Blod i avföring
Hejsan. Sitter i telefonkö till veterinären men det tar lång tid att komma fram så tänkte kolla om det är någon som vart med om något liknande. När jag gick ut med min beaglehane för en timme sedan så var första avföringen helt normal, precis som den ska vara. Bara någon meter efter så satte han sig igen och denna gången kom det ut endast diarré och blod. Uppfattade det som 20-40%blod, ganska ljust. Någon som vart med om något liknande och vet vad det kan bero på/ ska jag skita i telefonkön och åka in? Han är precis som vanligt annars. Åt sin frukost på morgonen, försökte ta våran från köksbordet och ligger och halvslumrar bredvid mig nu.
Åk in direkt! Det hade i alla fall jag gjort!
Det kan vara vad som helst allt från ofarligt till något riktigt allvarligt. Men oavsett vad det är så behöver det åtgärdas för att inte utvecklas till något riktigt illa.
Kanske är det en inflammerad analsäck som spruckit, kanske är det något illa högt upp i tarmkanalen. kan som sagt ju vara vad som helst.
Håller tummarna för att det är något enkelt och lättåtgärdat!
Åk in och berätta gärna hur det går/gått sedan! ❤️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Håller tummarna för att det går bra!
alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet
Valde att ringa en annan veterinär (Ultuna) då det var helt omöjligt att komma fram till Rembacken idag.. Jag skulle avvakta. Han skulle inte äta något förrän imorgon och då bara lättsmält i små mängder. Han har vart trög i magen sista veckan, så kan bero på irriterad tarm då. Har gett lite matolja i maten sista två dygnen vilket har blivit bättre då. Jag är hemma idag och håller STENKOLL på honom. Blir han det minsta lilla sämre så åker jag på en gång. (Sätter mig i telefonkö till Rembacken igen för att se vad de säger, när jag väl kommer fram..)
Ljust blod tyder på att det är någon blodkärl som är långt bak i tarmen eller i analöppningen som blött - brukar inte vara någon fara och kan bli så om hunden är antingen stenhård i magen eller retad pga diarre.
Brukar vara mer akut om blodet är levrat. För det tyder på längre vandring.
Hoppas det går bra :)
#4 Ja det har jag också förstått det som när jag läst runt lite.. men mattehjärtat blir ju oroligt ändå. Vi avvaktar och kör på lite och snäll mat för magen och ser vad som händer. Som sagt , han är ju väldigt pigg och normal i övrigt. Tack ni som engagerat er och svarat!
Håller tummarna för att allt blir bra :)
Vill bara tipsa om att de flesta kliniker vill att man ringer innan även om man kommer in akut. Jag blev t.ex. hänvisad till en annan klinik en gång eftersom båda veterinärerna på "min" klinik var sjuka.
Min lillkille hade blodig diarré i somras, vi valde att åka in då han dessutom var lite trött och seg (vätskeförlust troligtvis då han är liten och bara väger lite drygt 5kg). Veterinären trodde att han mest troligt haft/fått mag eller tarmkatarr och att slemhinnan i tarmen blivit så irriterad att det börjat blöda. Han fick ligga kvar över natten för säkerhets skull och fick då vätska och magmedicin (zantac) som han dessutom fick fortsätta äta ytterligare ett par dagar hemma.