen blir som sin egna under sina arbetsår och tills hunden går i pension.
Jag går också hund på gymnasiet men har inte riktigt bestämt mig om jag ska gå högskoleförberedande eller tjänstehund än. om det finns plats i båda kurserna hoppas jag nog på att få plats i båda :P
För räddningshundsutbildning kontaktar man sin brukshundsklubb.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack för alla svar! :D Blir super glad, har bara en liten fundering till.
Om man nu ska bli tullare, vilka ämnen behöver man ha? Jag har betyg i Biologi/Djurens Biologi, Ma1, Eng5, Sv1 och Naturkunskap. Kommer även att ha obligatorisk Sh, Hi, Eng6 och Sv2 i åk 2. men om jag ska utöka mina studier måste jag då ha Ma2 och Sv3 för att kunna söka till Tullare?
#4 Finns det ingen yrkes vägledning där du pluggar? Kontakta den personen i så fall. Där kan du nog få lite mer hjälp😉
Jag känner en som utbildar hundar inom olika kategorier och dom hundarna placeras ut till olika yrkeskategorier. En bekant till mej jobbar inom kriminalvården och fick exempelvis en egen arbetshund placerad hos sej. När han slutade inom narkotikaroteln fick han lämna tillbaka hunden.
Hälsning från en stor djurvän
#5 Jo det finns det nog, tack :)